Eerder dit jaar brachten we al een overzicht van de 12 unicorns in recruitment, techbedrijven die al meer dan 1 miljard dollar waard zijn (of dat binnenkort hopen te worden). Maar sinds die tijd zijn er alweer heel wat bijgekomen. Blijkbaar krijgt technologie grote kansen toegedicht om werving en selectie wereldwijd te verbeteren. En zijn dus velen bereid erin te investeren. Wat kunnen we van die partijen verwachten? Een nieuw overzicht van de 9 grootste partijen in het veld.
#1. Remote: geen kantoor
Laten we beginnen met de scale-up met het grootste vleugje Neerlands trots erin: Remote. Dit bedrijf is namelijk in 2017 opgericht door Nederlander en huidig CEO Job van de Voort en de Portugees Marcelo Lebre. Het bedrijf haalde recent 150 miljoen dollar aan groeikapitaal op, na in november vorig jaar al zo’n 50 miljoen te hebben opgehaald, en mag zich daarmee officieel unicorn noemen. Daarmee kan het verder gaan bouwen aan de service waarmee bedrijven eenvoudig personeel in het buitenland kunnen aannemen en betalen, inclusief dingen als belastingen en immigratiediensten.
Remote werd begin 2020 gelanceerd en groeide het afgelopen jaar van zo’n 50 naar ruim 300 werknemers, en is vandaag de dag actief in ongeveer 50 landen, maar wil volgend jaar uitbreiden naar zeker 80 landen. Opvallend: het bedrijf heeft geen eigen fysiek kantoor, en voor alle duidelijkheid: dat was ook voor de coronacrisis al het geval. Maar goed, dat is dan ook de remote filosofie natuurlijk.
#2. GEM: Salesforce van recruitment
Ooit was Steve Bartel een van de eerste werknemers van Dropbox. Als hiring manager zag hij het bedrijf in 5 jaar groeien naar meer dan 1.000 medewerkers. Samen met co-founder en voormalig Facebook-engineer Nick Bushak lijkt hij dat kunstje te herhalen met Gem, een bedrijf dat zich specialiseert in datagedreven recruitment.
Het bedrijf, dat aanvankelijk als ZenSourcer door het leven ging, haalde recent zo’n 100 miljoen dollar op. Daarmee is de totale waardering ruim boven het miljard euro uitgekomen. De visie is om ‘de Salesforce voor de recruitmentwereld’ te worden, aldus Bartel, die ziet dat werving en selectie steeds meer op marketing gaat lijken en daardoor ook steeds proactiever wordt, en steeds meer gericht op latente kandidaten. Het bedrijf heeft nu al ruim 800 klanten, onder wie zo’n 100 andere unicorns.
#3. Visier: inzicht in alles
En dan gaan we over naar Canada, voor Visier, nog een bedrijf dat zich specialiseert in people analytics, en bijvoorbeeld zegt te kunnen voorspellen wanneer bepaalde personeelsleden gaan vertrekken. Het bedrijf uit Vancouver haalde recent 125 miljoen dollar op, waarmee het tegelijkertijd ook de unicorn-status behaalde.
‘Er is nog nooit zoveel vraag geweest naar het beter begrijpen van mensen in organisaties’, aldus Visier-CEO Ryan Wong. ‘Inzicht in je personeelsbestand is cruciaal om de juiste resultaten te kunnen behalen voor je bedrijf, je medewerker, de klant, en een eerlijke en rechtvaardige samenleving.’ Visier heeft inmiddels meer dan 8.000 klanten wereldwijd, en zal het opgehaalde geld (in totaal al zo’n 300 miljoen) gebruiken om productontwikkeling te versnellen en internationaal verder uit te breiden, met name in Europa. Dus wees gewaarschuwd.
#4. Handshake: alle starters verzamelen
De twintigers Garrett Lord, Ben Christensen en Scott Ringwelski begonnen in 2013 met Handshake, toen ze zelf op zoek waren naar een baan, aanvankelijk als een soort netwerk voor andere net afgestudeerden op zoek naar startersfuncties. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een platform met 18 miljoen studenten en starters, meer dan 550.000 werkgevers, en 1.200 aangesloten universiteiten en hogescholen.
Het lijkt misschien een simpel idee, maar het bedrijf schijnt inmiddels maar liefst zo’n 1,5 miljard dollar waard te zijn, met een totaal aan funding van ongeveer 235 miljoen dollar. Een echte unicorn dus. Motto van het platform is dat het moet gaan om wát je kent, en niet om wíe je kent. ‘Een eerste baan zou mogelijk moeten zijn zonder connecties, ervaring of geluk’, zo is het devies. Het bedrijf heeft zijn vleugels al uitgeslagen naar Europa, waar het vanuit het VK steeds verder voet aan de grond wil krijgen.
