Deze week de laatste Lesson Learned van Steam. In deze vijfdelige serie deelt het bureau voor Employer Branding zijn belangrijkste inzichten en lessen in 25 jaar arbeidsmarktcommunicatie.
In deze laatste editie staat de visie en missie van Steam centraal. Want volgens Steam is Employer Branding geen kostenpost, maar een essentieel onderdeel van je business.
Employer Branding wordt binnen organisaties een hot topic wanneer het wervingstekort aanhoudt. En terecht: in de huidige arbeidsmarkt is de strijd voor talent groter dan ooit. Dus om goede mensen aan te trekken is er meer nodig dan gestroomlijnde vacatureteksten. Een sterk Employer Brand helpt om je kop boven het maaiveld uit te steken: de aandacht te trekken van doelgroepen die de banen voor het uitkiezen hebben. Inderdaad, het Employer Brand is een magneet voor talent. En dus is Employer Branding de business van recruitment en HR. Maar niet onderdeel van dé business, toch?
Van medewerkers betrokken medewerkers maken
Volgens Steam gaat Employer Branding over veel meer dan werving alleen. Wat we met Employer Branding doen? Van medewerkers betrokken medewerkers maken. En dat levert je organisatie veel meer op dan enkel het oplossen van een acuut wervingsprobleem. Want de effecten van engagement op de werkvloer liegen er niet om: het ziekteverzuim gaat omlaag (-37%), de productiviteit neemt toe (21%), er zijn een stuk minder burn-outs (-125%), mensen worden innovatiever (300%), het verloop neemt enorm af (-65%) en last but not least: de winst neemt toe (+22%). Conclusie: betrokken medewerkers laten organisaties beter functioneren. Bronnen: HBR, Gallup, Martin, Seligman, Forbes, Greenberg & Arawaka.
Steam gelooft in een totaalaanpak waarbij de investering in Employer Branding zich niet alleen maar terugbetaalt in sollicitaties, maar ook in het succes van de organisatie. Dat is de visie én de missie van Steam.
Wil je de Steam Lessons Learned whitepaper ontvangen, blijf ons dan volgen op Werf& en op social.