Gem. leestijd 3 min  865x gelezen

BREAKING: Steam en Talmark samen verder

Steam en Talmark maken bekend samen verder te gaan. Digital agency Talmark heeft zijn aandelen overgedragen aan campagne-ontwikkelaar Steam en wordt zo onderdeel van de Steam-groep.

BREAKING: Steam en Talmark samen verder

‘We worden letterlijk zusjes’, reageert Talmark-partner Ricardo Risamasu op de ‘technische overname’. ‘We bundelen onze krachten op het gebied van employer branding, recruitmentcampagnes en carrièresites. Maar beide merken, Steam én Talmark, blijven gewoon als merk bestaan. Alleen creëren we zo wel een veel sterkere positie naar de markt toe.’

‘Deze groep kan voor elke wervingsvraag een passende strategie en oplossing bieden.’

De beide bureaus zien een groeiende behoefte in de markt voor een integrale aanpak van employer branding en online recruitment; van strategische personeelsplanning en campagnevoering tot en met de realisatie van recruitmentsites en de koppeling met recruitmentsystemen. ‘Met deze combinatie ontstaat een bureaugroep die voor elke structurele en urgente wervingsvraag een passende strategie en oplossing kan bieden’, aldus Risamasu.

Marco van Rookhuijzen en Ricardo Risamasu

Versnippering tegengaan

Marco van Rookhuijzen (Steam): ‘We zien binnen dit vakgebied een enorme versnippering ontstaan, van allemaal kleine bureaus met deeloplossingen. Tegelijkertijd merken we dat onze opdrachtgevers zich steeds meer afkeren van zo’n patchwork-benadering. Logisch, want een succes maken van je werkgeversmerk vraagt om een integrale aanpak van je talent journey. Interne beleving, externe werving, van campagnevoering tot en met onboarding; als je het goed wilt doen, zorg je dat alle radertjes in elkaar grijpen. In de nieuwe combinatie zijn we nog beter in staat om de regie te nemen en onze klanten daarin te ondersteunen.’

‘Om je werkgeversmerk tot leven te brengen, moet je mensen een totaalervaring bieden.’

Risamasu: ‘De strategische en campagnematige expertise van Steam en ons digitale specialisme op het vlak van recruitment en employer branding vullen elkaar perfect aan. Maar ons samengaan reikt verder dan een fullservice-benadering en digitalisering. Wij willen klanten niet alleen de beste oplossing in elk deel van de talent journey bieden, maar ook de hele keten beter laten samenwerken. Om je werkgeversmerk tot leven te brengen, moet je mensen een totaalervaring bieden. Dat geldt vanzelfsprekend voor grote organisaties, maar ook kleinere werkgevers presteren beter als ze serieus werk maken van hun employer branding.’

Twee bureaus met een track record

Steam is als bureau waarschijnlijk het meest bekend van zijn jarenlange campagnes voor Defensie en de Politie. Het bureau voor employer branding, gevestigd in Amsterdam, bestaat al 27 jaar, en wist in die tijd vele woelige baren te trotseren. Het is een van de weinige bureaus in Nederland, zo niet het enige, dat volledig is gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie en dat ook al zo lang volhoudt. Er werken iets meer dan 25 mensen.

Steam is een van de weinige bureaus, zo niet de enige, die volledig is gespecialiseerd in employer branding, en dat ook al zo lang volhoudt.

Talmark, ‘creatieve specialisten in marketing gericht op talent’, is wat dat betreft nog een broekie. Toch werkt Talmark ook alweer sinds 2001 als communicatiebureau voor klanten in de arbeidsmarkt. Het bureau uit Nieuwegein heeft zo’n 20 medewerkers en vele klanten uit onder meer het mkb, naast bijvoorbeeld TenneT, Essent en de ANWB. Daarvoor ontwerpt het niet alleen campagnes, maar ook talloze volledige carrièresites. Het management van Talmark blijft in functie en heeft zich meerjarig verbonden in de nieuwe samenwerking.

Consolidatieslag

De samenvoeging van beide bureaus duidt op een verdere consolidatieslag op de markt van arbeidsmarktcommunicatie. Veel volledig Nederlandse bureaus zijn er momenteel niet meer over. Veel bureaus zijn óf verdwenen, of tegenwoordig (grotendeels) in buitenlandse handen. Zo heet Maximum tegenwoordig Radancy, de nieuwe naam voor het TMP Worldwide-netwerk waar het deel van uitmaakt. En Endouble werd eind vorig jaar overgenomen door het Amerikaanse Phenom. Met de samenvoeging van Talmark en Steam ontstaat één sterke Nederlandse tegenhanger daarvan.

Lees meer

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners