Gem. leestijd 5 min  854x gelezen

Hoe een persoonlijke reis deze zorgorganisatie aan 76 nieuwe medewerkers hielp (Groenhuysen)

Hoe een persoonlijke reis deze zorgorganisatie aan 76 nieuwe medewerkers hielp (Groenhuysen)

Hoe inspireer je professionals om in de ouderenzorg te komen werken? Door hen een persoonlijke reis te bieden. Het leverde Groenhuysen al vele nieuwe medewerkers op.

Lees de hele case van Groenhuysen die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

“Samen op Reis” is de arbeidsmarktcommunicatiecampagne waarmee Groenhuysen 150 nieuwe zorgprofessionals wil verwelkomen. Centraal in de campagne staan medewerkers én cliënten. Zij zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Ouderenzorg én persoonlijke ontwikkeling

‘De reis staat symbool voor de ontwikkelingen die zowel de organisatie, de medewerker als de cliënt hier kunnen maken’, aldus Els Knobel, relatiebeheerder medewerkers en betrokken bij de totstandkoming van de campagne. ‘Doel van de campagne extern is Groenhuysen zodanig te positioneren ten opzichte van collega’s in de regio, dat zorgprofessionals bewust kiezen voor onze organisatie.’

De campagne heeft echter niet alleen een extern doel, vertelt Knobel. ‘Met het thema “Samen op reis” wil Groenhuysen ook de medewerkers meenemen in organisatieveranderingen. Hierdoor sluit de in- en externe arbeidsmarktcommunicatie niet alleen naadloos op elkaar aan, maar versterken zij de boodschap die de organisatie uitdraagt.’

Vacatures niet de hoofdrol

Groenhuysen koos ervoor om in de campagne niet de vacatures de hoofdrol te geven, maar om te laten zien waar de organisatie voor staat: de combinatie van excellente zorg aan ouderen én persoonlijke ontwikkeling. ‘Dit hebben we gedaan door mensen de grote diversiteit van zorgvragers en de toenemende complexiteit en uitdagingen in de zorg te laten zien. Met de campagne schetsen we een realistisch beeld over wat werken bij de organisatie écht inhoudt en wat je daaraan zelf kunt bijdragen.’

‘De campagne schetst een realistisch beeld over werken bij de organisatie en wat je daaraan zelf kunt bijdragen’

Crossmediale ambassadeurs

Ambassadeurs vormen het gezicht van de campagne en nodigen je uit om samen op reis te gaan, legt Knobel uit. ‘Een reis waarin je het beste uit jezelf kunt halen door jezelf te blijven uitdagen en te ontwikkelen. Op de site vertellen medewerkers en cliënten over de expertises die we in huis hebben, elk vanuit hun eigen ervaring. De campagne is crossmediaal van opzet waarbij on- en offline uitingen elkaar goed aanvullen.’

Wat was de impact van de case?

De campagne is crossmediaal ingezet, en voor een breed publiek toegankelijk. ‘De uitingen komen tegemoet aan de doelgroepen die we werven’, stelt Knobel. ‘Jongeren voelen zich aangesproken door de video’s op de website, latent werkzoekenden worden getriggerd door Facebook-uitingen en de hogeropgeleide zorgprofessionals via LinkedIn. De printmedia versterken het totaalbeeld. In september 2016 is de nieuwe website gelanceerd, gekoppeld aan een internetcampagne. Dit levert gemiddeld per maand 350 bezoekers op en we zien ook een stijgende lijn in het aantal vacature-alerts. De Facebook-pagina heeft in korte tijd 829 likes verzameld.’

samen op reis groenhuysenUitstraling voorop bij sollicitanten

Tot nu toe zijn 150 gesprekken gevoerd met geïnteresseerde zorgprofessionals, vertelt Knobel. ‘En we hebben 76 nieuwe medewerkers mogen verwelkomen. Zij komen uit een groter werkgebied dan voorheen en veelal vanuit een werkende positie.’ En waar ze helemaal trots op is: ‘De uitstraling van Groenhuysen als werkgever werd het meest genoemd als reden om bij ons te solliciteren. Dit en het feit dat mensen zoeken op Groenhuysen in plaats van op vacature of functietitel maakt dat we kunnen concluderen dat de gevolgde strategie succesvol is.’

samen op reis

De medewerkers die een bijdrage hebben geleverd aan de campagne zijn nu ‘enthousiaste ambassadeurs van Groenhuysen’, zegt Knobel. ‘De interne impact merken we aan de toegenomen vraag van medewerkers die meer uit zichzelf willen halen. Zij zijn zich bewuster geworden van de mogelijkheden die er zijn op het moment dat ze de regie in eigen handen nemen.’

‘De interne impact merken we ook: steeds meer medewerkers willen meer uit zichzelf halen’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De ouderenzorg heeft het de laatste jaren zwaar te verduren, zegt Knobel. Er is onrust in de sector, door een veranderende politieke koers, bezuinigingen en negatieve aandacht in de media. ‘Dat maakt dat de sector flink heeft ingeboet aan populariteit.’

Hoger kwalificatieniveau nodig

En dat terwijl Groenhuysen de komende jaren behoefte heeft aan 150 nieuwe zorgprofessionals. En die moeten ook nog eens beschikken over een hoger kwalificatieniveau, ‘terwijl de beloning in de sector achterblijft.’

Een risicovolle strategie

Door niet de vacature maar de organisatie centraal te zetten hebben we ‘een risicovolle strategie’ gekozen, zegt Knobel. ‘In deze krappe markt lost Groenhuysen niet alle wensen in van kandidaten. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.’ Maar door aan deze strategie vast te houden is Groenhuysen als werkgever nu wél stevig gepositioneerd, zegt Knobel. ‘En tot nu toe hebben we daarmee dus al de helft van het gewenste aantal medewerkers mogen verwelkomen. Een resultaat waar we trots op zijn!’

samen op reis

Credits case

Intern hebben meegewerkt aan de campagne:

  • Mariëlle Franken, communicatieadviseur
  • Annemarie de Backer, procesmanager
  • Els Knobel, Relatiebeheerder medewerkers
  • Talloze medewerkers en cliënten

Extern is ondersteuning gekregen van:

  • IBIZZ, reclame-en internetbureau
  • ClickR, online marketingbureau.

werf& awardsOok kans maken op een Werf& Award 2017?

Wil jij de opvolger worden van Hunkemöller, Tata Steel, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 10 maart 2017 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.

Lees hier over andere inzendingen van de Werf& Awards:

werf& awards jobtalkOf nog even terugblikken op 2016?

Dit zijn de winnaars van de eerste Werf& Awards

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners