Werving en selectie in Nederland kan nog veel beter, zegt Sander Poos (Indeed). ‘Maar dat is ook niet zo gek, voor een vak dat nog geen 20 jaar bestaat.’
‘Werving en selectie is geen hobby’, stelt Poos. ‘Het is een vak.’ Maar, vervolgt hij kritisch: ‘Dat zie je in de praktijk nog niet altijd terug.’ Recruiters kunnen de komende jaren dan ook nog veel verbeteren, zegt hij. En dat is op zich ook niet zo nieuw. ‘Recruitment is een heel jong fenomeen. Het is een vak dat in de vorige eeuw eigenlijk niet eens bestond. En nu praten we erover of het nog wel bij HR hoort…’
‘Recruitment is een heel jong fenomeen. En nu praten we erover of het nog wel bij HR hoort…’
Waar het níet om gaat: heel veel kandidaten
Indeed speelt graag een rol in die verbeterslag van de werving en selectie in ons land, zegt Poos, de regiodirecteur van de vacaturezoekmachine in de lage landen. En dan gaat het hem er níet om heel veel kandidaten te kunnen leveren aan organisaties die bij hem vacatures plaatsen. ‘Want véél kandidaten leveren, dat kunnen wel meer partijen. Waar het mij om gaat: zijn het ook de beste kandidaten? Het komende jaar willen we dan ook nóg meer kijken naar de quality-of-hire bij onze klanten. En hoe maken we de candidate experience soepeler? Dan ga je dus in gesprek over het héle sollicitatieproces, niet alleen over de online ervaring.’
Meten is weten
De uitdaging om die hele procesverbetering voor elkaar te krijgen ligt in: data. ‘Meten is weten, ook in werving en selectie’, zegt Poos. ‘We weten nu al veel van kandidaten en hun gedrag. Uit die informatie kunnen we bijvoorbeeld nu al zóveel halen dat we mensen kunnen sturen naar vacatures, in plaats van andersom. En dat gaat steeds verder, zodat we werkzoekenden steeds beter kunnen helpen. Want daar is het uiteindelijk om te doen.’
‘We weten nu al zóveel, dat we kandidaten kunnen sturen naar vacatures, in plaats van andersom’
Customized reporting
Eén van de dingen die voortkomt uit die datahonger is het zogenoemde customized reporting. Klanten kunnen op basis van de Indeed-data steeds diepgaander advies krijgen over hun aanpak, vertelt hij. ‘Zo kunnen we bijvoorbeeld zien in welke regio’s in de wereld zich veel Java-developers bevinden. Dat is handig voor een bedrijf dat wil uitbreiden en op zoek is naar zulke mensen.’
Minder afhakers
Waar het gaat om de kandidaatervaring helpen data bijvoorbeeld om minder sollicitanten gedurende het proces te laten afhaken, aldus Poos. ‘Zo vragen veel organisaties nu nog in hun sollicitatieproces om een postcode. Maar waar heb je die eigenlijk voor nodig? Die hoef je pas te weten als iemand in dienst komt. Als je zulke vragen niet langer verplicht maakt, hou je uiteindelijk meer mensen over. Bij consumentenproducten zijn zulke inzichten allang wijdverbreid, maar in recruitment begint dat nu pas door te dringen.’
‘Waarvoor heb je in het recruitmentproces eigenlijk een postcode nodig?
Ken de gevolgen
De vraag is, aldus Poos: ‘Ga je het leven van de recruiter makkelijker maken? Of het leven van de kandidaat? En zijn het de beste mensen die het tot het eind van jouw proces volhouden? Of zijn het de mensen die het liefst een baan willen?’
Elke keuze die een klant maakt in dat proces is hem overigens om het even, zegt hij. ‘Als die keuze maar bewust is, en je maar beseft wat de gevolgen zijn als je bepaalde dingen tóch wil vragen.’
‘Ik ken niet meer iedereen’
Indeed heeft in 2016 een druk jaar achter de rug. Poos begon in 2013 nog in zijn eentje met de organisatie in de Benelux, in 2015 waren er al zo’n 45 medewerkers, en vorig jaar groeide dat aantal nog iets steviger door. ‘En er moeten er nog een hoop meer bij’, aldus Poos. ‘We komen nu op het punt dat ik niet iedereen meer ken voordat ze worden aangenomen.’
‘We komen nu op het punt dat ik niet iedereen meer ken voordat ze worden aangenomen’
Vondelpark, Rokin, Jordaan
Vandaar ook de recente verhuizing naar een mooi pand aan de Piet Heinkade in Amsterdam, in huis bij bedrijven als Funda en Holland & Barrett, met uitzicht op het IJ. Het kantoor biedt ruimte aan meer dan 100 medewerkers, vertelt Poos. Vergaderzaaltjes hebben er typisch Amsterdamse namen: Vondelpark, Rokin, Jordaan. Ook hangt er een groot bord met de missie van de organisatie: we help people get jobs.
Volop geïnnoveerd
Om die missie kracht bij te zetten, wordt er bovendien volop geïnnoveerd, vertelt Poos. Zo is er in de Verenigde Staten sinds kort Indeed Prime, voor techtalent, en de nieuwe functie ‘Job Spotter’. Dit idee, ontsproten aan de eigen University, wil helpen offline vacatures online te brengen. Iedereen die een foto maakt van een ‘Help Wanted‘-bordje op bijvoorbeeld een winkelruit, en die doorzet naar Indeed, kan daarmee punten verdienen en die later inruilen voor cadeaukaarten.
Een evangelist en van start in België
Ook in de Benelux zit Indeed niet stil, zegt managing director Poos. Zo is er recent dus niet alleen verhuisd, maar in Nederland is ook een ‘evangelist‘ aangesteld om het verhaal van het bedrijf breder uit te dragen. Bovendien is net een kantoor in België van start gegaan.
‘Met een aantal nieuwe producten willen we de kandidaatervaring nog verder verbeteren’
Op alle fronten groei
Waar Indeed staat over 5 jaar? Daar laat Poos zich liever niet over uit. ‘Voor een jaar vooruitkijken is al bijna eng, zoveel verandert er continu.’ Maar van één ding is hij wel overtuigd. ‘Op alle fronten zullen we nog groeien. We zullen met klanten nog beter campagnes inrichten om hen aan goede mensen te helpen. En met een aantal nieuwe producten zullen we de ervaring voor kandidaten nog verder verbeteren.’ Welke die producten zijn, dat laat hij echter liever nog even in het midden. Wordt ongetwijfeld vervolgd dus…
Foto’s: een kijkje in het nieuwe pand van Indeed in Amsterdam
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!