#5. Canvas: helder rapporteren over diversiteit
Nog niet helemaal op unicorn-niveau, maar wel een snelle groeier is Canvas, een bedrijf dat zich heeft toegelegd op meer diversiteit in recruitment, en voorheen bekend stond als Jumpstart. Volgens het bedrijf is niet het gebrek aan talent het grootste probleem van de huidige arbeidsmarkt, maar: het gebrek aan data. In iets als anoniem solliciteren geloven ze dus niet. ‘Je haalt geen bias weg door te negeren wie mensen zijn’, aldus CEO Ben Herman. ‘Bedrijven zullen juist pas echte progressie boeken als ze juist bewust types mensen aannemen die nog niet in hun teams vertegenwoordigd zijn.’
Het bedrijf haalde recent zo’n 50 miljoen dollar op, wat de totale waardering op zo’n 400 miljoen brengt. Bekende klanten als Airbnb, Bloomberg, Lyft en Pinterest werken al met het platform, dat vooral de diversiteit wil vergroten door meer inzicht te bieden in wat bedrijven zélf al aan data verzamelen. Het bedrijf heeft in Amerika de wind mee, omdat beursgenoteerde bedrijven er binnenkort verplicht worden ook over diversiteit en inclusie te rapporteren.
#6. Andela: de hele wereld aan je voeten
Over naar de volgende snelle groeier die zich richt op internationaal (en remote) recruitment: Andela. Dit in 2014 gestarte bedrijf haalde recent 200 miljoen dollar op, onder meer van Al Gore, waarmee de totale waardering op zo’n 1,5 miljard uitkwam. Daarmee kan het verder werken aan het platform dat zich heeft gespecialiseerd in de bemiddeling van softwareontwikkelaars uit minder bekende regio’s als Latijns-Amerika, Oost-Europa en Afrika.
Volgens CEO en co-founder Jeremy Johnson komt de financiering op een goed, maar vooral ook logisch moment. ‘Bedrijven beseffen dat mensen niet meer terug naar kantoor komen. Remote werken is noodzakelijk geworden, ook vanuit een talentenoogpunt.’ En zijn platform springt er graag op in om dat voor ieder bedrijf uit de hele wereld mogelijk te maken.
#7. Apna: al het talent in India
Nu we toch in onvermoede contreien zijn, over naar:… India. Daar komt namelijk Apna.co vandaan, een professioneel netwerkplatform dat in slechts 21 maanden de unicorn-status wist te behalen, en daarmee het snelstgroeiende Indiase bedrijf ooit is.
De start-up, die zijn naam dankt aan de rap song “Apna Time Aayega”, uit India’s 2020 Oscar-inzending Gully Boy, heeft nog geen euro (of roepie) winst gemaakt. Wel gebruiken 150.000 Indiase bedrijven het al, en vinden elke maand maar liefst 18 miljoen sollicitatiegesprekken via het platform plaats. Niet zo gek dus dat veel Indiase én internationale investeerders ervoor in de rij staan, om straks een graantje mee te kunnen pikken.
#8. iCIMS: beursnotering in spe
Over naar de bekendere namen. En zo komen we bij iCIMS, het ruim 20 jaar geleden gestarte bedrijf in recruitmentsoftware, dat inmiddels al aardig tot household name is uitgegroeid. Reden waarom ze hier toch worden genoemd is niet alleen de hoge waardering, maar ook omdat recent bekend is gemaakt dat ze voor een beursnotering gaan. En dat is dan best wel weer nieuwswaardig natuurlijk.
Het bedrijf uit New Jersey telt momenteel zo’n 1.200 medewerkers, en richt zich op automatisering van het hele werving- en selectieproces, van start tot finish. Klanten zitten vooral in de wereld van de retail, gezondheidszorg, industrie, finance en verzekeringen. In mei nam het bedrijf nog het Ierse Opening.io over, een start-up die deep learning en natural language gebruikt om niet alleen sneller en goedkoper te kunnen recruiten, maar ook beter talent te kunnen identificeren.
#9. SmartRecruiters: 50% omzetgroei
Nog zo’n household name is natuurlijk SmartRecruiters, het SaaS-bedrijf dat in 2010 is opgericht door de bekende recruitmentveteraan Jerome Ternynck. Ook deze ATS-leverancier hoeft waarschijnlijk weinig introductie meer. Maar de reden dat ze hier genoemd worden is niet alleen het recente diversiteitsrapport dat ze hebben uitgebracht, maar vooral de recente financieringsronde van 110 miljoen dollar, die de totale waardering van het bedrijf op zo’n 1,5 miljard brengt.
In de laatste 12 maanden zag SmartRecruiters zijn omzet met zo’n 50 procent groeien, dankzij de toevoeging van ongeveer 200 nieuwe grote klanten. Het is overigens opnieuw een bedrijf dat zich afficheert als ‘de Salesforce van recruitment’, al kiest het wel een andere insteek dan GEM, de nummer 2 in deze lijst. SmartRecruiters zal de extra opgehaalde gelden gaan gebruiken om nog eens 200 ontwikkelaars aan te trekken, die verder mogen werken aan onderwerpen als recruitment process automation, onboarding, conversational intelligence en recruitmentmarketing. Min of meer het hele spectrum dus.