Meet Job, ons persoonlijke mobile onboarding-programma. Hij werkt onze uitzendkrachten en nieuwe medewerkers binnen no-time in en is 24/7 bereikbaar. Lees de hele case van YoungCapital & TinQwise die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.
Case YoungCapital & TinQwise
Omschrijving van de case
Elke maand starten er 5.000 nieuwe uitzendkrachten via YoungCapital en 50 nieuwe interne collega’s. Dat vraagt om een flexibel onboarding-traject: een combinatie van online leren en klassikaal trainen. Bij YoungCapital werken jonge, ambitieuze mensen. Een generatie die meer online dan offline is en houdt van kort en bondig communiceren. Daarom bedachten wij, samen met TinQwise, onze virtuele collega Job.
Job maakt medewerkers en uitzendkrachten wegwijs binnen YoungCapital, nog voordat ze begonnen zijn en tijdens de eerste werkweken. Job feliciteert ze met hun nieuwe baan, stelt vragen via de chat en geeft tips & tricks voor een succesvolle eerste werkdag. Ook stuurt hij zogenoemde ‘quick bites’: korte stukjes informatie en kleine opdrachten over bijvoorbeeld de verschillende systemen, de urendeclaratie of het opnemen van reserveringen. Een medewerker of uitzendkracht kan de quick bites meteen doornemen of op de to-dolijst zetten.
De kracht van Job zit ’m in de beleving. Andere onboarding-programma’s komen met grote hoeveelheden informatie, maar met Job praten medewerkers of uitzendkrachten alsof ze met een collega praten: short & snappy. Door Job zijn ze binnen een paar gesprekken up and running. En hij is altijd bereikbaar, zodat iedereen zelf bepaalt wanneer hij of zij leert.
De livegang van Job is een mijlpaal binnen YoungCapital. Veel van de uitzendkrachten en medewerkers zijn nieuw op de arbeidsmarkt. Het is belangrijk dat ze gelijk op hun gemak worden gesteld en de juiste informatie krijgen. Job maakt dit proces een stuk overzichtelijker én leuker. Daarnaast maakt Job het werk van de recruiters makkelijker. Van het declareren van uren tot het aanvragen van vakantiedagen: de recruiter hoeft het niet meer te vertellen en kan zich meer focussen op het beter leren kennen van de uitzendkracht of nieuwe collega.
Wat was de impact van de case?
Job bindt nieuwe interne medewerkers en uitzendkrachten gelijk aan YoungCapital. Zij leren binnen no-time hoe het is om te werken voor of bij ons bedrijf en waar wij voor staan: Young, Rebel, Eager, Real en Energy. Vanaf moment één maken ze deel uit van het geheel: we achieve results together.
And Job’s results are …
We hebben Job zo real mogelijk gemaakt. Een foto, een e-mailadres en een functieomschrijving: hij heeft (bijna) alles wat wij ook hebben. Al voor zijn lancering stuurde hij berichtjes naar collega’s van YoungCapital. Tijdens de interne lancering van de tool gingen promotors verkleed als Job – inclusief T-shirt met de tekst ‘Ik ben Job’ – langs alle YoungCapital-vestigingen in Nederland. Daar konden medewerkers met Job op de foto en de leukste inzendingen maakten kans op een surprise-pakket.
Eind september ging Job live. Sindsdien zijn ruim 400 interne medewerkers en 2.800 uitzendkrachten door hem ingewerkt. En dat scheelt tijd. Buddy’s en recruiters hoeven zich inhoudelijk minder bezig te houden met het inwerkproces, en kunnen meer persoonlijke aandacht geven aan de nieuwe collega of uitzendkracht. Maar ook als (nieuwe) collega’s en uitzendkrachten op de lange termijn nog vragen hebben, staat Job voor hen klaar.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Een goed georganiseerd onboarding-traject dat aansluit bij de journey van de doelgroep: in deze krappe arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit. Job biedt short & snappy content, on demand. Precies waar onze jongerendoelgroep behoefte aan heeft.
Goed onboarden doe je samen
De connectie met collega’s is cruciaal. Zo voelen nieuwe medewerkers en uitzendkrachten zich deel van het geheel. Dat maakt samenwerken makkelijker en leuker, en het zorgt voor zelfvertrouwen in de nieuwe rol.
Binnen dit proces is Job de wingman: hij brengt mensen die net gestart zijn, met elkaar in contact, zowel on- als offline. Zo komen bijvoorbeeld nieuwe interne medewerkers samen op verschillende trainingsdagen, waar ze onder andere vacatures leren schrijven als een pro. De combinatie van online leren en klassikaal trainen zorgt voor een diverse en effectieve onboarding.
YoungCapital & TinQwise zochten samen de grenzen op van didactiek, technologie en creatie.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Job is gecreëerd door heel veel mensen en expertises. Het gepersonaliseerde onboarding-traject is vanuit de afdeling People Development ontwikkeld, in samenwerking met digital learning-bureau TinQwise.
Hoofdverantwoordelijke vanuit beide organisaties:
- YoungCapital: Manon Staal – People Development Manager
- TinQwise: Joost Uitdewilligen – Creative Director
Over YoungCapital
YoungCapital gelooft in de kracht van jonge mensen. Als digital natives jagen zij vernieuwing aan bij organisaties. Wij zien jongeren als het groeikapitaal dat elk bedrijf nodig heeft en doen er alles aan om het beste naar boven te brengen, in de jongeren én de bedrijven. Zodat ze elkaar blijven stimuleren tot groei.
Over TinQwise
Samen wordt het beter.
Niemand in een organisatie is een eiland. Daarom geloven wij in samen doen, samen grenzen opzoeken, samen leren. Wij zijn TinQwise. Wij maken vernieuwende leeroplossingen die het beste uit een groep halen.
Ook kans maken op een Werf& Award 2019?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.