Is het spannend? Ja, het is héél spannend. Vanaf 20 april tot en met 7 mei (vandaag dus) kun je nog stemmen voor de publieksprijzen van de Werf& Awards. Wat zijn jouw favorieten bij de 5 genomineerden in de categorie recruitment? En welke bij de genomineerden in de categorie arbeidsmarktcommunicatie? En hoewel we nog geen idee hebben wie er momenteel op kop ligt, is één ding al wel duidelijk: er is nu al meer gestemd dan ooit.
Nog even: wie waren ook alweer de genomineerden?
In de categorie ‘Recruitment’
In de categorie ‘Recruitment’ zijn de 5 nominaties voor (in alfabetische volgorde):
#A. Alliander – Wervende webinars
De credits van deze case vermelden liefst 35 namen. En dan hebben we het alleen nog maar over de interne Alliander-mensen. Maar dan heb je ook wat. Want goede monteurs mogen dan traditiegetrouw schaars zijn, met de door de corona-omstandigheden gedwongen wervende webinars wist het netwerkbedrijf er vorig jaar toch duizenden te bereiken.
- Lees hier de hele case
B. A.S. Watson – Een warm welkom
Wie solliciteert bij Kruidvat, maakt tegenwoordig een heel andere ervaring mee dan een paar jaar geleden. Zo is het eerste contactmoment al binnen één werkdag, is er tijdens het hele sollicitatieproces één aanspreekpunt, is de bereikbaarheid verbeterd omdat nu ook in de avonduren wordt gewerkt, krijg je een snelle terugkoppeling en een ‘warm welkom’ (zoals: meer uitleg over de vacature en tips ter voorbereiding op de sollicitatie). Is de sollicitant aan boord? Dan maakt hij/zij een vliegende start met de e-learnings en digitale filmpjes die zijn gekoppeld aan het ATS-systeem.
- Lees hier de hele case
#C. DPG – Doelgroepgerichte bezorgerscampagne
Employer-branding-bureau Jobsrepublic is sinds vorig jaar de eerste in de geschiedenis die niet één, maar twee Werf& Awards op de schouw heeft staan. En ook dit jaar doen ze weer mee om de prijzen, samen met Joboti, dankzij de campagne om krantenbezorgers te werven voor DPG Distributie, op maat afgestemd op drie verschillende doelgroepen: jongeren, 65+’ers en mensen voor wie een krantenwijk een mooie bijverdienste kan zijn.
- Lees hier de hele case
#D. Rijkswaterstaat – Heel nieuwe candidate journey
Nog iemand die al vaker een Werf& Award omhoog mocht houden is Sjoerd Burger. In 2018 deed hij dat nog met het ‘spreekuur voor afgewezen sollicitanten’, namens het Reinier de Graaf-ziekenhuis. Nu is hij bij Rijkswaterstaat actief, waar hij opnieuw een ‘next level’ candidate journey uitrolde: een aanpak waarbij technische professionals op eigen tempo en behoefte kennismaken met Rijkswaterstaat – maar dan zonder meteen over vacatures te spreken.
- Lees hier de hele case
#E. Strictly People – track & trace voor je sollicitatie
Waarom is de voortgang volgen van een sollicitatie niet net zo makkelijk als dat van een pakketje? Met dat uitgangspunt ontwikkelde Strictly People, werving- en selectiebureau voor salarisadministrateurs, samen met OTYS en Joboti als eerste bureau in Nederland ook een track & trace voor sollicitanten. Niets een ontvangstbevestiging per mail, en daarna totale stilte. Nee, in plaats daarvan kun je hier als sollicitant precies zien waar je je in het proces bevindt.
- Lees hier de hele case
Arbeidsmarktcommunicatie
In de categorie ‘Arbeidsmarktcommunicatie’ waren meer inzendingen, en dus helaas ook meer afvallers. Maar hier geeft de jury na ampel beraad de 5 nominaties uiteindelijk aan (in alfabetische volgorde):
#A. Abdij Onze Lieve Vrouw – multimediaal monniken werven
En dan beginnen we met een heuse wereldprimeur: een multimediaal platform om monniken te werven. Nou ja, werven… Het even rustgevende als verhelderende platform waarmee abdij Koningshoeven monniken-in-spe wil aanspreken, is vooral bedoeld om hen voor te lichten over wat hen te wachten staat. Het klooster in Berkel-Enschot (bekend van het bier van La Trappe) brengt onder de naam ‘eNovice’ een nieuwe aanpak, met onder meer ‘videotestimonials’ van monniken van de abdij die vertellen over hun eigen ervaringen.
