Gem. leestijd 2 min  488x gelezen

Hoe een paar roze sneakers Essent aan 50% meer referrals wist te helpen

Bij Essent komt tegenwoordig maar liefst zo’n 25% van alle nieuwe collega’s binnen via een referral van een andere collega. Grote bijdrager hieraan is een sneaker-actie, recent uitgeroepen tot de beste referralcampagne van het jaar. Wat hield die in?

Hoe een paar roze sneakers Essent aan 50% meer referrals wist te helpen

Referrals worden gezien als een van de meest effectieve methoden om aan nieuwe medewerkers te komen. Vraag je huidige medewerkers of ze nog mensen kennen die voor jouw vacatures in aanmerking komen, en dikke kans dat ze met goede mensen aankomen. Niet zo gek dus dat de laatste jaren steeds vaker bedrijven leuke acties verzinnen om meer mensen hiertoe te activeren, met de Werf& Award voor het ‘The Wheel of Experiences‘ van het Nederlandse Eiffel tot nu toe misschien wel als bekendste voorbeeld. Maar Essent doet nu ook een duidelijke duit in het zakje.

Het energiebedrijf organiseerde afgelopen jaar een sneakeractie, waarbij je een paar knalroze branded sneakers kon winnen als je de meeste potentieel nieuwe collega’s wist aan te dragen. Tientallen Essent-collega’s deden eraan mee, en probeerden punten te verzamelen om zo de felbegeerde schoenen in de wacht te slepen. En met succes. De recruiters van het bedrijf ontvingen door de actie maar liefst 50% meer referrals dan in dezelfde periode het jaar ervoor. ‘Met als gevolg dat we tientallen nieuwe collega’s wisten aan te nemen’, zo schrijft employer brander Nicole Goudman op de bij de actie behorende site.

‘Beste referralcampagne van het jaar’

Dit succes is voor Michael Boud, organisator van het jaarlijkse Referral Recruitment Event, aanleiding de sneakeractie tot ‘beste referralcampagne van het jaar’ uit te roepen. ‘De actie viel mij op door de teameffort en de creativiteit. Wist je dat 25% van de nieuwe collega’s bij Essent inmiddels via referrals komt? Referral is een belangrijke bron van kwalitatieve kandidaten voor hen, en ze zetten dit door de hele marketingfunnel in. Dat doen ze trouwens niet alleen door branded sneakers uit te delen, maar bijvoorbeeld ook door succesverhalen rondom referral gewoon op de site te delen.’

Boud benadrukt ook de lunchsessies die Essent regelmatig organiseert om referral bij medewerkers te promoten, net als de daaraan gekoppelde beloningen: ‘Bij een succesvolle referral ontvang je direct een lunchbon en bij aanname een bonus van 1.500 euro.’ Ook bijzonder: referral is bij Essent niet alleen open voor eigen medewerkers, maar bijvoorbeeld ook voor uitzendkrachten en interimmers die er werken. Een mooi compleet referralprogramma dus, concludeert de oprichter van De Referral Specialist. Waarmee Essent onder meer twee vrijkaarten voor het referral-evenement op 5 november in Culemborg heeft verdiend.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners