Het is tijd voor de derde editie van de Steam Lessons Learned. In deze reeks deelt het bureau inzichten in Employer Branding en arbeidsmarktcommunicatie. Deze week: het verjaardagsfeestje als perfecte EVP-scan.
Het klinkt misschien als een cliché, maar binnen beginnen is echt buiten winnen. Een werkgeversverhaal verteld vanuit het perspectief van een medewerker voelt geloofwaardig, betrouwbaar en dichtbij. Niet voor niets kan goed werkende referral voor 40% van je werving zorgen. En waar wordt er nou meer over werk gesproken dan op een verjaardagsfeestje? Cruciaal dus dat je medewerkers op die feestjes allemaal met trots hetzelfde verhaal uitdragen.
B-day is D-day
Als het aan Steam ligt, is er geen onderscheid tussen het interne en externe employer brand. Een sterk merk is geworteld in de werkvloer. Dat zorgt voor erkenning en trots bij medewerkers en een authentiek beeld naar buiten. Bovendien helpt het medewerkers om allemaal hetzelfde verhaal uit te dragen. En komt je externe communicatie echt van binnen? Dan werkt die exposure tegelijkertijd weer als een katalysator van interne trots “Kijk, dit zijn wij!”. Van intern naar extern en andersom dus. Employer branding is een constante wisselwerking.
Volgende week weer een nieuwe lesson learned!