Digitaal-Werven kent dit jaar een experiment. De Long list van genomineerden wordt via publieksstemmen teruggebracht naar een short list waar de jury zich over buigt. De komende weken zullen alle 12 long list nominaties de revue passeren in een korte review. Vandaag beginnen we met de winnaar van vorig jaar: Coolblue
Homepage
De site heeft, wat je natuurlijk van Nederlands hipste webwinkel mag verwachten, een modern ontwerp. Een grote zoekbalk (droombaangenerator) en daaronder verschillende categorieën. Heel slim gedaan door de kandidaat meteen te sturen naar dat waarvoor hij op de site komt: de vacature.
Coolblue weet als geen ander vanuit de webshops natuurlijk dat mensen op zoek zijn naar het product en pas daarna gaan kijken of de webshop bij hen past cq. de juiste voorwaarden biedt. Maar als je het product niet hebt, zoek je al niet verder. Dat is ook zo bij vacatures, dus helpt Coolblue de kandidaat eerst met het vinden van de juiste vacature.
Vacatures
Via de homepage ga ik naar commercieel en inkoop. Dan krijg je meteen een aantal ‘over coolblue’ dingen. Waaronder de 1 aprilgrap over de minimagazijnen. Met een verhaal en een prachtige video. Coolblue geeft hier heel duidelijk de sfeer aan, niet alleen in gelikte verhalen over Coolblue en over de vergaderkamers, maar ook met concreet materiaal. Concrete cases zoals de 1 april grappen.
Daar meteen onder staan wel heel slim de vacatures. Want dat is dus waar men voor komt. En die vacatures zijn keurig weergegeven. Met een locatie, het aantal uur per week, het opleidingsniveau, maar ook met 3 specifieke kenmerken. Je valt op data, je denkt vanuit de klant en je achterhaalt via data de klantbehoefte. Dat is een heel specifiek type assortimentspecialist, iemand die van data houdt. Zeg maar het omgekeerde van een productspecialist bij veel andere retailers die ‘de markt als geen ander kennen’ en ‘echt wel weten wat ze zoeken’. In een positieve frame selecteert Coolblue hier al ongeschikte kandidaten uit!
In de vacature zelf zitten heel veel prachtige dingen. De titel blijft altijd in beeld, net als de solliciteer direct knopt. Fantastisch gedaan. Ook hebben veel vacatures een specifieke video. Niet een algemeen verhaal over Coolblue, maar een video over in dit geval een assortimentspecialist.
Verder heeft elke vacature dezelfde opbouw, in een echte Coolblue stijl. Wat je echt gaat doen (en dat is een verhaal dat je ook echt begrijpt), hoe je dat aanpakt (keurig), hoe je dag eruit kan zien, hoe je team eruit ziet en dan natuurlijk nog een functie-eisen en het aanbod.
Onder de vacature geven ze ook nog een prachtig in 8 stappen met leuke icoontjes de procedure weer. Vooral stap 3 is voor veel mensen misschien een onverwachte stap, net als stap 6.
Overige informatie
Coolblue heeft er heel duidelijk, en terecht, voor gekozen de vacatures het centrale onderdeel van hun website te laten zijn. Dat wil niet zeggen dat er niet meer is. Foto’s, hele mooie foto’s, staan op de site verspreid.
Net als verhalen over de Coolblue Hackathon en over de vergaderkamers. De primaire focus is echter heel duidelijk. De vacatures staan centraal en daar omheen verkopen ze de organisatie.
Stem op Coolblue
Vind jij dat Coolblue genomineerd moet worden voor Digitaal-Werven? Dan kan je hier op ze stemmen.