Artificial Intelligence is geen toekomstmuziek meer; het is hier en nu en verandert de manier waarop bedrijven werken. Het is ook allang geen hype meer, constateren ze bij RPO-dienstverlener Pro Contact, maar een steeds concretere mogelijkheid om slimmer te werken, kosten te verlagen en de klant- of kandidaatervaring te verbeteren. Maar wat is er in de praktijk in recruitment allemaal mee mogelijk? Een nieuwe whitepaper probeert het te ontrafelen. Wat kun je daarbij verwachten? De onderwerpen ultrakort samengevat.
Toepassingen van A.I.
- Minder handmatig door cv’s bladeren, maar A.I. automatisch naar geschikte kandidaten zoeken op verschillende platforms, zoals vacatureplatforms en sociale media.
- Cv’s screenen in een oogwenk.
- A.I. maakt het mogelijk kandidaten eerlijk en objectief te beoordelen. Waar menselijke recruiters onbewust bevooroordeeld kunnen zijn, kan A.I. kandidaten beoordelen zonder rekening te houden met naam, geslacht of achtergrond.
- Met A.I. kun je voorspellende analyses gebruiken om te beoordelen of een kandidaat goed past, niet alleen op basis van hun cv, maar ook door hun online gedrag en persoonlijkheidskenmerken mee te nemen.
- Met A.I.-gestuurde chatbots kun je routinevragen direct laten beantwoorden door de kandidaat en zo ervoor zorgen dat de eerste screening soepel verloopt.
- A.I. kan slimme campagnes creëren. Denk aan advertenties die automatisch worden opgemaakt en A.I. die teksten schrijft, afgestemd op jouw doelgroep.
- Daarnaast kan A.I. de data van je marketingcampagnes analyseren, zodat je precies weet wat werkt en waar je kunt bijsturen.
- Met sentimentanalyse begrijp je beter wat je klanten en kandidaten voelen, zodat je snel kunt inspelen op eventuele problemen.
- A.I. opent de deur naar innovatie. Door nieuwe technologieën te omarmen, kan jouw organisatie unieke producten en diensten ontwikkelen die je onderscheiden van de concurrentie.
De uitdagingen van A.I.
- A.I. brengt ethische overwegingen met zich mee. Beslissingen van A.I.-algoritmen kunnen vooringenomen zijn als de data waarop ze zijn getraind niet representatief zijn. Dus moet je zorgen dat de A.I.-systemen die je gebruikt transparant en eerlijk zijn, en regelmatig worden gecontroleerd op biases.
- De implementatie van A.I. vereist vaak een flinke aanpassing van bestaande systemen en processen. Een soepele integratie vereist goede planning en investeringen in de juiste infrastructuur en training van personeel.
- A.I.-systemen verwerken vaak veel gevoelige gegevens. Dit brengt risico’s met zich mee op het gebied van beveiliging en privacy. De juiste maatregelen zijn daarom essentieel om te voldoen aan relevante privacywetten en -voorschriften.
- A.I. kan leiden tot veranderende rollen van medewerkers. Automatisering van routinetaken kan banen overbodig maken, maar ook nieuwe kansen creëren. Bij- en omscholing om je medewerkers aan te passen aan deze veranderingen is daarom onmisbaar.
- Hoewel A.I. op termijn kosten kan besparen, moet je aardig investeren als je ermee start. Realistische verwachtingen over de ROI en een duidelijke strategie voor je A.I.-technologieën gaat inzetten zijn dus nodig.
Meer weten?
Bedrijven die nu investeren in A.I. zullen volgens de whitepaper een voorsprong nemen op de concurrentie, efficiënter werken en hun klantervaring drastisch verbeteren. Meer weten? Download hem nu!
A.I. en recruitment(Pssst.. Je kunt A.I. ook goed inzetten voor het schrijven van teksten. Je had het misschien niet door, maar ook dit artikel is geschreven door A.I..)