Helemaal automatisch? Dat wordt het proces van uitzendbureaus waarschijnlijk nooit. Maar de automatisering gaat wel hard in de zogeheten staffing markt. En dan niet alleen voor de frontoffice, zoals bij veel corporates, maar staffing tech gaat ook steeds meer over de zogenoemde mid- en backoffice. Hoe ziet dat eruit? Wat zijn de grote trends op dit gebied? Op donderdag 8 december tussen 11.00 en 12.00 vindt hierover een Live Talkshow plaats. Hier alvast een voorproefje, aan de hand van de hoogtepunten van 4 interviews.
Live Talkshow‘Nog volwassener geworden’
Wie: Diana van der Boon en Pieter Smits
Wat: Chief Operating Officer en CEO bij Mployee in Rotterdam
Mployee focust volledig op uitzenden en detacheren; front- en midoffice. ‘Dus het ATS en beyond, alles rondom het zoeken en matchen van kandidaten. Bij ons begint de midoffice als de match gemaakt is. Onboarden volgens de juiste compliance voorwaarden. De backoffice, zoals payrolling, doen we niet. En alles gaat via het Salesforce-platform’, aldus Pieter Smits. ‘We hebben veel kleinere tot middelgrote detacheringsorganisaties als klant. Maar ook één van de grootste staffers ter wereld. We groeien fors de laatste jaren, gemiddeld over de periode 2018-2022 met 60%.’
‘De afgelopen 2 jaar hebben we ons product nog volwassener gemaakt’, zegt Van der Boon. ‘Onze search engine met externe database is nu meer geavanceerd. We hebben een nieuwe user interface voor tijdsregistratie. We kunnen diepgaandere rapportages voor onze detacheringsklanten maken. Die aanpassingen doen we geheel in eigen beheer. We hebben wel krachten in het buitenland, maar het aansturen van onze development en de technische support vindt hier plaats, vanuit Rotterdam.’
‘Onze search engine met externe database is nu meer geavanceerd.’
Volgend jaar wil Mployee onder meer aan de slag met freelancers. Van der Boon: ‘Die werken vaak op een net wat andere manier. We willen volgend jaar ook de marktstandaarden wat verder uitwerken, zodat klanten makkelijker kunnen intunen. Sommige klanten denken dat hun processen te afwijkend zijn, maar dat valt in de praktijk vaak mee. Verder gaan we werken aan een mobiele app voor recruiters en intercedenten en de uitzendkrachten, zodat ze bijvoorbeeld via de app kunnen in- en uitklokken.’
‘Het werk weer leuk maken’
Wie: Alexander Claessens
Wat: directeur van Orange Peak Company en Apollo Jobs in Baarn.
Apollo Jobs is een door A.I. aangedreven tool, waarmee je je eigen database veel beter kunt ontsluiten. Om zo goede kandidaten bij vacatures te vinden. ‘We zijn als het om Apollo Jobs gaat met 15 mensen in totaal, bij ons kantoor hier in Baarn en ons nieuwe kantoor op het Science Park in Amsterdam’, vertelt Claessens. ‘Vanuit onze geschiedenis met Orange Peak Company zijn we gespecialiseerd in het ontsluiten van omvangrijke datastromen. Wij gebruiken A.I. om met Apollo Jobs heel goed de teksten van vacatures en cv’s te lezen, te begrijpen en te interpreteren.’
Apollo Jobs wordt bewust niet gevoed met gegevens over succesvolle plaatsingen van kandidaten. ‘Omdat je dan toch een grotere kans op tunnelvisie en bias hebt’, aldus Claessens. ‘Wij gaan echt uit van tekstinterpretatie en trainen het product met veel vacatureteksten en cv’s. Door ons verleden met Orange Peak Company weten we ook wat recruiters belangrijk vinden. Zo haakt een recruiter snel af bij weinig stabiliteit (veel wisselende functies in korte tijd) in het cv. Dat is allemaal informatie waar je het verschil in kunt maken. Dat stoppen we niet zelf in Apollo Jobs, maar het systeem leert al doende dat soort zaken.’
‘Wij vinden het zoeken van kandidaten in je database een echt specialisme.’
‘We horen wel eens organisaties zeggen: waarom zouden we Apollo Jobs nodig hebben, we hebben toch al een ATS-systeem? Maar wij vinden het zoeken van kandidaten in je database een echt specialisme. We richten ons met dit product in eerste instantie op uitzendbureaus. De database van uitzendbureaus is vaak groot, 20.000 kandidaten is heel gebruikelijk. Spannend is natuurlijk dat inmiddels tientallen recruiters met Apollo Jobs werken en dat er een integratie van het product is met Bullhorn. Het voelt al met al als een eerste levensjaar van je kindje. En we hopen echt dat door dit product honderden recruiters weer ten volle het leuke van hun werk kunnen ervaren. Omdat we vaak goede kandidaten kunnen voorstellen en zij zich echt volledig kunnen concentreren op het matchen.’
‘Talentpool als goudmijn’
Wie: André Polderman en Jeroen van Heeswijk
Wat: CEO, respectievelijk Product Owner van de Cockpit SaaS-oplossing bij RecruitNow in Amersfoort.
