Het is een van die zeldzame unicorns in de Nederlandse industrie. En dan nog helemaal eentje die zich op een specifiek onderdeel van recruitment richt. Remote, specialist in het opbouwen, beheren en ondersteunen van wereldwijd verspreide teams, zet nu de volgende stap, en lanceert een Global HR-platform dat een pakket aan geïntegreerde producten bevat die voorzien in een uniform en wereldwijd compliant HR-systeem om het hele werknemerstraject te beheren.
‘Als bedrijven internationaal uitbreiden, komen ze erachter dat hun bestaande HR-stack niet voldoet aan de hedendaagse uitdagingen.’
Alle onderdelen van de HR-cyclus zitten erin: onboarding, payroll en secundaire arbeidsvoorwaarden, beheer van werknemersgegevens en -trajecten, aandelenbeheer en werknemersbetrokkenheid en -prestaties. ‘Als bedrijven internationaal uitbreiden, komen ze erachter dat hun bestaande HR-stack niet voldoet aan de uitdagingen die komen kijken bij het beheer van een wereldwijd verspreid team’, aldus oprichter Job van der Voort over de nieuwe introductie. ‘Ze zijn te veel tijd en moeite kwijt aan pogingen om gegevens in losse tools te kopiëren, wat leidt tot inefficiëntie en uiteindelijk betekent dat ze minder snel kunnen schalen.’
Global-first
Bedrijven die op zoek zijn naar een competitief voordeel in deze nieuwe wereld van werken, moeten hun HR-stack samenvoegen, aan de slag gaan met door A.I.-gestuurde tools en overstappen van een remote-first naar een global-first aanpak, betoogt het bedrijf, dat in 2019 is opgericht en al snel de snelstgroeiende employer of record (EOR) ter wereld werd. Het maakt het bijvoorbeeld bedrijven als GitLab, HelloFresh, Aston Martin, DoorDash en Burger King makkelijker om in andere landen mensen aan te nemen.
Dankzij Remote kunnen GitLab, HelloFresh, Aston Martin, DoorDash en Burger King makkelijker in andere landen mensen aannemen.
Met het nieuwe Remote-platform kunnen klanten hun HR-stack dus samenvoegen, en zo vele handmatige taken stroomlijnen. Remote biedt één centraal platform waarop bedrijven makkelijk en compliant hun wereldwijde teams kunnen onboarden, beheren en betalen. De nieuwe producten bouwen voort op Remote’s verticaal geïntegreerde wereldwijde infrastructuur van entiteiten en betalingsnetwerken, interne experts en een uitgebreide kennis van lokale wetten en normen die in het platform zijn geïntegreerd.
Voorbeelden
Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Remote HRIS: Nu algemeen beschikbaar zonder extra kosten. Bedrijven kunnen al hun werknemers aan het platform toevoegen en beheren, van on- tot offboarding. Remote HRIS bevat onder andere functies voor talentmanagement, tijd- en aanwezigheidsregistratie, onkostenbeheer en geïntegreerde payroll, met selfservicemogelijkheden voor werknemers via een mobiele app of het internet.
- Employer of Record: Bedrijven kunnen werknemers aannemen, beheren en betalen in landen waar ze geen juridische entiteit hebben en zo het risico en de complexiteit bij uitbreiding verminderen. Met Remote kunnen bedrijven overal ter wereld het beste talent aantrekken, aandelen aanbieden en landspecifieke secundaire arbeidsvoorwaardenpakketten samenstellen tegen scherpe tarieven.
- Contractor Management: Betaal en beheer zzp’ers in binnen- en buitenland met geautomatiseerde onboarding en facturering, gelokaliseerde contracten, belastingnaleving en eenvoudige betalingen in meerdere valuta, zonder wisselkosten.
- Global Payroll: Voeg global payrollwerkzaamheden naadloos samen. Met Remote kunnen bedrijven binnen een paar minuten hun global payroll uitvoeren via een simpele interface, die eind-tot-eind mogelijk wordt gemaakt door de full-stackprocessen en wereldwijde kennis van Remote.
- Remote API: Integreer global HR-functionaliteit naadloos in de tools waar klanten graag mee werken om gegevens veilig te synchroniseren en workflows te optimaliseren. Met de Remote API, de eerste en meest geavanceerde API voor global HR, kunnen softwarepartners de global HR-diensten van Remote rechtstreeks in hun platforms inbouwen.
‘Toen we in 2019 begonnen met Remote, waren er nog maar weinig bedrijven met globaal verspreide teams. Inmiddels is het de beste strategie voor bedrijven die willen meedraaien in de wereldwijde economie’, aldus CEO Van der Voort (foto). ‘We zagen een kans om de global HR-infrastructuur die we hebben opgezet verder te ontwikkelen, zodat bedrijven internationaal talent kunnen aannemen. We helpen verspreide bedrijven om snel en effectief te groeien.’
1.100 werknemers
Remote telt momenteel al zo’n 1.100 werknemers, die zelf ook allemaal remote werken, over de hele wereld. Er is geen hoofdkantoor. Tegen MT/Sprout vertelde Van der Voort recent nog hoe hij dat doet, zo’n groot bedrijf leiden en daarvoor de goede mensen uitzoeken. Daarbij zei hij onder meer over recruitment: ‘Voor alle functies hebben we natuurlijk goede recruiters, en we sturen kandidaten langs hun managers en potentiële peers. Al die mensen hebben een duidelijke training gehad over hoe je een sollicitatiegesprek doet. Dat het niet zomaar een gezellig gesprek is, maar dat je na afloop kunt kunt uitleggen waarom je iemand sterk aanbeveelt of juist minder geschikt vindt.’
‘Al onze mensen hebben een duidelijke training gehad over hoe je een sollicitatiegesprek doet.’
‘Als je remote bent, is dat heel makkelijk: je kunt notities maken. We laten echt niemand naar kantoor komen voor een sollicitatie. Wat is de extra informatie die je krijgt? Hoe lang iemand is? Hoe lekker ze ruiken? Dat maakt toch niet uit voor mijn werk. Als ik zelf een nieuw persoon moet aannemen op een functie, bijvoorbeeld een cmo, dan ga ik uitgebreid rondvragen. Ik heb mijn investeerders gevraagd of ze me wilden introduceren bij fantastische cmo’s bij topbedrijven, en hun heb ik gevraagd: wat maakt een cmo goed? Hetzelfde vraag ik aan founders van andere bedrijven. Dit is mijn eerste wat succesvollere bedrijf. Ik had daarom nog geen idee wat voor cmo ik moet aannemen voor een miljard omzet. Die heb ik straks wel nodig. En als je zelf geen standaard hebt, moet je die eerst vaststellen.’
Hire fast, fire fast
‘Goede hires zijn het allerbelangrijkste en ook het allerpijnlijkste als het misgaat’, aldus Van der Voort. ‘Alle andere fouten kun je verhelpen. Als je een productfout maakt, pas je het aan. Maar dit doet eindeloos pijn. Hoe langer zo iemand blijft, hoe meer schade wordt aangericht aan de groei van het bedrijf. En na het ontslag moet je een opvolger vinden. Daartussen zit ook nog eens een groot gat, dat moet je ook opvangen. Op het moment dat je weet dat iemand de verkeerde persoon is, moet je die meteen ontslaan. Hire fast, fire fast.’