Gem. leestijd 2 min  2657x gelezen

Sollicitant prefereert duidelijkheid boven snelheid

Sollicitant prefereert duidelijkheid boven snelheid

Hoe snel een sollicitatieprocedure gaat, is voor een sollicitant veel minder belangrijk dan de punctualiteit en flexibiliteit van een werkgever. 

Daarnaast is vooral de mate waarin een werkgever laat merken zich te hebben voorbereid op een sollicitatiegesprek bepalend voor hoe positief een kandidaat een procedure ervaart. Dat blijkt uit onderzoek naar de Candidate Experience, dat is uitgevoerd door Intelligence Group in samenwerking met Nuwerk.

Hogere aanbevelingsbereidheid

Punctualiteit en flexibiliteit blijken een significant effect te hebben op het imago van een werkgever. Hoe beter de ervaring met deze twee elementen, hoe hoger het rapportcijfer dat een sollicitant voor de procedure overheeft, en hoe positiever het imago van de werkgever en hoe groter de kans dat sollicitanten aan hun omgeving aanraden bij dezelfde werkgever te solliciteren (het zogenoemde ambassadeurschap of ‘applicant referral’).

Een twee keer zo hoog rapportcijfer

Zo geven sollicitanten die het (zeer) oneens zijn met de stelling dat het proces punctueel verliep, deze procedure gemiddeld een 3,4. Sollicitanten die daarentegen het proces (zeer) punctueel vonden verlopen, beoordelen het liefst met een 6,8. En de sollicitanten die vonden dat het proces onvoldoende flexibel verliep, geven een 3,6 op een schaal van 10, als het gaat om van aanbevelingsbereidheid, tegenover een 5,9 van sollicitanten die hun proces wél als flexibel hebben ervaren.

CE bericht 2

Korte doorlooptijden niet essentieel

De snelheid van de procedure blijkt opmerkelijk genoeg nauwelijks een rol te spelen. Het merendeel van de onderzochte sollicitanten (76%) vond dat het proces ‘snel’ verliep. Dit element blijkt géén impact te hebben op de beoordeling van de sollicitatieprocedure, de ‘applicant referral’ of het imago van de werkgever. Véronique Oonk, de onderzoekster van de Intelligence Group, zegt daarover: ‘Korte doorlooptijden lijken vaak een criterium voor een goede ervaring. Maar goed verwachtingsmanagement en het tijdig nakomen van afspraken is veel relevanter. Daarmee bouw je een vertrouwensrelatie op. Een sollicitant die weet dat hij op een gewilde positie solliciteert, begrijpt best dat het wat langer kan duren voordat er een reactie komt. Het belangrijkste is dat die reactie ook komt op het afgesproken moment. Maak die belofte dus waar’, adviseert ze.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek naar de Candidate Experience  is uitgevoerd door Intelligence Group in samenwerking met Nuwerk. Er hebben in totaal 830 sollicitanten deelgenomen aan het onderzoek dat liep van september 2012 tot en met januari 2014. Werkgevers konden gratis deelnemen. De werkgevers die hebben deelgenomen, hebben 7 maart een benchmarkrapportage ontvangen met de resultaten van hun sollicitanten. Binnenkort zullen op deze site nog meer resultaten verschijnen.

Foto via Flickr.com

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners