In 2018 werd TheRecruitBoosters opgericht met als doel om het recruitmentproces voor bedrijven sneller én makkelijker te maken. De Amsterdamse start-up richtte zich vanaf dat moment vooral op sourcing via LinkedIn, niet alleen voor recruitment- en detacheringsbureaus, maar ook voor de zakelijke markt. De unieke software van het bedrijf automatiseert het hele zoekproces en biedt klanten datagedreven inzichten in de resultaten van campagnes.
De unieke software van het bedrijf automatiseert het hele zoekproces.
Vanaf deze week gaat het bedrijf verder door het leven onder de nieuwe naam Soorce. ‘De rebranding is het gevolg van een professionaliseringsslag en sluit beter aan bij de vernieuwde missie van het bedrijf: het aantrekken van personeel weer menselijk maken’, aldus CEO Luc van Poll. Het bedrijf richt zich nu op het automatiseren van het zoeken, selecteren én benaderen van kandidaten, ‘zodat je als recruiter meer tijd overhoudt voor het persoonlijke contact met potentiële kandidaten’.
Focus op menselijke aspect
In de huidige arbeidsmarkt is potentiële kandidaten proactief benaderen (oftewel: sourcen) vaak een tijdrovende en vervelende taak geworden, aldus Van Poll. ‘Bovendien wordt bij dit proces de kandidaat vaak niet centraal gesteld. Met Soorce willen we organisaties de focus weer terug geven op het menselijke aspect van sourcen. Dit doen we door diverse onderdelen van het proces sterk te automatiseren, zodat klanten hun tijd en middelen kunnen besteden aan andere onderdelen van het recruitmentproces.’
De afgelopen periode is Soorce druk bezig geweest met een professionaliseringsslag, vertelt Van Poll. Inmiddels hebben ruim 100 bedrijven gebruik gemaakt van de diensten van Soorce, onder meer in de automotive-, supermarkt- en recruitmentbranche. Bovendien heeft de start-up nu een ‘volledig team’ in huis, bestaande uit onder meer developers, customer success managers, resourcers, business development managers, een marketingafdeling en een afdeling operations.
Uniek scoresysteem
De afgelopen tijd is hard gewerkt aan ‘een uniek scoresysteem’, legt Van Poll verder uit. Zo kunnen klanten – op basis van 9 relevante criteria – nu nog beter specificeren aan welke eisen potentiële kandidaten moeten voldoen. ‘Denk aan relevante jaren werkervaring, vaardigheden en opleidingsniveau. Deze zoekfilters zijn gericht op de Nederlandse arbeidsmarkt en bieden een uniek scoringsysteem dat potentiële kandidaten rangschikt naar de voorkeuren van de klant.’
‘Wij gaan verder dan waar een gemiddelde sourcer stopt.’
Ook is er een rankingsysteem ontwikkeld dat potentiële kandidaten kan rangschikken op basis van hun score ten opzichte van de doelgroeplijsten. ‘Zo wordt voor klanten direct zichtbaar wie de meest geschikte kandidaat is. Dit helpt hen te beslissen met welke kandidaat ze als eerste contact moeten opnemen.’ Daar komt een vernieuwd dashboard nog eens bij. ‘Dankzij de verbeteringen hier krijgen klanten meer inzicht in de prestaties van hun campagnes en kunnen zij eenvoudig nieuwe campagnes lanceren, alles vanuit één overzichtelijke plek’, legt Van Poll trots uit.
Meer dan een naam zoeken
‘De recruitmentmarkt kent verschillende interpretaties van het begrip sourcing. Veel partijen zien dit alleen als het identificeren van geschikte kandidaten en het verzamelen van informatie, zoals iemands naam, functietitel, telefoonnummer en huidige werkgever’, aldus Van Poll. ‘Wij vinden dat sourcen zowel het zoeken, het identificeren, maar ook het eerste contact met een potentiële kandidaat omvat. Vandaar ook onze slogan: Soorce, The New Way of Sourcing. Wij gaan met onze softwarebased service, onze innovaties en persoonlijke begeleiding verder dan waar een gemiddelde sourcer stopt.’