In maar liefst 76 verschillende fases. Dat is hoe ze bij Amazon het aankoopproces van een product hebben opgedeeld. Van eerste oriëntatie tot definitieve beslissing, alles wordt bijgehouden. Koop je er bijvoorbeeld een nieuwe tv, dan weten ze bijvoorbeeld ook wanneer het tijd wordt om je opnieuw een advertentie van een tv te laten zien. En ook: wanneer nog niet. Allemaal op basis van data, algoritmes en gedragspatronen van eerdere klanten.
‘Het jobboard van de toekomst? Dat onderscheidt zich in relevantie voor de kandidaat.’
Zover zijn ze nu nog niet bij vacatureplatform Jobrapido, zegt Rob Brouwer. Maar dat het ook die kant op gaat op de arbeidsmarkt, daarvan is de Nederlandse CEO in Italiaanse dienst wel overtuigd. Het jobboard van de toekomst? Dat onderscheidt zich volgens hem in relevantie voor de kandidaat. ‘En wel op twee fronten’, zegt hij. ‘Past het aanbod dat je krijgt bij wat je doet? En in de tweede plaats: krijg je het ook op het juiste moment te zien?’
Werk zoeken zonder dat het werk kost
Niet voor niets is de payoff van ‘zijn’ platform: ‘We take the work out of looking for work‘. Door ervaringen voor kandidaten relevanter te maken, hoopt de vacatureverzamelaar niet alleen mensen langer te kunnen binden, maar klanten ook een betere kwaliteit te kunnen bieden. ‘In de quality-of-hire, daar liggen momenteel voor iedereen de kansen’, aldus Brouwer. ‘En daarvoor zijn performance based recruitmentmodellen nodig, waarbij je niet alleen maar hoopt op een goede match, maar dat ook steeds beter onderbouwd kunt voorspellen, omdat je al het gedrag van de kandidaat doormeet.’
‘In de quality-of-hire, daar liggen momenteel de kansen.’
Jobrapido experimenteert momenteel met ‘campaign profiling‘. Daarbij kun je op basis van Google-gedrag bepaalde profielen benaderen met relevante content. ‘Een grote stap’, stelt Brouwer over de testen die hiermee gedaan zijn in bijvoorbeeld Oostenrijk en België. Maar een nog grotere stap verwacht hij van de personalisatie die momenteel op de eigen website vorm krijgt.
Rijke profielen gebouwd
Hoe ziet die personalisatie eruit? Brouwer heeft het daarbij onder meer over ‘rijke profielen’. Daarvoor bouwt Jobrapido dit jaar ‘met allerlei data scientists’ verschillende persona’s, waarbij ze onder meer in kaart brengen op wat voor functies iemand zoekt, maar ook: wanneer. ‘Je moet weten in welke fase een werkzoekende zit, zoals Amazon of een andere e-commercepartij moet weten in welke fase van de koopcyclus iemand zit. Dan kun je daar je aanbod op afstemmen.’
‘Hoe meer klikken, hoe beter de communicatie kan worden.’
Uit eigen data weet Jobrapido bijvoorbeeld dat zo’n 20 procent van de mensen na de proeftijd opnieuw op zoek gaat naar een nieuwe baan. Dat is relevante informatie voor een site, die dagelijks miljoenen mails met vacatures uitzendt. ‘Hoe meer klikken, hoe beter de communicatie kan worden’, vat Brouwer het principe samen. ‘Want dan ga ik ze herkennen. En kan ik mijn communicatie aanpassen waar nodig en mogelijk.’
‘Work in progress’
Het is nu nog ‘work in progress’. Maar eind dit jaar hoopt hij toch wel dat het werken in persona’s in een aantal landen wel geïmplementeerd is. ‘Functioneel en technisch werkt het allemaal al. Nu moet het alleen nog gaan gebeuren en echt relevant worden voor de kandidaat.’
Functioneel en technisch werkt het allemaal al. Nu moet het alleen nog gaan gebeuren.
Brouwer haalt een recent opinieartikel uit het FD aan dat erop wijst dat de krapte op de arbeidsmarkt nog lang niet voorbij is in Nederland, en dat voorlopig ook niet zal zijn. ‘We hebben een megaprobleem, vanwege de demografische tijdbom op de arbeidsmarkt. Daarom moeten bedrijven ook echt wel anders gaan denken. Lijdzaam toezien en afwachten? Dat gaat niet meer. Je zult meer moeten nadenken over je ideale kandidaten en hoe je hem of haar het best kunt bereiken.’ Maar het goede nieuws, zegt hij: ‘De technologie is er gelukkig steeds meer klaar voor.’