Gem. leestijd 3 min  673x gelezen

SEO 2.0: Zo verandert Google (en dus je employer branding)

Wil je dat je vacatures en employer branding opvallen, dan is het belangrijk om goed te scoren in Google. Sinds vorig jaar doe je dat anders dan daarvoor. Edwin Vlems belicht de belangrijkste veranderingen. EEAT that, Google!

SEO 2.0: Zo verandert Google (en dus je employer branding)

Google is voor recruiters erg belangrijk, als leverancier van toekomstige collega’s die bewust of onbewust naar een nieuwe baan zoeken. Het is daarom slim om net als marketeers je te verdiepen in SEO: Search Engine Optimization. Als je Google blij maakt, krijg je meer verkeer naar je (vacature)site.

Vanwege de tsunami aan content die nu op Google afkomt, hebben ze besloten een extra filter in te zetten.

Er is echter iets belangrijks aan de hand: in augustus heeft Google een zogenaamde ‘core update’ van zijn algoritme doorgevoerd (gevolgd door andere updates) die veel invloed gaat hebben op het siteverkeer. Dat heeft natuurlijk allemaal te maken met de komst van A.I.-tools als ChatGPT en het gemak waarmee je tegenwoordig tientallen blogs per dag schrijft (dit artikel is trouwens met de hand geschreven, nou ja, met het toetsenbord dus). Vanwege de tsunami aan content die nu op Google afkomt, hebben ze besloten een extra filter in te gaan zetten: EEAT.

Wat is EEAT?

EEAT is een acroniem voor de woorden Experience, Expertise, Authority en Trustworthiness. Het komt erop neer dat Google bij het indexeren van content kijkt of deze is gekoppeld aan een bedrijf of persoon met een duidelijke expertise, liefst een autoriteit in de sector. Want nee: Google filtert dus niet op A.I.-content, ze hebben zelf ook chatbots (Google Bard) dus dat zou hypocriet zijn.

‘Ervaring is het belangrijkste dat ons straks nog van robots onderscheidt.’

Tot de komst van ChatGPT heette het model EAT, daar is de E van ‘Experience’ aan toegevoegd. Ervaring is immers het belangrijkste dat ons straks nog van robots onderscheidt; dat kan ChatGPT nooit verzamelen. Onlangs pleitte iemand ervoor om nog een E toe te voegen: Effort. Uit de nieuwe richtlijnen blijkt namelijk dat Google het vooral belangrijk vindt dat content ‘helpful‘ is. Dus niet de zoveelste lijst van ‘5 manieren om…’. Of het dan door A.I. is geschreven maakt eigenlijk niet uit, als er maar moeite is gedaan om het ‘helpful’ te maken.

Wat is het effect op EB?

Vanwege deze veranderingen zijn wij als bureau onze contentproductie ook anders gaan doen. Onze productie start nu bij de experts in het bedrijf. En die zijn er zat, je moet ze alleen weten te vinden. En te interviewen natuurlijk, want zelf schrijven de meeste collega’s niet veel content is mijn ervaring inmiddels. We gebruiken wel A.I., maar dan als ‘expertise-megafoon’ in plaats van als contentmachine.

Zelf schrijven de meeste collega’s niet veel content is mijn ervaring.

Waar moet je dus op letten in je employer branding? Stop vandaag nog met het produceren van content die niet ‘helpful’ is, die met andere woorden weinig toevoegt aan wat er al is. En benader je collega’s om hun kennis online te krijgen. Daar kun je dan A.I. wel weer heel goed bij gebruiken. Hoe? Dat zal ik in een volgend artikel wel uitleggen. Door mij zelf geschreven!

Over de auteur

Edwin Vlems is inbound lead bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe medewerkers. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Inbound Recruitment, Content Marketing en Employee Advocacy.

edwin vlems over demand generation

Lees ook

Credit foto boven

Inbound Leadbij Comaxx

Edwin Vlems

Edwin Vlems is inbound lead bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe medewerkers. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Inbound Recruitment, Content Marketing en Employee Advocacy. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op https://edwinvlems.com/ en mailen via edwin@vlems.nl
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners