Gem. leestijd 3 min  422x gelezen

Start bij Pink Elephant en krijg een adellijke titel! (inzending Pink Elephant)

Door de titel ‘Lord’ of ‘Lady’ te kopen voor alle nieuwe medewerkers genereerde Pink Elephant gratis publiciteit in binnen- en buitenland. Lees de hele case van Pink Elephant die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2020.

Start bij Pink Elephant en krijg een adellijke titel! (inzending Pink Elephant)

Omschrijving van de case

Geschikt IT-personeel vinden is lastig in de krappe IT-arbeidsmarkt. Ook de interne recruitment afdeling van Pink Elephant loopt tegen deze uitdaging aan. Dit is onder andere te merken aan de daling van conversies in de recruitmentfunnel. Wat volgens recruitmentmanager Meike Kibira-Weierink bijdraagt aan het succes in deze stappen is of kandidaten Pink Elephant al kennen. Liefst in detail, maar alleen de naam scheelt al enorm.

Het idee was om met een ludieke campagne een hoop gratis publiciteit te genereren.

Daarom is besloten om een AMC brandingcampagne op te zetten. Vanwege de overvloed aan op elkaar lijkende recruitmentacties, ons beperkte budget, en onze wens om een zo groot mogelijk bereik te vergaren moesten we iets opvallends doen. Het idee was om met een ludieke campagne een hoop gratis publiciteit te genereren.

Actie:
De wereld is al middelmatig genoeg. Start bij Pink Elephant en ontvang een adellijke titel!

Werking:
De titel “Lord” is een verbastering van het Schotse “Laird” wat niet meer betekent dan: landheer. “Lady” is de aanhef van een vrouwelijke landeigenaar. In Schotland is het relatief simpel om landheer te worden omdat de regelgeving omtrent het kopen van grond anders is geregeld dan in Nederland. Wij maken hier gebruik van door een ietwat compact landgoed van 1 square feet (0,092 m2) aan te schaffen voor alle nieuwe medewerkers.

Voor deze actie werken we samen met Schotse bosbeheer organisatie Highland Titles Charitable Trust. Deze liefdadigheidsinstelling staat bekend om de verkoop van kleine stukjes grond gelinkt aan bijbehorende titel. Met de opbrengst hiervan wordt het landschap van de Schotse hooglanden, dat ernstig achteruit is gegaan, in oude staat hersteld.

Highland Titles erkent het recht om de titel van Laird, Lord of Lady van Glencoe te gebruiken als kersverse grondbezitter. Het gaat zelfs zo ver dat er een juridisch document wordt uitgeven dat het recht vermeldt om de nieuwe titel aan te nemen. Met dit document kan men verschillende instanties zoals banken vragen om hun aanhef te wijzigen.

Wat was de impact van de case?

– Exposure op ten minste 36 mediakanalen in binnen- en buitenland. Denk aan artikelen in Trouw, Algemeen Dagblad (2x), NRC, Parool, MSN nieuws, een hele rits aan lokale kranten en televisie items waaronder EditieNL (waar ruim 500.000 mensen live naar keken). Ook zijn we aan bod gekomen in vakmedia zoals Bizpress, Emerce, AG connect en natuurlijk Werf&. Zelf onze zuiderburen vonden het interessant. Zo hebben er artikelen over deze actie gestaan in verschillende grote Vlaamse kranten. Ook in Schotland zelf bleef de actie niet onopgemerkt.

– Goede resultaten met eigen betaalde social media campagnes.

– De campagne leefde enorm bij de medewerkers van Pink Elephant. Talloze collega’s ontvingen leuke reacties van vrienden, familie en kennissen.

– Tussen juli en december 2019 hebben we meer dan 2x zoveel weergaven op de werken-bij-pagina’s gehad als tussen juli en december 2018 (203%). In de eerste maand van de campagne (juli) was dit zelfs 5x zo hoog als in de voorgaande maand en de maand juli van het voorgaande jaar.

– Dit heeft geresulteerd in 11% meer sollicitaties tussen juli en december 2019 als in dezelfde periode in 2018. In H2 2019 zijn de conversies van benaderen van potentiële kandidaat naar telefonisch contact is 7% hoger dan in H1 2019. De cijfers van H2 2018 zijn helaas onbekend.

– Deze campagne heeft met een totaalbudget van €4.000 een bereik gehad van +/- 3,5 miljoen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het doel van deze campagne was dat kandidaten Pink Elephant zouden kennen van naam, zodat de conversies in het recruitmenttraject hoger zouden worden. Dit is gelukt. De actie werd opgepikt en gepubliceerd door kranten en radiostations in binnen – en buitenland, en er is in diverse tv-programma’s aandacht aan besteed. Talloze medewerkers ontvingen reacties van vrienden en kennissen. Deze exposure zorgde, zoals verwacht, voor betere conversies in de recruitmentfunnel. Dit alles is bereikt met een zeer beperkt budget, namelijk €4.000 totaal.

Naast de goede resultaten, sluit de campagne ook naadloos aan bij de cultuur van Pink Elephant. Pink Elephant is een eigenzinnig bedrijf waar gekte en plezier maken hoog in het vaandel staat. Hier past een bepaald type mens bij, die wij via deze campagne aan ons proberen te binden. Dat we daarmee ook bijdragen aan bescherming van de Schotse hooglanden maakt deze samenwerking tot een win-win-situatie.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

– Thijs Lamers (Marketeer)
– Meike Kibira-Weierink (Recruitment Manager)

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners