Ruim 1 op de 3 Nederlanders (35%) is het afgelopen jaar door een werkgever benaderd voor een baan. Vooral marketeers krijgen veel aanbiedingen, net als consultants en ict’ers.
Ten opzichte van 2011 is het aantal Nederlanders dat wordt gehunt gestegen met 2%, blijkt uit analyses die Intelligence Group heeft uitgevoerd ten behoeve van de workshop ‘Searchen en sourcen’ van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Ruim 70% van de marketeers blijkt het afgelopen jaar minstens door één werkgever of intermediair benaderd voor een nieuwe baan.
Nauwelijks schaarste
Beroepsgroepen waarin nauwelijks wordt gehunt zijn facilitaire dienstverleners, verzorgenden en administratieve medewerkers, functiegebieden waarin ook nauwelijks sprake is van schaarste.
Top-5 meest gehunte beroepen | |
Marketing | 71% |
Consultancy/advies | 62% |
ICT/automatisering | 61% |
Accountancy | 56% |
Directie/(interim)-management | 55% |
(tabel: percentage van een beroepsgroep dat per jaar minstens 1x is benaderd)
Top-5 minst gehunte beroepen | |
Facilitaire dienstverlening | 17% |
Verpleging/verzorging | 20% |
Administratief/secretarieel | 27% |
Productie | 29% |
Sociaal/maatschappelijk | 29% |
(tabel: percentage van een beroepsgroep dat per jaar minstens 1x is benaderd)
Olie en gas
Kijken we naar branches, dan valt op dat vooral de mensen in de olie- & gasindustrie zeer gewild zijn: van hen wordt 70% minstens 1 keer per jaar en 45% zelfs maandelijks benaderd voor een andere job. Bij deze groep is ook steeds vaker te zien dat zij zichzelf ‘onvindbaar’ of ‘onbenaderbaar’ willen maken, omdat de intensiteit waarmee zij worden benaderd vaak als spam wordt ervaren. Martijn Hemminga, medeoprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en initiatiefnemer van het onderzoek, waarvoor in de zomer van 2014 zo’n 7.400 mensen zijn ondervraagd: ‘Intensief gehunte doelgroepen vertrekken steeds vaker van LinkedIn, searchers en sourcers grijpen dan ook steeds vaker naar de klassieke manier van hunten, door gewoon te bellen naar organisaties en de werkvloer.’
Waar moet je het over hebben als je hunt?
Aan mensen die worden benaderd door een werkgever of intermediair is gevraagd waarover zij geïnformeerd willen worden op het moment dat zij worden benaderd. De vijf meest genoemde items zijn:
- Duidelijkheid over inhoud van de functie
- Duidelijkheid over salaris
- Functie sluit aan bij mijn opleiding/vaardigheden
- Duidelijk om welke werkgever het gaat
- Duidelijkheid over de locatie
Workshop
Tijdens de workshop Searchen & sourcen op donderdag 20 november leren de deelnemers hoe zij doelgroepgericht kandidaten kunnen vinden via sociale media en zoekmachines. Meteen inschrijven kan hier.
Foto via Flickr.com