Door een grote stagemarkt bindt Rijkswaterstaat studenten uit de krappe wervingsdoelgroepen aan zich, en investeert hiermee in de jonge doelgroep. Lees de hele case van Rijkswaterstaat die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2019.
Case Rijkswaterstaat
Omschrijving van de case
Vrijdag 12 oktober was het zover: Rijkswaterstaat opende voor het eerst haar deuren voor meer dan 120 studenten uit heel Nederland. Studenten die op zoek zijn naar de juiste afslag voor een droomstage. Een droomstage vinden doe je natuurlijk niet zomaar. Daarvoor wil je wel eerst alle ins & out weten. Dat kan tijdens de stagemarkt; door diverse interactieve workshops te volgen, bijvoorbeeld over crisismanagement, augmented reality (AR) of circulair werken binnen Rijkswaterstaat, leren de bezoekers over het diverse werkpakket van Rijkswaterstaat.
Verschillende organisatieonderdelen proberen zich zo goed mogelijk te presenteren, om de beste stagiair te kunnen enthousiasmeren voor hun afdeling. Naast de workshops is er op de markt ook veel te beleven, daar maken de bezoekers kennis met diverse innovaties van Rijkswaterstaat zoals de inzet van drones of vleermuisvriendelijke wegverlichting. Ook kunnen ze advies krijgen over het opstellen van een goed Linkedin-profiel, en is er een fotograaf aanwezig om een goede profielfoto voor hun cv of Linkedin-profiel te maken.
Waarom doen we dit? Omdat we geloven in investeren in jong talent. Er lopen elk jaar ongeveer 500 stagiaires en afstudeeronderzoekers rond bij Rijkswaterstaat. Hiervan heeft echter 70% een bedrijfsvoering-gerelateerde studieachtergrond. Hier is niets mis mee, maar de grootste wervingsbehoefte van Rijkswaterstaat ligt bij inkoop, IT en technische talenten.
De stagemarkt is een middel om het percentage van stagiaires binnen die doelgroepen te vergroten. Het lost twee problemen op: het vergroot de bekendheid en aantrekkelijkheid van Rijkswaterstaat als stagebedrijf, maar het verlaagt ook de drempel voor collega’s om een stagiair aan te nemen uit een van deze doelgroepen. Onze collega’s die werkzaam zijn in inkoop, IT en techniek geven soms aan te druk te zijn voor de werving van een stagiair. Als ze op de stagemarkt direct contact hebben met de student worden de eerste hobbels weggenomen.
Wat was de impact van de case?
We hadden 185 aanmeldingen, precies in de doelgroepen die we binnen wilden krijgen:
- Techniek: 63 (Civiele techniek, WTB, elektrotechniek)
- Water/groen: 54 (Watermanagement, kust & zee management, hydrology)
- IT: 19 (Technische informatica, GIS and remote sensing)
- Inkoop: 18 (Bedrijfseconomie, bestuurskunde, rechten)
- Verkeer/logistiek 12 (verkeerskunde, integrale veiligheidskunde)
- Com/HRM/overige: 11 (communicatie, HRM, business innovation management)
Rijkswaterstaat wil graag verjongen. Een van de uitdagingen is dat er meer (draagvlak voor) startersvacatures gecreëerd moeten worden.
De stagemarkt organiseren we nu twee keer per jaar: in oktober om stagiaires voor februari te werven, in mei om stagiaires voor september te werven. De studenten die hier naartoe komen zijn al op tijd bezig met het zoeken naar een stageplek, bovendien is het eerste contact meteen face-to-face. We gaan er van uit dat dit de kwaliteit van de stagiaires ten goede komt. Goede stagiaires leiden tot meer draagvlak voor het aannemen van starters i.p.v. de focus te leggen op alleen mensen met werkervaring.
Voor studenten is het spannend om een stageplek te regelen, door de stagemarkt kunnen ze op een laagdrempelige manier kennis maken met de organisatie. Studenten gaven de stagemarkt een goede beoordeling. Ook zien we een toename van stagiaires bij bijv. de technische en inkoopafdelingen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Met dit evenement slaan we 4 vliegen in één klap:
- Employer branding naar studenten. Studenten zijn echt nog in de oriënterende fase, dus ze kunnen met veel verschillende organisatieonderdelen kennis maken. Onderzoek wijst uit dat de beste studenten minimaal 3 maanden voor stagelopen gaan oriënteren. De twee momenten in het jaar zijn dus ruim op tijd.
- Een kwaliteitsverhoging van de stagiaires middels doelgroepgerichte aanpak die direct bijdraagt aan brede wervingsbehoefte van RWS
- Werk uit handen nemen van de business omdat werving van stagiaires minder tijd kost
- (een doel op de lange termijn) meer draagvlak voor juniorposities creëren binnen de organisatie.
- Een middel om studenten binden aan organisatie
Dit alles draagt bij aan een meer divers medewerkersbestand binnen RWS.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Interne betrokkenen: Timo Samson (stagecoördinator)
- Externe betrokkenen: The Odd Shop voor het creëren van de uitingen
Verder was er een zeer hoge opkomst van Rijkswaterstaat-collega’s: zo’n 60 collega’s waren betrokken door het geven van een workshop of het bemannen van een stand. Ook DG Michèle Blom was aanwezig.