‘Je eigen talentpool is je goudmijn. Met onze software helpen we de intercedent om in contact te blijven met je kandidaten. Het is zonde als je die second best maar ook de nummer 3 en 4 niet alsnog probeert te plaatsen. Het gaat ons om het meenemen van de intercedent in de mogelijkheden die het systeem in je eigen talentpool vindt’, aldus Polderman, die het eigen systeem Cockpit ‘het nummer 1 ATS in de markt qua klanttevredenheid en gebruikersgemak’ noemt. ‘En daar zijn we trots op.’
‘ Met onze software helpen we de intercedent om in contact te blijven met je kandidaten.’
Dit Cockpit-platform is ook soepel te integreren met het ‘ecosysteem’ van de klant, stelt Van Heeswijk. De backoffice, de website, vacatures via jobboards, het marketing automation-systeem: het is allemaal te koppelen. ‘We hebben bovendien recent de koppelingen nog naadlozer gemaakt, zodat Cockpit nu voor veel klanten echt het centrale systeem is. Klanten vinden het prettig dat we onder meer marketing automation en de site nu goed hebben gekoppeld. Wij vinden het bovendien belangrijk dat je kandidaten die een plaatsing hebben doorlopen ook makkelijk weer kunt vinden voor een nieuwe plaatsing, zodat je echt relaties kweekt. Dat is vaak lastig bij uitzendbureaus, maar met onze software proberen wij te helpen om dit te verbeteren.’
‘Wij denken dat we zo’n 80% aan de voorkant van het proces kunnen automatiseren’, aldus Van Heeswijk. ‘Dat helpt om in een krappe arbeidsmarkt het verschil te maken.’ Voor 2023 zien beiden een paar trends. Zoals: je kandidaat koesteren en er bovenop zitten, als een bok op de haverkist. En: het vraagstuk van diversiteit en inclusiviteit. ‘Daar zien we ook een rol voor ons. We leveren niet alleen de applicatie, maar willen daarnaast de gebruikers, onze klanten, echt begeleiden in het gebruik. Zodat inclusiviteit vanzelfsprekender wordt.’
‘Visie nodig’
Wie: Joram Timmerman
Wat: Co-founder Byner, Managing Partner Talent Peaks, in Utrecht
Byner is een Salesforce-oplossing die de kernactiviteiten stroomlijnt van organisaties in detachering, uitzenden en werving & selectie van lead tot en met plaatsing / factuur. Het is méér dan een ATS voor bureaus, benadrukt Timmerman. ‘Het is een oplossing die ondersteunt in het hele kernproces, van lead tot invoice. En door de combinatie – Talent Peaks en Byner – zijn we niet alleen leverancier van technologie, maar ook partner voor de toekomst.’
‘Het is een oplossing die ondersteunt in het hele kernproces, van lead tot invoice.‘
‘Vandaag nog had ik een detacheerder aan de lijn die zei: we willen graag met Byner in zee, maar we hebben al een applicatie draaien waarop de urenregistratie en facturatie lopen. Kunnen jullie me toch helpen met Byner, want jullie zijn toch een end-to-end-platform? Dat kan prima. We gaan ze eerst laten landen op het ATS. Dan hebben ze alvast in hun frontoffice alles rondom de kandidaat gestroomlijnd. En dan zetten we met onze modulaire oplossing steeds verdere stappen met elkaar. Desgewenst tot en met de volledige variant, compleet met urenregistratie, contractmanagement en facturatie.’
‘De ambitie van bureaus om processen te automatiseren is groot’, ziet Timmerman in de praktijk. ‘Veel partijen werken met een ATS en willen qua automatisering doorknallen van 40% naar 70% van het proces. Voor recruitmentprocessen zie ik dat zeker als haalbaar. Maar nooit helemaal, menselijk contact blijft altijd nodig. Je ziet natuurlijk wel flexplatforms als Maqqie en Temper die richting de 100% automatisering gaan, maar dat is hyperflex voor een speciale doelgroep. Als detacheerder, uitzender of werving & selectie bureau is dat niet haalbaar. En dat moet je ook helemaal niet willen. De human touch is essentieel in onze branche.’
Next level automatisering
Het heeft vooral te maken met de visie, zegt hij. Oftewel: waar wil je heen als bureau? En wat betekent dit nou concreet? Wat vergt dat van je digitale landschap? ‘Vaak is die visie nog wat ‘dun’. Wat nodig is, is iemand in het directieteam die daarin verantwoordelijkheid neemt, een stip op de horizon zet, acties uitzet en zorgt dat alles samenkomt. Dat gaat verder dan focussen op een bepaalde doelgroep en dan zoveel mogelijk plaatsingen realiseren. Het gaat over je hele bedrijfsvoering, ook de automatisering. Het is nu de tijd om te investeren en je organisatie naar een next level te brengen.’
‘Je moet als bureau nu echt aan de slag met Talent Hacking.’
Een belangrijke trend die hij nu zien is: Talent Hacking. ‘Recruitmentmarketing is hot, maar talent hacking – growth hacking voor bureaus – is next level. Daar moet je als bureau echt mee aan de slag, anders ga je het verschil niet meer maken in de markt.’
Meer weten?
Benieuwd naar meer visie over de trends in staffing tech? Meld je nu gratis aan voor de live online talkshow en ontdek alles wat jij wilt weten voor een succesvol 2023.