Robindro Ullah: ‘Schokkend veel mensen denken te weten wat jongere wil omdat ze ooit zelf jong waren’

Hoe moet je de nieuwe generatie aan je binden? Volgens Robindro Ullah (Trendence Institut) doen veel bedrijven maar wat. ‘Ze denken te weten wat jongeren willen, omdat ze zelf 30 jaar geleden jong waren…’ Hoe moet je het dan wél aanpakken?

Werf& gastredacteur Op 09 september 2024
Gem. leestijd 4 min 164x gelezen
Deel dit artikel:
Robindro Ullah: ‘Schokkend veel mensen denken te weten wat jongere wil omdat ze ooit zelf jong waren’

Hoe groot het land ook moge zijn, toch zijn er in Duitsland niet heel veel recruiters en deskundigen te vinden die zich durven uitspreken over hun vakgebied, en daarvoor de barricaden opklimmen. Robindro Ullah is waarschijnlijk de bekendste uitzondering op de regel. Niet alleen is hij directeur en grootaandeelhouder van het gerenommeerde Trendence Institut, gespecialiseerd in studies, statistieken en trends op de Duitse arbeidsmarkt, ook timmert hij flink aan de weg met maar liefst 5 podcasts (1, 2, 3, 4 en 5) en heeft hij al 4 boeken over het vak op zijn naam staan (1, 2, 3 en 4).

Vorig jaar was hij al eens in Nederland, om – voorafgaand aan World Employer Branding Day – bij SteamTalmark een presentatie te geven over glocalisation (hoe je lokaal kunt variëren in je employer branding als je een wereldwijd merk hebt). Op 19 september is er gelegenheid voor een nieuwe of nadere kennismaking. Dan is hij namelijk dagvoorzitter tijdens de allereerste Webinar Tage in de geschiedenis, waar Nederlandse en Duitse recruitmentpartijen elkaar proberen te ontmoeten en van elkaar willen leren.

Myth buster

Robindro Ullah zegt tijdens die dagen vooral zijn geliefde rol als ‘myth buster‘ op zich te willen nemen. Op wat voor mythes doelt hij dan zoal? ‘Misschien ken je het boek Feitenkennis van Hans Rosling? Dat laat mooi zien dat veel mensen vast blijven zitten in oude denkpatronen, hoewel de feiten iets heel anders zeggen. Soms komen verhalen uit vervlogen tijden en in plaats van onszelf bij te werken op basis van de data, blijven we dan de oude waarheden volgen. Dit zien we ook herhaaldelijk in HR. Zo is het aantal mensen dat denkt te weten wat de jeugd van vandaag denkt omdat ze 30 jaar geleden zelf jong waren, schokkend hoog.’

‘Veel mensen blijven vastzitten in oude denkpatronen, terwijl de feiten iets heel anders zeggen.’

In zijn eigen bijdrage wil hij daarom graag een aantal veelvoorkomende misvattingen blootleggen. ‘Doelgroepinzichten zullen de kern van de presentatie vormen. Dit zijn meestal stukjes informatie die veel bedrijven met een hoog budget kunnen behoeden voor grote misstappen.’ En dan maar hopen dat ze hun oude denkpatronen durven bijstellen.

Is ketchup een smoothie?

Dat blijft overigens een complex geheel, zegt Robindro Ullah. Hij legt dit uit aan de hand van ketchup. ‘Op basis van data zou je kunnen zeggen dat ketchup een smoothie is. Tomaten worden immers geclassificeerd als fruit. Als ik echter ook rekening houd met gebruikersgedrag en gebruiksscenario’s, dan zou ik ketchup eerder naast de mosterd en mayonaise zetten.’ Vertaald naar de wereld van HR en recruitment, legt hij het zo uit: ‘De eenvoudige vraag is dan: hoeveel vermeende smoothies heeft HR in de koelkast? Juist daarom is het zinvol om data-expertise naar de HR-afdeling te brengen.’

Data geven dus niet antwoord op álle vragen, benadrukt hij. Ook al zouden werkgevers er volgens hem over het algemeen wel meer op moeten vertrouwen. Maar dan moet je dus wel weten wat je doet, onderstreept hij. Robindro Ullah, zelf opgeleid als bedrijfswiskundige, verwijst naar zijn eigen al meer dan 20 jaar bestaande Trendence Institut, dat hij geen marktonderzoeksbureau meer wil noemen, maar liever een Talent Intelligence-bedrijf, dat bijvoorbeeld werkgeversmerken via een 360°-extensie in kaart brengt, net als voorkeuren van werkzoekenden. Wat volgens hem meer dan waardevolle inzichten kan opleveren.

Hopen op discussie

Als gastheer en spreker op de de allereerste Webinar Tage ooit zegt Robindro Ullah vooral te hopen op uitwisseling met anderen in de Duitse én Nederlandse recruitmentwereld. ‘Natuurlijk wil ik zelf input leveren aan de scene. Maar net als bij mijn vele podcastformats hou ik ook heel erg van discussie en feedback. Dat is wat de HR-scene voor mij zo bijzonder maakt – er is een sterk verlangen naar netwerken en uitwisseling.’

Robindro Ullah in Amsterdam in 2023

Een groot deel van zijn verhaal zal verder gaan over – natúúrlijk – A.I., zegt hij. Robindro Ullah is er zelf in elk geval enthousiast pleitbezorger van. ‘De vele technologische ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden rond bijvoorbeeld de Apple Vision Pro en soortgelijke gadgets, maar ook op het gebied van Augmented en Virtual Reality, vind ik enorm interessant. Het zijn ontwikkelingen die enorme gevolgen zullen hebben voor onze sector.’

Meer over de Webinar Tage

Robindro Ullah zal tijdens de Webinar Tage het thema Recruitment Process Outsourcing & Data introduceren en begeleiden. Schrijf je dus nu in!

Meer informatie

Dit artikel is geschreven door Lydia Stöflmayr.

Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners