Online goede kandidaten vinden, het lijkt misschien makkelijk, maar dat is het zeker niet, stelt Annelies Graafland. Sterker nog: goud kunnen sourcen is een vak apart!
Gordon Lokenberg postte recent in Recruitment Vrijstaat op Facebook een oproep: “Zijn hier nog recruiters die meer willen sourcen? #vacature”. De reacties hierop hebben mij verbaasd, verrast, teleurgesteld en geraakt. Door veel vakgenoten werd sourcen gezien als ‘saai’. Iets dat je erbij doet. Iets dat je studenten kunt laten doen naast hun studie. Een paar uur achter elkaar, hooguit.
Iets wat je niet even doet of leert
Mijn reactie (die gelukkig werd onderschreven door vakgenoten waaronder Gordon en zijn prachtige vrouw Kim): “Echt sourcen is een vak dat je niet ‘even doet of leert’. Echt goed sourcen vraagt om heel veel kennis – niet alleen een beetje Boolean toepassen en cv’s verzamelen! – Dus Dat!”
Meer dan een beetje Boolean
Sourcen gaat veel verder dan alleen maar het searchen van kandidaten op harde eisen. Met een Boolean string zoeken op je eigen database, op jobboards en LinkedIn en hier potentiële kandidaten op vinden met wie je vervolgens contact kunt opnemen om vast te stellen hoe passend de kandidaat eigenlijk is: ja, dat zijn inderdaad standaard recruitmentwerkzaamheden.
Een echte sourcer weet de meest lastig vindbare profielen tóch te vinden en kijkt veel verder dan de hard skills alleen
Voorbij de hard skills
Een echte sourcer weet daarentegen de meest lastig vindbare profielen tóch te vinden en kijkt hierbij veel verder dan de hard skills alleen. Misschien moet ik dit uitleggen, want blijkbaar is niet iedereen op de hoogte van wat een sourcer nu eigenlijk doet, wat hij of zij moet kunnen en welke competenties hierbij komen kijken.
Exact passende cv’s
Wat voor mij het belangrijkste is, is dat een sourcer exact passende cv’s weet aan te dragen. Cv’s van mensen die zowel matchen op de harde als de zachte eisen, en bij de organisatiecultuur passen en die allen potentieel interesse hebben in de functie.
6 keer wat dit betekent
Dit betekent:
1: Een sourcer maakt een volledige analyse van een vacature. Hierbij houdt hij rekening met alle wensen en eisen die er bij horen. Denk: het zittende team. De hiring manager. De organisatiecultuur en alle onderwerpen die spelen binnen de organisatie. Dit vraagt een kundig onderzoek waarin alle informatie gewogen wordt en op waarde wordt geschat. Dit levert ook weer nieuwe vragen op. Een sourcer beantwoordt deze vragen door nieuwe informatie te vinden en deze opnieuw te deduceren tot informatie die bijdraagt om de ideale kandidaten te vinden.
2: Een sourcer gaat op zoek naar raakvlakken tussen de gevonden informatie op basis van de vacature, het gevonden team, de organisatie. Waarover praten teamleden? Welke hot issues bespreken zij zowel zakelijk als persoonlijk, offline én online, op een scala aan platforms?
Een goede sourcer gaat op zoek naar raakvlakken tussen alle gevonden informatie
3: De sourcer brengt niet alleen de hard skills en de soft skills van de ideale kandidaat in kaart, maar ook de cultural fit, en de toegevoegde waarde van de kandidaat voor de organisatie, en van de vacature voor de kandidaat. Er wordt gekeken naar ‘natural language’, ‘jargon’, trends en ontwikkelingen en ga zo maar door.
En dan: analyse!
4: Daarna gaat de sourcer kijken wáár deze kandidaten dus het best gevonden kunnen worden (Amazing: dit is vaak dus níét een jobboard of LinkedIn). Hij kijkt waar deze kandidaten zich online profileren. Deze informatie wordt wederom geanalyseerd naar de meest vruchtbare kandidaten.
Het is vaak níet een jobboard of LinkedIn waar je de beste kandidaten vindt
5: Na deze analyse wordt alle gevonden informatie samengevat en kan de sourcer kandidatengegevens omhoog brengen door middel van een zogenoemde X-Ray (het zoeken binnen een specifieke website met behulp van een zoekmachine). Van daaruit kun je verder zoeken naar de profielen en de contactgegevens behorende bij deze profielen. Hierbij gebruikt een sourcer tal van tools, extensies, en zoekstrings.
6: Heb je eenmaal deze gegevens gevonden, dan kan de sourcer een selectie maken van de longlist van de kandidaten die perfect passend zijn. Hierbij kan hij of zij kritisch kijken en dan spelen ervaring en kennis van het vakgebied, de organisatie en alle stakeholders een heel belangrijke rol.
Sourcen, dat doe je niet zomaar
Al met al dus heel wat meer dan gewoon een Google-zoekopdracht of simpelweg een functietitel op LinkedIn invoeren. Kortom: laten we het vak sourcen nu eens serieus nemen en begrijpen dat dit een professie is die je niet zomaar uitvoert. Het kan je zomaar ideale kandidaten opleveren die je anders nooit ontmoet had.
Dit blog is geschreven door Annelies Graafland, Senior Sourcing Specialist bij het Randstad Recruitment Center.
Lees haar eerdere blogs:
- Jobboards, vinden jullie de weg naar de kandidaat nog wel?
- Tools? Bots? Candidate Experience? Héél belangrijk. Maar nu, kom op: sourcen allemaal!
- De 4 magische momenten die van elke Candidate Experience een belevenis maken