Gem. leestijd 3 min  27x gelezen

Waarom Rijkswaterstaat in zijn nieuwe campagne vooral de grootsheid van het werk benadrukt

Sluizen, snelwegen, bruggen en tunnels: Rijkswaterstaat werkt met meer dan 10.000 collega’s aan projecten ‘die er echt toe doen’. In een nieuwe campagne probeert de organisatie aan de hand van zulke projecten mensen te verleiden. Hoe kreeg dat vorm?

Waarom Rijkswaterstaat in zijn nieuwe campagne vooral de grootsheid van het werk benadrukt

Bij Rijkswaterstaat staan ze de komende jaren voor ‘de grootste onderhoudsbeurt van de infrastructuur ooit’. De organisatie beheert en onderhoudt in totaal 5.458 kilometer rijksweg, met daarop 1.143 bruggen en 27 tunnels, en daarnaast ook nog eens zo’n 6.300 kilometer vaarweg, inclusief 92 sluiscomplexen, waar per jaar 780.000 schepen door varen. En veel van die cruciale infrastructuur – van stuwen tot viaducten – is de komende jaren aan groot onderhoud en/of renovatie toe. En dat terwijl de winkel natuurlijk zoveel mogelijk gewoon open blijft. Want ondertussen willen Nederlanders ook niet massaal stil komen te staan.

Om die ‘grootse uitdagingen’ in goede banen te leiden, heeft Rijkswaterstaat dan ook heel wat vacatures openstaan. En om die goed onder de aandacht te brengen, is er recent een nieuwe arbeidsmarktcampagne gelanceerd, die vooral de grootsheid van het werk wil benadrukken. De campagne is de komende tijd te horen en te zien op radio, streamingdiensten en via sociale media. Ook zijn er diverse zogeheten RWS Inside-evenementen gepland, die belangstellenden een kijkje achter de schermen beloven.

Wegen laten overwegen

‘Bij Rijkswaterstaat werk je aan projecten die Nederland beschermen, verbinden en voorbereiden op morgen’, verklaart de organisatie zelf de campagne. ‘Of je nu werkt als technisch adviseur, inkoopspecialist, contractmanager, financial of werkzaam bent in een andere rol; hier draag je bij aan de toekomst van Nederland. Ons Doel? Meer mensen laten overwegen om bij ons te komen werken. Met deze campagne bouwen we verder aan ons werkgeversmerk, want om de infrastructuur van Nederland toekomstbestendig te maken, hebben we nu en in de toekomst talentvolle professionals nodig die samen met ons deze uitdaging aangaan.’

En dat alles onder de overkoepelende noemer ‘Gun jezelf een baan met toekomst. Gun jezelf Rijkswaterstaat’, een thema dat de organisatie overigens al langer gebruikt. Dat thema is te danken aan de samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang (onderdeel van die bureaugroep), die in 2022 na een pitch werd beklonken en die zeer recent nog eens verlengd werd. Als lead agency voor alle arbeidsmarktcommunicatie verzorgt Publicis Groupe de totale productie van Rijkswaterstaat op het gebied van strategie, campagnes en communicatie.

Zilveren Effie

Het werkgeversmerk van Rijkswaterstaat heeft de afgelopen jaren al een flinke groei doorgemaakt, waarbij de merkvoorkeur is gestegen en daarbij ook een flinke groei aan concrete sollicitaties is te zien. Deze ingezette groei moet volgens de organisatie zelf echter nog verder worden doorgezet ‘vanwege aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt onder specifieke doelgroepen’, van technisch adviseurs tot inkoopprofessionals, en van cybersecurityspecialisten tot controllers. De komende tijd moet zogeheten always on-wervingscontent (video, podcasts en geschreven artikelen) en content voor social media en website daarvoor verder gaan zorgen.

rijkswaterstaat zilveren effie

De inspanningen van Rijkswaterstaat op de arbeidsmarkt zijn overigens niet onopgemerkt gebleven. De eerste uitingen van de arbeidsmarktcampagne Gun Jezelf, ontwikkeld in samenwerking met Publicis, werden namelijk vorige maand bekroond met een Zilveren Effie, dé onderscheiding voor campagnes die aantoonbaar resultaat en effectiviteit behalen. Een prachtige erkenning, en een stimulans om vooral door te gaan, aldus de organisatie zelf. ‘Het is voor ons immers essentieel om te blijven bouwen aan ons werkgeversmerk, zeker nu we voor de grote opgave staan om onze infrastructuur klaar te maken voor de toekomst.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners