Ruim 80 procent van de Nederlandse beroepsbevolking heeft de afgelopen 3 jaar géén erkend certificaat gehaald of een opleiding gevolgd.
Vooral de ‘moeilijke’ arbeidsmarktgroep van 50-plussers is nauwelijks de schoolbanken in te branden: slechts 1 op de 7 50-plussers volgde de afgelopen 3 jaar een opleiding. Dat blijkt uit de jongste cijfers van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group onder ruim 7.000 personen, in opdracht van het Jaarcongres Enjoy Employability, dat op 17 maart 2016 in Rotterdam wordt gehouden.
Levenlang leren nog ver weg
Hogeropgeleiden (27%) en zzp’ers (22%) hebben relatief nog de meeste opleidingen gevolgd de afgelopen drie jaar. Onder de meer kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt is het animo bij te leren echter kleiner: 86% van de werklozen, 88% van de laagopgeleiden en 86% van de 50-plussers heeft géén opleiding gevolgd of certificaat behaald. Daarmee lijkt het idee van ‘een leven lang leren’ nog ver weg.
Moord en brand
Maaike Kooter, projectleider Employability van Intelligence Group, noemt het onderzoek opmerkelijk: ‘De mismatch op de arbeidsmarkt ontstaat vanwege het ontbreken van de juiste skills en opleidingen. Scholing is in deze snel veranderende arbeidsmarkt cruciaal om je arbeidsmarktkansen op peil te houden. Nu blijkt dat de overgrote meerderheid daar de afgelopen 3 jaar niets aan heeft gedaan, is dat zorgwekkend voor de employability van de Nederlandse beroepsbevolking, maar ook voor werkgevers die moord en brand schreeuwen om vakmensen die ze niet kunnen vinden.’
Waar zijn de courante skills?
Vooral de gebrekkige opleidingsbereidheid van ouderen valt haar (negatief) op. ‘Iemands skills en vaardigheden bepalen arbeidsmarktkansen méér dan diens leeftijd. Het is daarom zorgwekkend om te zien dat juist 50-plussers minder opleidingen volgen en dat dit ook de groep is die het minst kiest voor opleidingen die hun arbeidsmarktkans vergroten. Daarmee werkt deze groep het minst aan de eigen employability.’
Niet-gangbare maatregelen nodig
Volgens Kooter zijn ‘niet-gangbare maatregelen’ nodig om deze groep de schoolbanken in te krijgen. ‘Overheid, vakbonden en werkgevers zouden daar regelingen en afspraken over moeten maken. Met fiscale voordelen of het labelen van de ‘transitievergoeding’ voor opleidingen moet het aantrekkelijk worden om opleidingen te volgen in gebieden waar veel vraag naar is, zoals vakmensen, techniek, ICT en gastvrijheid’, aldus Kooter.
Foto via Flickr.com