Het artikel gaat hieronder verder.

Voor de meest exclusieve Land Rovers ga je naar Outland. Outstanding in alles. Met als extra: een vriendschappelijke sfeer en een service die in alle opzichten verder gaat. Zo worden alle Land Rovers hier in topstaat bij de klant afgeleverd of voor onderhoud opgehaald. Dat laten ze niet doen door jonge, roekeloze rijders. Nee, dat doen de senioren die veel kilometers én schadevrije jaren hebben gemaakt. Maar hoe werf je die? En waar vind je die? Outland besluit één advertentie te plaatsen. In het lokale sufferdje van Aalsmeer: de Meerbode.
‘Yo, ik zoek rij-opa’s voor het ophalen van onze Land Rovers naar onze klanten. Bedenk jij wat leuks?’
Maar dan de tekst…? Dus belt mijn broer Casper mij. ‘Yo, ik zoek rij-opa’s voor het ophalen van onze Land Rovers naar onze klanten. Bedenk jij wat leuks? Je krijgt 250 piek van me. En ga maar gek!’ Uitdaging dus. Maar ook een kans. Om met copy alles uit de kast te halen. Zodat de vacature óók opvalt zonder het licht van een koplamp.
Viral op LinkedIn
‘RIJ-OPA’ trekt de lezer naar binnen. ‘Ben je wat ouder maar rijd je nog als een jonge god? Kom bij het Outland pensionado-team’ zorgt voor de glimlach.
‘Met pensioen en toch mooi werk doen’ zit vol belofte. Van de afmaker ‘Dit zijn je 65-pluspunten’ wordt je glimlach vanzelf zó groot dat je maar één ding wilt: je sollicitatie naar binnen rijden. En wel direct. En dat gebeurt. Massaal. Binnen 3 dagen 40 aanmeldingen via e-mail. 20 rij-opa’s komen spontaan langs. En 10 senioren pakken spontaan de telefoon. Ondertussen gaat de advertentie op LinkedIn viral. Meer dan 1.000 likes en 150.000+ views. En veel comments.
Binnen een week zijn de rij-opa’s aangenomen.
Binnen een week zijn de rij-opa’s aangenomen. Outland mikt op 2, maar het worden er 4. Een groot succes dus. En dat krijg je maar op één manier voor elkaar.Met durf, lef, geloven in je eigen route, teamen met de klant én creativiteit.
Wat was de impact van de case?
Na plaatsing van de advertentie in de Meerbode binnen 3 dagen 70 aanmeldingen. 40 aanmeldingen via e-mail. 20 rij-opa’s komen spontaan langs. En 10 pakken de telefoon. Op LinkedIn gaat de advertentie viral. Meer dan 1.000 likes en 150.000+ views. Plus een berg comments. Outland hoopte op 2 rij-opa’s en dat werden er 4.
Of de RIJ-OPA’S de baan van hun leven hebben? Nou en of.
Of de RIJ-OPA’S de baan van hun leven hebben? Nou en of. Zie je een senior met grote lach achter het stuur van zo’n exclusieve Land Rover? Grote kans dat het Peter, Jan of één van de andere RIJ-OPA’s zijn. ‘Eindelijk een baan waar ik geen grijze haren van krijg!’ Ze doen hun werk veilig en vooral met heel veel plezier.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Veel werkgevers presenteren zich als saai en grijs. Van bijna alle vacatureteksten krijg je spontaan een lekke band. Maar echt, als een oud wrak haal je niemand binnen. Deze advertentie is liefde voor het woord, richt zich op ouderen, maar zit vol energie. Er zit een grap en humor in. De enige rimpel die je ervan krijgt, is een lachrimpel. Dát moet gevierd worden. Stop de vergrijzing van ons vak, beloon lef en creativiteit én geef deze case een Werf& Award!
Stop de vergrijzing van ons vak, beloon lef en creativiteit!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Martijn de Vreeze – copywriter
- Casper de Vreeze – broer en eigenaar Outland
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Ook kans maken op een Werf& Award 2025?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.