Solliciteren met je bestie: hoe een vernieuwende aanpak bij Kruidvat uitgroeide tot een hele campagne

Omdat jongeren solliciteren vaak spannend vinden, bedacht Kruidvat 1,5 jaar geleden het concept ‘Solliciteren met je bestie‘. Dat sloeg zo goed aan, dat er inmiddels een hele campagne omheen is gebouwd, compleet met ‘duo-shirt’. Hoe kreeg die vorm?

Peter Boerman Op 01 mei 2024
Gem. leestijd 4 min 1297x gelezen
Deel dit artikel:
Solliciteren met je bestie: hoe een vernieuwende aanpak bij Kruidvat uitgroeide tot een hele campagne

Het was al een tijdje een thema binnen Kruidvat. Binnen de #Vriendenteam-campagne werd (de veelal jonge) kandidaten al de mogelijkheid gegeven om te solliciteren met hun bestie, hun BFF, hun beste maatje. Het was een soort van zijlijn in die grotere campagne, een extraatje. Maar het originele idee bleek zo goed aan te slaan bij de doelgroep, dat nu besloten is er maar een hele campagne omheen te bouwen, onder de hashtag #solliciterenmetjebestie.

‘In feedback van de doelgroep hoorden we dat ze solliciteren vaak heel spannend vinden. Samen op gesprek kunnen met iemand die je goed kent is dan zó drempelverlagend’, aldus Gwendolyn Warrens, Employer Branding & Recruitment Marketing Specialist bij moederbedrijf AS Watson. Wat uiteindelijk ook wel bleek: Kruidvat zag het afgelopen jaar het aantal (duo)sollicitaties zelfs met maar liefst 83% stijgen.

‘Het is echt een toonaangevend ding geworden in de organisatie.’

Reden om het idee nu verder uit te rollen, en meer aandacht te geven, legt Warrens uit. ‘Het is een idee dat al een tijdje sudderde. We kregen hier zóveel leuke verhalen over terug uit de winkels. Het is echt omarmd in de organisatie, dus dachten we: hier willen we best iets groters mee.’

Duo-shirt

Met enig gevoel voor drama zou je het kunnen betitelen als een van de grootste innovaties in de wereld van recruitment van de laatste jaren. Geen individuele sollicitatiegesprekken, maar samen naar de filiaalmanager. Die bij gebleken geschiktheid je ook (zoveel mogelijk) sámen gaat inroosteren. Je zou kunnen denken: dat vinden filiaalmanagers misschien maar lastig. Maar het tegenovergestelde is waar, vult manager employer branding Anke Reusken aan. ‘We krijgen juist heel enthousiaste reacties van de filialen. Ze zien dat dit het werk leuker maakt, en de sfeer in het team verhoogt.’

Die enthousiaste reacties zorgden nu dus voor een campagne om het duo-solliciteren en -werken nog eens nader te onderstrepen. ‘Als we iets beloven willen we het ook kunnen waarmaken. Daarom hebben we eerst gekeken hoe dit landde in de organisatie alvorens dit als campagne uit te lichten.’ Voor de nieuwe campagne zijn onder meer drie grappige video’s gemaakt, waarin steeds een belangrijke rol is weggelegd voor een duo-shirt, waar daadwerkelijk twee mensen in passen. Met zo’n duo-shirt is ook de aftrap van de campagne gevierd, waarbij AS Watson-medewerkers zich konden laten fotograferen in een speciale photobooth, die de komende weken ook op tournee langs diverse grote steden gaat, zodat iedereen zich op de foto kan laten zetten.

Een nominatie voor de Werf& Awards liepen ze dit jaar nog mis. Mogelijk omdat de grotere #Vriendenteam-campagne werd ingezonden als arbeidsmarktcommunicatie-case, en niet als recruitment-case. ‘Maar volgend jaar zenden we het “solliciteren met je bestie’ daarvoor zeker in. Als je merkt hoeveel enthousiasme dit alleen intern al losmaakt. Het doet echt iets met de collega’s. Het sluit ook heel erg goed aan bij hoe we zijn. Dit is hier echt intern verweven in de cultuur, en dan merk je dat het echt is, dat je het ook echt waar maakt.’

Derde favoriete werkgever

Of het met de innovatieve recruitmentmethode te maken heeft of niet, dat is natuurlijk onduidelijk. Maar zeker is wel dat Kruidvat als bijbaan-werkgever het afgelopen jaar behoorlijk aan populariteit heeft gewonnen. In de meest recente ranglijst steeg het bedrijf van 10 naar 3, achter 2 grote supermarktketens.

Het bedrijf won eerder bijvoorbeeld ook al een Content Marketing Award voor deze ‘frisse wind in de wereld van werk’ en de manier waarop het ‘solliciteren met vrienden normaal maakte’, aldus de jury daarvan. ‘Een prachtige erkenning en een kroon op ons werk van het afgelopen jaar’, aldus Warrens.

‘De afgelopen jaren hebben we enorm veel plezier en energie gestoken in het communiceren met deze doelgroep’, concludeert Reusken. ‘Wat vinden zij belangrijk in een (eerste) bijbaan? Waar lopen ze tegenaan? En hoe kunnen wij als werkgever de beste candidate en employee experience creëren? Zo hebben we een vernieuwde werkenbijkruidvat-site gelanceerd met allerlei toffe features, zoals solliciteren via Whatsapp, maar dus ook de mogelijkheid om samen te solliciteren, samen op gesprek te gaan én samen aan de slag te gaan. Een ontzettende teameffort.’ Samen moet je het doen: bij Kruidvat is het op alle fronten duidelijk.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners