Een Belgische scale-up, waarvan het concept is ontstaan tijdens een lunch in San Francisco; we hebben het over Social Seeder. In 2012 was Patrick de Pauw aanwezig bij een lunch op het hoofdkantoor van Google. Daar kwam hij tot de conclusie dat mensen beslissingen nemen op basis van wat andere mensen overbrengen. In een korte video vertelt De Pauw – oprichter en eigenaar van Social Seeder – meer over het bedrijf dat daaruit voortkwam:
De kracht van je medewerkers
De Pauw: ‘Mond-tot-mondcommunicatie is wereldwijd heel belangrijk. Onze professionele missie is om zoveel mogelijk medewerkers binnen iedere organisatie te motiveren om het verhaal van een bedrijf of organisatie naar buiten te dragen, onder andere via social media.’
‘Je eigen medewerkers hebben de meeste impact op andere mensen.’
De kracht van Social Seeder ligt bij de eigen medewerkers van een organisatie, zij hebben de meeste impact op andere mensen. Het bedrijf van De Pauw is een combinatie van methodologie en een platform. ‘Enerzijds maken we het heel eenvoudig voor organisaties om hun eigen medewerkers te vragen iets te delen. Anderzijds creëren we veel inzichten door middel van data. Daarmee bieden we mogelijkheden om jouw verhaal zodanig aan te scherpen dat het effectief impact heeft op medewerkers en daarbuiten’, vertelt hij.
Thuiswerken heeft een grote invloed op de employee engagement, op de motivatie van medewerkers. Dat maakt de rol van Social Seeder nog belangrijker, aldus De Pauw. ‘Bedrijven willen effectief medewerkers op de hoogte houden van wat er speelt binnen het bedrijf en in de markt. Ook dit kan door ons gefaciliteerd worden, we ontvangen daarover veel positieve feedback.’
Rooskleurige toekomst voor HR
‘We zien dat HR in zijn geheel extreem aan het evolueren is’, aldus de Social Seeder-oprichter. ‘HR neemt een steeds prominentere, centrale plaats in binnen de meeste bedrijven. Waar het voorheen een ondersteunende afdeling was, is het nu veel belangrijker geworden, meer centraal in de strategie. En terecht, want het grootste kapitaal van jouw bedrijf, zijn je medewerkers. Ik zie dan ook een mooie toekomst voor ons en voor de industrie.’