Gem. leestijd < 1 minuut  2505x gelezen

Steeds meer Duitsers vinden werk in Nederland

Duitse uitzendkrachten worden steeds geliefder bij bedrijven in Oost Nederland. Het aantal Duitsers dat naar Nederland forenst nam de afgelopen jaren toe van ongeveer 1.000 in 1995 naar 22.000 in 2007. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die deze week zijn gepubliceerd.

In 2008, voor de economische crisis, was dit aantal zelfs opgelopen tot 32.000. Meer dan de helft van de Duitse `gastarbeiders` is uitzendkracht. Omdat deze groep het meest kwetsbaar is voor economische ontwikkelingen, is het Duitse aandeel op de Nederlandse arbeidsmarkt sindsdien wel weer iets gedaald. Duitsers vervullen vaak functies waar Nederlandse werknemers moeilijk voor te vinden zijn, meent EU-kenniscentrum voor arbeidsmobiliteit Eures. De grote stijging zette in vanaf 2003-2004. Met name in de metaalsector en de bouw was er in Nederland toen een schreeuwend tekort aan vakmensen: frezers, draaiers, metselaars en timmerlieden. Volgens Eures is de Duitse toestroom deels te verklaren uit het relatief kleine verschil tussen de ww-uitkering en het salaris van een productiemedewerker in Nederland.
Bron: de Volkskrant

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners