Recruiters zouden veel extraverter moeten zijn, en veel actiever in de media. Dat levert betere kandidaten op, zegt Roos van Vugt.
Van Vugt was 5 jaar geleden verantwoordelijk voor de destijds zeer spraakmakende recruitmentcampagne van Deloitte. Eén van de acties was bijvoorbeeld een lasershow waarbij tweets en facebookberichten op de Rotterdamse Maastoren werden geprojecteerd. Een opvallende campagne, maar toch verbaast ze zich erover dat het nog steeds als dé casus geldt. ‘Binnen een half uur was het afgetikt. Ik had maar één briefing: ik wil echt géén digitale kerstkaarten. Toen ons reclamebureau met dit idee kwam, hebben we het snel besloten.’
Geld is niet het belangrijkst
Ze wil maar zeggen: als je lef hebt vallen er nog best mooie, opvallende dingen te doen in het recruitmentvak. En als je geld hebt natuurlijk, maar dat is volgens haar niet eens het belangrijkste. ‘Ik ben een financiële nitwit, maar ik heb gewoon een simpel sommetje gemaakt: het duurt nu zo lang voordat we accountants binnen hebben, dat kost zo en zoveel. Toen ging ik het uitrekenen op de 1.000 vacatures die we destijds per jaar hadden, en toen vielen de ogen open. Er zaten in die tijd 20 recruiters, maar ze kregen het niet op orde. Ik ben daarop naar de board gestapt en heb ze laten zien wat we konden besparen als we het goed aanpakten. Je moet gelijk bovenin inschieten, dan krijg je het meest voor elkaar.’
Grensverleggende site
Van Vugt, die een werkverleden heeft bij Monsterboard en aan bureauzijde, kreeg bij Deloitte onder meer voor elkaar dat er een recruitmentsite kwam die in die tijd grensverleggend was. Zo grensverleggend, dat ze nog steeds wordt uitgenodigd om erover te praten. Op 7 oktober doet ze dat bijvoorbeeld tijdens het Digitaal Werven-event, als keynote-spreker. Het verbaast haar eerlijk gezegd wel dat die site nog steeds als voorbeeld geldt. ‘Zo moeilijk was het niet wat we deden. Het was geen rocket science. We dachten alleen goed vanuit de doelgroep. En we zagen snel dat content het verschil maakt.’
Lekker bovenaan staan
Verse content is belangrijk, zegt ze, omdat Google je dan eerder vindt, zodat je site lekker bovenaan komt te staan als iemand zoekt op ‘vacature’ en ‘accountant’. ‘Dan stonden wij hoppa, organisch, op pagina 1, bovenaan. Zo kregen wij steeds meer cv’s binnen, werden we vaker geïnterviewd, zodat we nog weer vaker gevonden werden, enzovoorts.’
Vliegwieleffect
Zo ontstond een vliegwieleffect, zegt ze. ‘We hadden de site innovatief neergezet. Het is later door anderen best vaak nagedaan. Nog veel te weinig, maar goed, toch best veel. Dus werd ik vaak gevraagd voor spreekbeurten. Wat voor mij weer leidde tot gratis interessante content. En zo stegen we weer in Google.’
Deel je successen
Haar punt, wil ze maar zeggen: deel je successen, hoe klein ook. ‘Pak dat podium, zorg dat je video’s deelt op je eigen LinkedIn-profiel, wees trots op wat je doet en laat dat zien. Al die externe linkjes die je krijgt zijn ook weer heel goed voor je SEO. Dat ging toen echt als een tierelier. En pas op: het ging toen niet over mij, hè! Het ging erover dat we 1.000 vacatures hadden op jaarbasis. Dat kon ik dan weer een keertje ergens roepen. En ik kon 100 keer het woord accountant noemen. En dat Deloitte zo innovatief was. Zo ging dat vanzelf rollen.’
Ga bloggen, man!
Haar devies: ‘Ga bloggen, man, doe wat met je leven! In plaats van vacatures erin te knallen en dan daarna janken: er reageert helemaal niemand. Ik zie nog veel te veel van zulke recruiters. Ze zitten nog steeds af te wachten wat er op hun vacature komt. Terwijl je zo de strijd natuurlijk nooit gaat winnen.’
Eigen actiesite
Je moet er wel wat lef voor hebben, zegt ze. ‘Stel: je zit in een grote organisatie, met allemaal vaste processen, misschien wel internationaal. Dan moet je je losmaken. Dat hebben we ook bij Deloitte gedaan, met een eigen actiesite. Anders krijg je nooit iets voor elkaar. Of het moet internationaal echt heel goed ingeregeld zijn. Maar dat zie ik in de praktijk eerlijk gezegd echt nooit.’
‘Recruiters zijn lui’
Van Vugt, die de recruitmentwereld een paar jaar geleden vaarwel zei, heeft over het algemeen geen hoge dunk van de recruiters van Nederland. ‘Ik vind ze meestal erg lui. Een tijdje geleden zocht een gerenommeerd recruitmentbureau een community manager. Zij belden mij: ‘Roos, kun jij je netwerk niet opengooien? Jij kent veel mensen.’ Toen vroeg ik: waarom gooi je deze vacature niet op Twitter? Toen antwoordde hij: ‘nee, want dan krijg ik te veel respons.’ WTF! WTF! Te veel respons? Nou goed, ik ben toch nog te goed om nog wat mensen aan te dragen. Maar wat denk je: die mensen horen drie weken lang helemaal niets! Daar begrijp ik dus helemaal niets van, dat kán toch niet?’
De kracht van sociale media
Van Vugt werd in Nederland vooral bekend omdat ze als een van de eersten de kracht van sociale media onderkende. Haar voornaamste les is echter: denk altijd vanuit je doelgroep. ‘De sollicitant van vandaag kan de klant van morgen zijn, dat geloof ik echt. Handel daar dan ook naar. Ik vind dus ook dat je een sollicitant niet moet vermoeien met jouw regels. Je moet ze niet forceren om op een bepaalde manier te solliciteren. Een sollicitant moet kunnen solliciteren op elke manier dat hij of zij dat wil. Dat je een paar invulvelden hebt die verplicht zijn, dat snap ik. Drie of vier. Maar hele documenten? Alsjeblieft, laat het los! Bedenk: wat wil die sollicitant? Als je ziet dat ze steeds meer mobile devices gebruiken, ook voor sollicitaties, zet daar dan op in. Ga niet wachten, maar maak een rekensommetje, en ga vol aan de bak.’
Het belang van een goede site
Het belang van een goede recruitmentsite wordt nogal eens onderschat, heeft ze gemerkt. ‘Ik was laatst bij EY, op bezoek bij die 20 recruiters daar. Zij hebben zacht gezegd geen goede site, vind ik. Maar dat vinden die meiden daar ook. Waardoor ze de site niet eens opnemen in hun eigen profielen, op Twitter, of LinkedIn. Dan krijg je een vicieuze cirkel: ze delen hem niet, ze zijn er niet trots op, dus denk je dan dat de gemiddelde sollicitant die site gaat vinden? Misschien is het niet aardig om te zeggen, maar aan de andere kant: misschien help ik ze ook wel door dit te zeggen, want dan kunnen ze de site verbeteren.’
Goedkoop is duurkoop
Goedkoop is in zo’n geval duurkoop, zegt ze. ‘Want als die meiden zich al rotschamen voor hun eigen site, dan zak je steeds verder weg, en ga je maar weer werving-en-selectiebureaus inschakelen. Want die vacatures staan al zó lang open.’ Dan kun je maar beter in één keer goed nadenken over je wervingssite, wil ze maar zeggen. En vervolgens blijven investeren, en geduld hebben. ‘Je hebt echt een lange adem nodig voordat je er succesvol in bent. Bij Deloitte was het ook pas na 3 jaar echt succesvol geworden. En wij waren first movers, hè, kun je nagaan. Helaas gunnen de meeste bedrijven zichzelf niet de tijd om het goed te doen.’
Wil je meer tips van Roos van Vugt? Meer lessen die ze geleerd heeft bij het opzetten van de recruitmentsite van Deloitte? Kom dan op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Daar geeft Roos de keynote: ‘WerkenbijDeloitte: 5 jaar in retrospect.’