Weinig mensen kunnen zeggen dat hun open sollicitatie meer dan 200.000 keer bekeken is. Daan Scherpenzeel uit Utrecht kan dat wel, dankzij slim gebruik van Spotify.
De 26-jarige Scherpenzeel zoekt een baan waarbij hij zijn twee grote liefdes – taal en muziek – kan combineren. Dus bedacht hij: wat als ik nou eens een aparte playlist maak waarin ik die wens op een creatieve manier formuleer? Wie weet wat er dan gebeurt…
Viral binnen de kortste keren
Nou, dat heeft hij geweten. Zijn posts op LinkedIn en Facebook gingen binnen de kortste keren viral en op LinkedIn is hij inmiddels ruim 225.000 keer bekeken. Ook de eerste uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken zijn al binnen en zelfs de eerste gesprekken zijn al gevoerd.
Toegegeven: helemáál origineel is het niet
Complimenten dus voor de maker, maar toegegeven: helemaal origineel is het niet. Tenminste: het omgekeerde kwam ook al voor. Toen ‘ninja recruiter’ André Hellström nog recruiter was voor Spotify zelf, bedacht hij namelijk ook al dat het fenomeen ‘playlist’ een mooie manier van communiceren is. Zijn destijds gemaakte playlist ‘Join The Band’ om developers te werven staat nog steeds online.
Het begon allemaal met een sourcings-opdracht, waarbij hij ene Jonathan wilde overtuigen om bij het bedrijf te komen werken. Het enige probleem: Jonathan was ook al door 130 andere recruiters benaderd. Dus bedacht Hellström dat hij met iets originelers op de proppen moest komen dan een tweet of InMailtje. En met een persoonlijke playlist benaderde hij niet alleen Jonathan, maar ook allerlei andere developers die hij daarvoor op sites als StackOverflow, Github en Twitter had gevonden. En dat simpel, met alleen een bit.ly-linkje…