Gem. leestijd 3 min  1669x gelezen

Schaarse doelgroepen werven? Dat kun je toch prima zelf?

Schaarse doelgroepen werven? Dat kun je toch prima zelf?

De parkeerplaats recht voor de voordeur? Bij Van Lente is hij niet voor de directie, maar voor de sollicitant. Want die verdient in de huidige arbeidsmarkt de beste behandeling, zo is hun ervaring.

van lente marcel brilmanHoogwaardig technisch personeel vinden en hen ook nog eens overtuigen bij je te komen werken? Ga er maar aan staan. Toch zijn ze bij Van Lente Systeemintegratie ervan overtuigd dat ze het prima zelf kunnen. Externe recruiters en bureaus? Liever niet. De kosten hiervan investeren we liever in de ontwikkeling van onze mensen, zegt recruitment specialist (a.i.) Marcel Brilman. “Het wemelt bij Van Lente van de enthousiaste recruiters die talent kunnen binnenhalen: onze ruim 150 eigen medewerkers. Ze moeten zich alleen bewust ervan worden welke impact zij kunnen hebben en hoe ze dit moeten doen.”

Niet voor het oprapen

Van Lente Systeemintegratie heeft doorlopend een aantal zeer lastig vervulbare vacatures openstaan. Project engineers, software engineers, calculatoren elektrotechniek, panelenbouwmonteurs, elektromonteurs, elektrotechnisch projectleiders, ze liggen nou eenmaal niet voor het oprapen. Er is een continue behoefte aan goede vaklieden, zegt Brilman. Het aantal opdrachten groeit en ook de diversiteit aan projecten neemt toe. Er is dus altijd ruimte voor talent. “En dat is precies wat wij bij Van Lente willen uitstralen. Als kandidaten bij ons komen solliciteren, moeten zij direct merken hoe welkom ze zijn.”

van lente altijd ruimte

Altijd ruimte voor talent

Onlangs lanceerde Van Lente daarom een nieuwe campagne: Altijd Ruimte Voor Talent. Deze campagne heeft een tweeledig doel. Allereerst om sollicitanten met alle egards te ontvangen, zodat ze een uitmuntende Candidate Experience krijgen. Maar het tweede, en misschien wel het belangrijkste, doel is om de eigen medewerkers ervan te doordringen hoe belangrijk nieuw talent is voor de organisatie.

VIP-behandeling

“Sollicitanten krijgen bij ons een VIP-behandeling”, legt Brilman uit. “De beste parkeerplaatsen, vlakbij de ingang, zijn voor hen gereserveerd. Niks: Directeur voor de deur, maar: Sollicitant dichtbij het pand.”

‘Niks: Directeur voor de deur, maar: Sollicitant dichtbij het pand

Brilman heeft een aantal parkeerplaatsen voorzien van ludieke teksten. “Wie hier naar binnenstapt, kan er niet omheen. Van Lente is op zoek naar talent. Onze collega’s weten als geen ander hoe belangrijk het is dat vacatures worden ingevuld met goede mensen. Zij vangen immers samen de druk op die ontstaat. Met deze actie laten wij hen zien dat dit hoge prioriteit heeft en wakkeren we de urgentie aan om dit samen aan te pakken.”

Referral recruitment

Externe recruiters en bureaus? Daar werkt Van Lente bij voorkeur niet mee, vertelt Brilman. Want ondanks de inzet van bureaus in het verleden, bleek dat de beste nieuwe medewerkers steeds via het eigen netwerk binnenkomen. Met eigenlijk alleen maar voordelen. Geen wervingskosten, snellere onboarding. Bovendien presteren ze beter en blijven ze langer in dienst. Tegelijkertijd hebben medewerkers die nieuwe kandidaten aanbevelen meer plezier in hun werk en voelen zij zich meer betrokken bij de organisatie.

Authentiek en enthousiast verhaal

Brilman: “Dat is ook de reden dat ik zoveel mogelijk wil inzetten op Referral Recruitment, of beter nog: employee advocacy. De kosten zijn laag en het effect is groot. Onze eigen medewerkers hebben een authentiek en enthousiast verhaal, plus een waardevol netwerk. Bovendien hebben zij vaak direct belang bij de werving van goede collega’s. Daar zetten we met deze campagne op in.”

Unieke boodschap

In een krappe arbeidsmarkt is het zaak dat je je als werkgever onderscheidt van de menigte. Wat maakt jouw bedrijf uniek, wat is jouw eigen verhaal? Waarom werken mensen graag bij je? Brilman: “Bij Van Lente is dat verhaal overduidelijk. Er hangt hier een enorm saamhorige sfeer. Mensen werken vanuit hun expertise met elkaar samen om elke dag iets moois neer te zetten. We hebben veel voor elkaar over en investeren in talent.”

Samen Denken, Samen Doen

Die investeringen zie je volgens hem bijvoorbeeld terug in de Van Lente Academie. “Daar leiden wij niet alleen onze eigen medewerkers op, we richten ons er ook op scholieren. Onze kernwaarden hebben we intern gevat in de slogan: Samen Denken, Samen Doen. Die zie je hier overal terug. In onze uitingen, maar vooral in de manier waarop mensen met elkaar werken. Het is echt. En dat merk je. Als medewerker, als klant, en natuurlijk ook als kandidaat.”

Dit artikel is geschreven door Manola van Diest, freelance copywriter en content marketeer bij Connexys

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners