Recruiters zetten nog veel te snel alleen een vacature op hun werkenbij-site, zonder na te denken over alternatieven die misschien meer opleveren.
Dat stelt René Bolier, een van de moderators op het aanstaande HR Tech World-congres in Parijs. ‘Conversie-optimalisatie staat bij de meeste recruiters nog in de kinderschoenen’, zegt hij.
Jobs will search for people
Online recruitment-expert Bolier is ‘vanaf het begin’ betrokken bij wat inmiddels het grootste HR-technologiecongres in Europa is. ‘Londen, Amsterdam, Parijs, ik ben eigenlijk altijd wel op een of andere manier onderdeel geweest.’ Dit jaar gaat hij voor het eerst een sessie begeleiden. Zijn hoofdboodschap daar: ‘Het zijn in de toekomst niet langer people that search for jobs, maar jobs that will search for people.’
Recruitment fastforwarden in de tijd
Bolier is mede-oprichter van OnRecruit, dat programmatic job advertising-technologie aanbiedt. Dat gebied is redelijk nieuw voor veel recruiters, maar komt erop neer dat je vacatures geautomatiseerd aanbiedt aan je doelgroep op plekken waar de doelgroep zich bevindt, in plaats van hopen dat je doelgroep je vacature vanzelf onder ogen krijgt.
‘Ik wil recruitment fastforwarden in de tijd’, zegt hij. ‘We gebruiken vaak nog heel oude modellen. Terwijl volgens mij het recruitment van morgen veel meer een mix is van sales, marketing en psychologie.’
Mensen van A naar B krijgen
Psychologie? Ja, zegt Bolier. Recruitment gaat om mensen, en dus moet je je verdiepen in hoe mensen denken. ‘Als je mensen van A naar B wil krijgen, heb je psychologie nodig. Denk aan de huis-aan-huisverkoper van een stofzuiger. Die zal waarschijnlijk weinig succes hebben, want die gaat meteen naar een stadium waar ik als koper nog helemaal niet inzit. Maar lees ik bijvoorbeeld eerst een artikel over de gevaren die ik loop als ik niet de juiste stofzuiger koop. En als ik me daarna eens oriënteer op wat voor stofzuigers er allemaal te koop zijn. Dan is het daarna veel logischer dat ik wél een aanschaf overweeg.’
Recruiters zijn geen stofzuigerverkopers
Het is geen gezocht voorbeeld, zegt hij. Want ook recruiters gedragen zich vaak nog als de spreekwoordelijke stofzuigerverkoper: meteen recht op het doel af, de vacature verkopen. Terwijl hij zegt: ‘Begin bij A, niet bij Z. Leer hoe je kandidaten denken. En gebruik dat. Leer wat conversie-optimalisatie is en wat je ermee kunt. Alleen een ‘solliciteer hier’-button is meestal niet genoeg. Kijk naar je data. Met data kun je veel beter laten zien wat werkt en wat niet. Want dit proces kun je ook grotendeels automatiseren.’
Mensen naar voren trekken
Hij merkt dat recruiters over het algemeen wel belangstelling hebben als hij vertelt over onderwerpen als conversie-optimalisatie en programmatic advertising. Maar in de praktijk ziet hij daar nog niet veel van terug. Vandaar ook zijn optreden op HR Tech World, zegt hij. ‘Ik wil daar samen met de bezoekers kijken: wat is er nodig? Welke stappen moeten we nog zetten? Het heel concreet maken. De missie van HR Tech is: de mensen naar voren trekken. Mensen laten leren, laten openstaan voor innovatie.’
Weet aan welke knoppen te draaien
Zijn belangrijkste les daarin? ‘Technisch zijn de mogelijkheden er al wel, je moet het gewoon gaan doen. Begin gewoon met al je data aan elkaar te knopen. Dan wordt het ook makkelijker om dingen te doen. Dan weet je namelijk aan welke knoppen je moet draaien, en neem je afscheid van het buikgevoel. Als ik een paar mensen van dat verhaal kan overtuigen, is mijn HR Tech World al geslaagd.’
Bekijk een eerder interview met René Bolier
Bekijk het interview dat Martijn Hemminga eerder dit jaar had met Bolier:
Meer over HR Tech World Parijs
Op 25 en 26 oktober vindt in Parijs HR Tech World plaats, het grootste Europese evenement over HR-technologie. Er zijn nog kaarten beschikbaar.