- Lees hier de hele case
#B. AIVD – massaal beluisterde podcastthriller
Gewoon vertellen over je werk. Dat is een van de sleutels voor goede arbeidsmarktcommunicatie. Maar wat als je mensen dat juist niet mogen doen en je nieuwe collega’s toch graag wilt informeren? Hoe hou je dat spannend? Bij de AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst) hebben ze daar iets op gevonden: een podcastthriller onder de noemer ‘De Dienst’. Zes afleveringen werden ervan gemaakt, waarin journalist Liesbeth Rasker elf collega’s aan de tand voelde.
- Lees hier de hele case
#C. Dura Vermeer – Hart en oog boven asfalt en beton
Is de bouw een wereld van vooral asfalt en beton? Niet bij bouwbedrijf Dura Vermeer, dat het voor zijn arbeidsmarktcampagne juist zocht in menselijkheid, en de slogan ‘Hart voor de bouw, oog voor jou‘ lanceerde. Een campagne dus waarin niet (wéér) de medewerker met helm en veiligheidshesje centraal staat, maar juist de mens achter die medewerker. Compleet met employer branding-video, een serie persoonlijke videotestimonials, campagnefoto’s en bijbehorende blogs, interne postkaarten, aangepast beeldmateriaal voor alle socials en een nieuw vacatureteksten-template om de persoonlijke benadering van de campagne nog concreter te maken.
- Lees hier de hele case
#D. Jumbo supermarkten – Bram Krikke gestrikt
Van heel andere orde is de 6-delige YouTube-serie die de Jumbo maakte rondom Stefan de Vries en Bram Krikke. De populaire YouTubers gaan daarin, samen met een team van Jumbo-medewerkers, steeds een aantal maffe challenges aan. Dat alles bedoeld om de bijbaan in de supermarkt onder de aandacht te brengen van jongeren tussen de 13 en 25 jaar, de belangrijkste doelgroep voor Jumbo.
- Lees hier de hele case
#E. Rijkswaterstaat – liveblog Kanaal Gent-Terneuzen
De tweede genomineerde case van Rijkswaterstaat dit jaar is het liveblog ‘Maak kennis’ dat anderhalf jaar lang de werkzaamheden bij het Kanaal Gent – Terneuzen bijhoudt, en daar veel bekijks mee trekt. Dit liveblog (in samenwerking met RTL-Tech-platform Bright) volgt de ontwikkelingen bij de Nieuwe Sluis Terneuzen en de twee draaibruggen over Kanaal Gent-Terneuzen. Bij beide gaat het om bijzondere samenwerkingen: met de Vlamingen en 1 projectteam met Engie.
- Lees hier de hele case
Stemmen kan nog de hele dag
Wat vind jij de beste case? Tot en met 7 mei 2021 kun je stemmen op de 2 x 5 genomineerde cases voor de Werf& Awards. De stemming werkt als volgt:
- Iemand die stemt, moet zijn e-mailadres achterlaten. Vanaf elk mailadres kan maximaal 1 keer gestemd worden;
- Je kunt je stem uitbrengen op maximaal 3 cases per categorie;
- De stemming sluit op vrijdag 7 mei 2020 om 17.00 uur.
- De case die in elke categorie het meest aantal stemmen heeft, wint de publieksprijs van de Werf& Awards 2021.
De uitreiking van de Werf& Awards vindt dit jaar plaats op 20 mei via een livestream. En op 27 mei tijdens Werf& Live, zullen de winnaars ook op het podium staan om hun case nader toe te lichten. Inschrijven? Dat kan hier:
- Niet bij de 10 genomineerden? We hebben toch van jullie allemaal genoten! Dank voor het meedoen! Bekijk hier nog eens alle inzendingen van dit jaar.