Gem. leestijd 2 min  3455x gelezen

Sollicitant wil sollicitatiegesprek buiten werktijd

Ruim een derde van de werkzoekenden zou een sollicitatiegesprek het liefst ’s avonds of in het weekend voeren. Dan is er meer tijd voor en daarnaast is de kans het kleinst dat collega’s en de baas erachter komen. Dat blijkt uit onderzoek van Monsterboard.nl in Nederland onder ruim 1.600 werkzoekenden.

Meer tijd en baas komt er niet achter
De belangrijkste reden voor werkzoekenden om buiten werktijd het sollicitatiegesprek te hebben is dat ze dan alle tijd hebben en het dan ook geen probleem is als het gesprek langer duurt dan gepland (69%). Een derde vindt dat je je dan rustig kunt voorbereiden en meer ontspannen bent. En een kwart verkiest juist de avonden en weekends zodat hun baas of collega’s er dan niet achterkomen.

Virtual Jobfair van Monsterboard
De afgelopen jaren heeft Totaljobs de online carrièrebeurs Clickbeurs georganiseerd, maar sinds het jobboard weg is in Nederland was er geen online carrièrebeurs meer. Monsterboard.nl springt hier nu op in met haar Virtual Jobfair die van 6 tot en met 11 september plaatsvindt. Het grootste voordeel van een online carrièrebeurs is volgens werkzoekenden de toegankelijkheid, gevolgd door de snelheid en efficiëntie (je kunt makkelijk in contact komen met verschillende bedrijven) en het feit dat je geen reistijd hebt.

Kennismaken in je huispak
Daarnaast kun je met een online carrièrebeurs lekker relaxed in een huispak of op slippers solliciteren omdat je mogelijke nieuwe werkgever je niet kan zien. Dit ziet meer dan een derde van de werkzoekenden wel zitten. Bij een reallife-kennismaking met een recruiter zijn werkzoekenden soms minder ontspannen: ze maken zich bijvoorbeeld druk over een goede openingszin (16%) of ze worden zenuwachting en ze gaan zweten of stotteren of ze krijgen rode wangen (12%).
Bron: Monsterboard.nl

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners