Sollicitanten moeten afwijzen is nooit leuk. Het Reinier de Graaf Gasthuis bedacht daar een oplossing voor: een speciaal spreekuur. Het leidde uiteindelijk alsnog tot 12 hires.
Lees de hele case van Reinier de Graaf Gasthuis die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.
Omschrijving van de case
Het grootste deel van onze kandidaten wijzen wij af op basis van hun digitale sollicitatie. Hoe zorgen wij ervoor dat zij toch een positief beeld houden van onze organisatie? En hoe zorgen we ervoor dat ze dit positieve beeld ook nog eens delen in hun netwerk? En dat dit een positieve bijdrage levert aan ons werkgeversmerk?
15 minuten per persoon
Wij vonden daarvoor een oplossing in een maandelijks sollicitatiespreekuur voor afgewezen sollicitanten. Als wij een sollicitant een digitale afwijzing sturen, bieden wij hen de mogelijkheid zichzelf aan te melden voor dit spreekuur. De inhoud van het gesprek hangt af van de wensen van de kandidaat en duurt 15 minuten per persoon.
We bespreken welke indruk iemand wekt op basis van het cv en helpen desgewenst ook online identiteit op te bouwen
Ze kunnen bijvoorbeeld een toelichting krijgen op wat goed was aan de sollicitatie en wat eventueel verbeterpunten zijn voor een volgende sollicitatie bij ons of een andere werkgever. Of we bespreken welke indruk iemand wekt op basis van het cv en desgewenst helpen we ook de online identiteit op te bouwen.
Een investering in de toekomst
Als recruiters in het ziekenhuis vinden wij het, net als onze collega’s in de directe zorgverlening, belangrijk om anderen (in ons geval: sollicitanten) te helpen. Maar we zien deze dienstverlening ook als een investering in de toekomst. Sollicitanten voor wie we nu geen vacatures hebben, binden we op deze manier aan ons ziekenhuis. We creëren een verrassingseffect bij de afwijzing kandidaten door hen “iets” te geven in plaats van hen alleen een afwijzing te sturen.
Elk jaar 200 mensen op spreekuur
En last but not least is het een aantal keer gebleken dat de kandidaat wel geschikt was voor de functie en dat wij op basis van de sollicitatie (terecht of onterecht) de verkeerde conclusie hebben getrokken. De kandidaat hebben wij vervolgens alsnog een baan aangeboden. Jaarlijks melden zo’n 200 mensen zich aan voor ons spreekuur en tot nu toe hebben 12 sollicitanten zo alsnog een baan bij ons gekregen.
Wat was de impact van de case?
Naast de fun-factor (als recruiter is het leuk om sollicitanten te helpen bij het solliciteren) heeft het sollicitatiespreekuur ons ook veel opgeleverd. Het heeft positief bijgedragen aan ons werkgeversmerk.
Ongeveer 80% zegt hoe bijzonder ze het vinden hoe wij met afgewezen sollicitanten omgaan
Ongeveer 80% benoemt bij aanvang van het spreekuur hoe bijzonder ze het vinden hoe wij met afgewezen sollicitanten omgaan. Ook vertellen ze dat ze deze positieve ervaring (ongevraagd) hebben gedeeld in hun netwerk. En we krijgen na afloop bedankjes en complimenten van sollicitanten: “Graag wil ik u bij deze complimenteren met onderstaande e-mail. Het is duidelijk dat u aandacht heeft besteed aan mijn sollicitatie en aan de uitleg waarom ik niet ben uitgenodigd. Daarnaast is het bewonderenswaardig dat er een vast spreekuur is voor kandidaten die een afwijzing hebben ontvangen. Graag wil ik u bij deze dan ook complimenteren voor deze inspanningen!”
12 sollicitanten alsnog aangenomen
Daarnaast hebben we 12 sollicitanten alsnog aangenomen in ons ziekenhuis. Concrete voorbeelden zijn er genoeg: een verpleegkundige die op basis van het persoonlijk gesprek goed leek te passen op de functie van adviseur beroepsopleidingen. Een teamleider die op basis van haar cv was afgewezen voor de functie van projectleider en die we tijdens het spreekuur hebben getipt voor een functie die beter bij haar paste. En een leerling OK-assistent die met haar cv een verkeerde indruk wekte over haar persoonlijkheid. Na wat aanpassingen in haar cv is zij in een volgende sollicitatieronde wel aangenomen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het sollicitatiespreekuur in deze vorm is uniek in de zorgbranche. En volgens ons ook in Nederland. Binnen de zorg zijn de budgetten voor werving gering. Het spreekuur kost geen extra geld, alleen tijd. Met een gemiddelde duur van 15 minuten is de jaarlijkse tijdsinvestering per recruiter slechts 10 uur tot 11 uur.
Positieve effect is onbetaalbaar
Het positieve effect op ons werkgeversmerk en de candidate experience is daarentegen onbetaalbaar. Het versterkt het beeld dat mensen van Reinier de Graaf hebben: een ziekenhuis dat er is voor zijn mensen en echt iets wil betekenen. De lijnen zijn kort, we vinden elkaar gemakkelijk en helpen elkaar als het nodig is.
Onze sollicitanten ervaren dit als vriendelijk en voelen dat onze aandacht oprecht is
Onze sollicitanten ervaren dit als vriendelijk en voelen dat onze aandacht oprecht is. Dit komt overeen met wat wij willen uitstralen naar onze patiënten. En als dan op de introductiedag voor nieuwe medewerkers een verpleegkundige vol lof vertelt over dit initiatief in het bijzijn van onze directie, dan zijn wij natuurlijk apetrots.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Alle recruiters (Sjoerd Burger, Inge de Glopper, Ashraf Reintjes, Miranda de Zeeuw en Chantal van Steekelenburg) van het Carrièrebureau van ons ziekenhuis zijn betrokken bij het spreekuur en periodiek blokkeren wij tijd in onze agenda. Daarnaast verzorgt ons secretariaat de uitnodigingen en de planning. Externe betrokkenen zijn er niet.
Kom naar de uitreiking!
De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.
- Meteen inschrijven kan hier