Sollicitanten besteden soms úren aan een motivatiebrief. Die vervolgens zelden gelezen wordt. Waarom zouden we niet stoppen met die tijdrovende maar zinloze gewoonte?
Een motivatiebrief? Op The Talent Unconference ging het er vorige week heel even over. Algemene teneur: op zo’n brief zit eigenlijk niemand op te wachten. Sollicitanten willen ze niet schrijven. En recruiters willen ze niet lezen. Waarom doen we onszelf dit dan nog aan? ‘Alleen bij grote twijfel vraag ik er nog wel eens om’, aldus een van de aanwezige IT-recruiters. ‘Als ik voel dat ik wat extra informatie nodig heb. Maar anders? Liever niet.’
Een poll die eerder dit jaar op deze site stond liet een wat gemengder beeld zien. Iets meer dan de helft (53%) zei daar dat de brieven nog steeds hun waarde bewijzen, 42% zei daarentegen er niet meer om te vragen, en een kleine 5% zei volledig te zijn overgestapt op videosollicitaties.
‘Dat kan toch niet?’
Ook elders staat de motivatiebrief behoorlijk ter discussie. Robin van den Bergh schreef er bijvoorbeeld op LinkedIn recent ook nog openhartig over. ‘Een HR-manager vertelde mij laatst dat motivatiebrieven door zijn vakgenoten niet worden gelezen. Dat kan toch niet? Weet je wel hoeveel werk men daarin steekt? Ik maak zelf bijvoorbeeld een studie van het bedrijf en de vacature en beoordeel of zowel bedrijf als vacature bij mij passen. Zo ja, dan schrijf ik de motivatiebrief als daar expliciet om verzocht wordt.’
Besef je als recruiter wel hoeveel werk een sollicitant in een motivatiebrief steekt?
Maar wat als die brief vervolgens ongelezen in de prullenbak verdwijnt? Van den Bergh roept werkgevers daarom op alleen nog om een motivatiebrief te verzoeken als je ook van plan bent die te gaan lezen. ‘Het voorkomt frustratie bij de sollicitant omdat hij/zij veel energie in de motivatie stak, afwijzingen worden makkelijker geaccepteerd en je houdt de online reputatie van je onderneming gezond. Maar bij te veel reacties is het beter je vacature scherper te schrijven zodat alleen de juiste doelgroep zich aangesproken voelt.’
Een kwart besteedt er meer dan een uur aan
In recent onderzoek van Brunel onder ruim 575 werkzoekenden bleek in totaal zo’n 45 procent meer dan een half uur te besteden aan een motivatiebrief. Een kwart van de ondervraagden was er gemiddeld zelfs meer dan drie kwartier mee bezig. Dat komt vooral omdat bijna twee derde van de mensen zijn best doet om de motivatiebrief toe te spitsen op de betreffende vacature.
Best veel verspilde tijd, als je bedenkt dat die brieven eigenlijk nauwelijks gelezen worden
Best veel verspilde tijd, als je dat allemaal optelt, en bedenkt dat die brieven eigenlijk nauwelijks gelezen worden. En áls ze al gelezen worden, dat ze dan ook nog eens nauwelijks voorspellende waarde hebben. Zouden we, nu we de mond vol hebben van candidate experience, daar dan ook niet beter mee kunnen stoppen? Dan kunnen zowel de recruiter en de kandidaat hun tijd beter besteden aan testen die er wel echt toe doen. (Comments welkom in het vak hieronder…)