Gem. leestijd 4 min  1300x gelezen

Social recruitment: welk platform kies je (en waarom)?

Social recruitment is hot. Dat is niet gek als je weet hoeveel mensen actief zijn op de vele sociale media. Maar welk platform is nou het meest geschikt om welke kandidaten mee te werven?

Social recruitment: welk platform kies je (en waarom)?

Social recruitment heeft de laatste paar jaar steeds meer prioriteit gekregen bij recruitment bureaus. Niet gek, want wereldwijd zijn er nu 3,6 miljard gebruikers van sociale media. In Nederland zegt 65% van de inwoners actief te zijn op een of meerdere sociale media. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar in welk platform moet je als recruiter nou investeren voor het beste resultaat?

Facebook: veel gebruikt

De veelzijdigheid en populariteit van dit platform maakt het aantrekkelijk om te adverteren voor openstaande vacatures. Het is, na WhatsApp, in Nederland het meest gebruikte socialemediakanaal; dagelijks heeft het platform in Nederland ruim 7 miljoen actieve gebruikers. Grote kans dus dat de kandidaat waar jij naar op zoek bent ook op dit kanaal te vinden is. Je hoeft ‘alleen nog maar’ een aantrekkelijke campagne op te zetten.

Voordelen:

  • Je kunt hier een brede groep aan actieve én passieve kandidaten aanspreken.
  • Adverteren op dit platform is vaak een stuk goedkoper dan op LinkedIn.
  • Facebook is populair onder elke generatie. Dus of je nu op zoek bent naar een starter of senior, de kans dat ze op dit platform te vinden zijn is groot.

Nadelen:

  • Je hebt een duidelijk gedefinieerde recruitment- en campagnestrategie nodig.
  • De vacature moet je vertalen naar aantrekkelijke content.
  • Je moet precies weten wie je doelgroep is zodat je gericht kunt werven.
  • Het vereist enige kennis van het advertentieplatform of de middelen om een partij in te huren die dit voor je kan uitvoeren.

Instagram: nu al derde plaats

Het visuele platform Instagram wordt nog te vaak aangewezen als ‘nieuwkomer’, maar bewijst jaar in jaar uit met het groeiende aantal gebruikers dat het een krachtig platform is. Sterker nog, er is geen platform dat sneller groeit dan Instagram. In Nederland zijn er dit jaar bijna 3,5 miljoen gebruikers en daarmee krijgt het nu al de derde plaats, na WhatsApp en Facebook.

Voordelen:

  • De concurrentie van andere recruiters is op dit platform nog redelijk laag.
  • Instagram is uitermate geschikt om generatie Z en millennials te bereiken.
  • Als je kiest om via Facebook te adverteren, kun je Instagram daarbij eenvoudig meenemen. Instagram is namelijk eigendom van Facebook.

Nadelen:

  • De content waarmee je adverteert moet vooral visueel zijn: je advertentie van Facebook simpelweg kopiëren en op Instagram plaatsen, heeft geen zin.
  • Als je op zoek bent naar senior kandidaten kan de sterke focus op generatie Z en millennials op Instagram een nadeel zijn.

LinkedIn: geen ontkomen aan

Aan LinkedIn ontkom je niet als je een recruiter bent; het is veruit het meest populaire sociale platform om kandidaten te werven. Dat komt doordat LinkedIn een platform is waar het voornamelijk draait om carrière en bedrijfsgerelateerde verhalen. Een waardevolle plek voor recruiters en iedereen die zijn/haar loopbaanmogelijkheden wil ontplooien.

Voordelen:

  • LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt voor professionele doeleneinden.
  • Het is als het ware een gigantische talentpool vol passieve kandidaten.
  • Het is vaak bekend terrein, dus als recruiter heeft je kennis van het platform al een streepje voor.

Nadelen:

  • Contact leggen met (passieve) mogelijke kandidaten kan tijdrovend zijn.
  • Op LinkedIn heb je veel concurrentie met andere recruiters.
  • Beperkte doelgroep; het platform wordt het meest gebruikt door hoogopgeleide professionals die medior/senior zijn. Junioren tref je er niet veel aan.

WhatsApp: persoonlijk, direct en digitaal

Een andere tool die recruiters in het recruitmentproces kunnen inzetten is WhatsApp. Dit is het meest gebruikte socialemedia-platform in Nederland en geeft recruiters de kans om persoonlijk, direct en digitaal in contact te blijven met kandidaten.

Voordelen:

  • Gigantisch bereik met dagelijks ruim 9,3 miljoen actieve gebruikers in Nederland.
  • Hoge openingsratio van 98% (Ter vegelijking: e-mail heeft een gemiddelde open rate van 39%).
  • Het maakt de communicatie laagdrempelig.
  • Het is eenvoudig te automatiseren met chatbots.

Nadelen:

  • Het vereist een investering in tijd en middelen om het goed op te zetten.
  • Niet iedere kandidaat zit erop te wachten om benaderd te worden via WhatsApp. Ze zien het als een platform voor privégebruik, en solliciteren als een zakelijk iets.

Conclusie: welk(e) platform(s) kies je?

Hoe jij social recruitment het beste inzet en welke platforms je gebruikt hangt helemaal af van de branche, de doelgroep en de middelen die jouw organisatie heeft om te investeren in werving en selectie. Facebook is bijvoorbeeld het meest effectief als je een brede doelgroep aanspreekt en de middelen hebt om een krachtige wervingscampagne op te (laten) zetten. Instagram is een goede keus als je doelgroep voornamelijk bestaat uit jonge mensen en het mogelijk is om creatieve en aantrekkelijke content te (laten) maken.

Dde echte succesformule zit hem natuurlijk meestal in de combinatie.

LinkedIn blijft hét belangrijkste wervingskanaal voor recruiters, maar het is belangrijk om wel bewust te zijn van de gigantische concurrentie en het feit dat je er niet iedereen kunt vinden. WhatsApp wordt ook steeds vaker ingezet in het selectieproces door recruiters, omdat ze dan makkelijker dan ooit direct en persoonlijk contact kunnen maken met hun kandidaten. Maar de echte succesformule zit hem natuurlijk meestal in de combinatie: een grote campagne op Facebook en Instagram bijvoorbeeld, persoonlijke sourcing van latente kandidaten via LinkedIn en het filteren van kandidaten via een chatbot op WhatsApp.

Meer weten?

laura beekwilder over passieve kandidaten en ats en marketeersMeer weten over social recruitment? Neem dan contact op met Laura Beekwilder (SendtoDeliver) en geef in het contactformulier aan dat je “meer wilt weten over social recruitment”. Of bekijk hier ook meteen al haar artikelen.

Meer weten over Recruitment Marketing?

Op 18 en 19 november organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie de tweedaagse Recruitment Marketing Automation. Leer hier alles over e-commerce, data analytics, marketing automation, inbound en outbound arbeidsmarktcommunicatie, Candidate Relation Management Software (CRM) en sourcing.

head of salesbij sendtodeliver

Laura Beekwilder

Laura Beekwilder werkt bij SendtoDeliver, experts in (onder meer) recruitment marketing automation).
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners