‘De favoriete werkgever’-verkiezing kent dit jaar een verrassende winnaar: de Rijksoverheid. En de top-25 kent nog meer opvallende namen, zoals: Coolblue, Nike en Van der Valk.
De positie als meest favoriete werkgever van Nederland is een primeur voor het Rijk. In de 14 jaar dat Intelligence Group dit onderzoek doet, stond de ambtenarij nog niet eerder zo goed aangeschreven. Het Rijk neemt de eerste plaats over van Shell, dat de afgelopen 3 jaar steeds als favoriet uit de bus kwam, na onderzoek onder ruim 15.000 respondenten in 2016.
Philips en Google ook populair
Samen met Rabobank staat Shell nog wel in de top-3. Zij worden gevolgd door Philips en Google, die beide aan belangstelling winnen, ten koste van KLM en de Politie. Interessante nieuwkomers in de top-25 zijn verder organisaties als Coolblue en FrieslandCampina (die beide 4 keer zo populair zijn geworden), maar ook Nike en Van der Valk gooien opvallend hoge ogen, net als bijvoorbeeld het UWV en het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
De top-tien favoriete werkgevers:
2016 | 2015 | 2014 | |
Het Rijk | 1 | 2 | 3 |
Shell | 2 | 1 | 1 |
Rabobank | 3 | 4 | 4 |
Philips | 4 | 5 | 5 |
5 | 8 | 9 | |
KLM | 6 | 3 | 2 |
ING | 7 | 10 | 7 |
Belastingdienst | 8 | 7 | 10 |
Politie | 9 | 6 | 6 |
Unilever | 10 | 15 | 16 |
De héle overheid scoort goed
De overheid doet het over de hele linie goed, met liefst drie werkgevers in de top-10: het Rijk als totaal dus, maar ook de (verder zo geplaagde) Belastingdienst en de Politie afzonderlijk. In de top-25 zijn daarnaast ook nog andere overheidsorganisaties te vinden, zoals Defensie, Rijkswaterstaat, het ministerie van Veiligheid en Justitie, GGZ en het UWV.
Waar zijn Microsoft en KPN gebleven?
Traditioneel sterkere werkgeversmerken als Microsoft, Schiphol en KPN zijn dit jaar voor het eerst in lange tijd buiten de top-25 terechtgekomen. Hun plekken zijn ingenomen door ‘nieuwkomers’ als FrieslandCampina (dit jaar 144 plekken hoger op de lijst), Coolblue (+86), Nike (+41) en Van der Valk Hotels (+23).
‘Veranderende tijdgeest’
Geert-Jan Waasdorp, directeur van de Intelligence Group en auteur van Bouwen aan het nieuwe Employer Brand, zegt dat de ranking ‘een veranderende tijdsgeest’ laat zien.
Werkgeversmerken die zich positief positioneerden op de arbeidsmarkt, plukken daarvan nu de vruchten
‘Werkgeversmerken die zich de afgelopen jaren positief positioneerden op de arbeidsmarkt, plukken daarvan nu de vruchten. Niet zozeer door grote massamediacampagnes, maar door een gerichte, impactvolle benadering. Het Rijk met een intensieve contentstrategie, ING als IT bedrijf, Unilever op gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid, FrieslandCampina door haar zichtbaarheid te vergroten en Coolblue in haar persoonlijke arbeidsmarktbenadering zijn daarvan mooie voorbeelden.’
Zelf ook aan de slag met Employer Branding?
Volg dan op 23 maart het seminar Employer Branding in 1 dag, en leer nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met je huidig talent. Een van de sprekers daar is Paul Klaessen, Hoofd Arbeidsmarktcommunicatie bij het Ministerie van Defensie, nummer 11 in de lijst van Favoriete Werkgevers.