Gem. leestijd 2 min  3939x gelezen

Salaris belangrijkste reden om baan te kiezen

Salaris belangrijkste reden om baan te kiezen

Salaris belangrijkste reden om baan te kiezen54% van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking vindt salaris de belangrijkste reden om voor een werkgever te kiezen. Inhoudelijk interessant en uitdagend werk zijn steeds minder doorslaggevend blijkt uit analyses voor de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie die 13 maart voor de 13e keer van start gaat.

Werknemer stelt minder eisen door verslechterde baanperspectief

Net als in voorgaande jaren is salaris het belangrijkste aspect in de keuze voor een werkgever. Naast salaris behoren ook een goede werksfeer, een vast contract, een acceptabele reistijd en inhoudelijk interessant werk tot de vijf belangrijkste redenen om te kiezen voor een (nieuwe) werkgever. Hoewel de top vijf al drie jaar op rij onveranderd is, hebben alle aspecten ten opzichte van 2011 aan belang ingeleverd. In 2012 is het aantal pullfactoren, de redenen om voor een werkgever te kiezen, met 11 procent gedaald.

Een andere opvallende uitkomst is het feit dat na 2007 de werkbeleving aan terrein heeft verloren en plaats heeft gemaakt voor zekerheid in de vorm van een vast contract. In 2007 vond 54 procent van de Nederlanders inhoud van het werk een belangrijke pullfactor, in 2012 is dat gehalveerd naar 27 procent. Ook de uitdaging van het werk is minder belangrijk geworden: voor de kredietcrisis vond 43 procent uitdagend werk van belang, momenteel geldt dat voor nog maar 26 procent.

Salaris belangrijkste reden om baan te kiezenTop 10 pullfactoren van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking sinds 2007 afkomstig uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group (klik op de afbeelding voor een vergroting)

Generatie Y gaat generaties terug

De crisis heeft ook invloed op de wensen van generatie Y in de keuze voor een baan. Typische kenmerken van deze generatie zoals onafhankelijk, ondernemend, verantwoordelijkheid, vrijheid en flexibiliteit worden minder relevant. In plaats daarvan is generatie Y steeds vaker op zoek naar een baan met een vast contract. In 2011 vond 29 procent een vast contract relevant, in 2012 is dat gegroeid naar 35 procent.

Leergang Arbeidsmarktcommunicatie

De  Leergang Arbeidsmarktcommunicatie is sinds 2007 de opleiding over arbeidsmarktcommunicatie in Nederland. In een periode van 4 maanden volgen deelnemers 4 masterclasses, hebben ze een individueel coachingsgesprek met een docent en een terugkommiddag met collega-deelnemers. Op woensdag 13 maart 2013 start de 13e leergang.

Technische verantwoording

Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 afgenomen wordt onder ruim 5.000 unieke respondenten per kwartaal door Intelligence Group. Op jaarbasis worden minimaal 20.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten, scholieren en zzp’ers). De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. De gestelde vraag met betrekking tot deze analyse luidt “Wat zijn voor u de belangrijkste aspecten bij de keuze voor een werkgever?”, waarbij respondenten minimaal drie en maximaal vijf aspecten konden selecteren uit 21 genoemde aspecten. Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het AGO van 2007 t/m 2012.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners