Zie jij de wereld zoals wij hem zien? Ervaar, beleef en werk mee aan de mooiste kunstwerken van Nederland. Lees de hele case van Rijkswaterstaat die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2019.
Case Rijkswaterstaat
Omschrijving van de case
Rijkswaterstaat (RWS) staat voor de grootste onderhoudsopgave ooit: maak meer dan 100 bruggen, tunnels en sluizen zijn die aan vervanging of renovatie toe zijn, toekomstbestendig. Een enorm project waar 450 extra nieuwe medewerkers voor nodig zijn in twee jaar tijd. Met name technisch specialisten, inkopers en contractmanagers. Doel: enthousiasmeer de doelgroepen voor Rijkswaterstaat.
Concept:
RWS noemt zijn bouwwerken kunstwerken. Net als bij de schilderijen van oude meesters staat vakmanschap daarin voorop. Kunstwerken behouden vraagt om onderhoud. En dus goede en nieuwe werknemers. Maar hoe vind je die? Wij introduceerden: Rembrandt in de steigers. Kunst laten zien door de ogen van en met het taalgebruik van (technische) mensen van Rijkswaterstaat.
1e fase: de audiotour. Deze leidt museumbezoekers langs schilderijen en daar ziet men de kunstwerken in kunstwerken. Ziet men de schoonheid van onze kunstwerken die zijn afgebeeld? En zie jij de wereld zoals wij die zien? Dan is een baan bij Rijkswaterstaat jou op het lijf geschreven.
Strategie:
Sinds 2 jaar hanteren we een ‘always on’ strategie: continu zichtbaar zijn op die relevante kanalen voor onze prioritaire doelgroepen. Onze aanpak? Touch, Tell en Sell.
- Touch: we willen mensen raken en verrassen zodat ze geïnteresseerd raken in de werkgever Rijkswaterstaat (voorbeeld: preroll film YT Rembrandt in de steigers)
- Tell: Echte verhalen, om op allerlei manieren een beeld te krijgen van de werkvelden, functies en mensen bij RWS (artikelen in TW en op de site, meet & greets, webinars, updates op Linkedin)
- Sell: Doelgroepaansprekende vacatureteksten, clustervacatures en matchmaking
Wervingsactiviteiten zijn vanuit doelgroepgerichte marktbenadering, gebaseerd op de persona’s die we hebben ontwikkeld. We werken volgens de wet van de 7 contactmomenten. Met deze campagne hebben we de onderhoudsopgave bij onze doelgroepen bekend gemaakt. In een volgende fase gaan we in op de werkzaamheden en de mensen die die uitvoeren.
Wat was de impact van de case?
De campagne Rembrandt in de Steigers was onderdeel van een continue wervingsactiviteit. Gebruik makend van het hygiene – hub – hero model. De film was de hero van deze campagne.
Looptijd: juni, juli, augustus
- Film: 1.377.675 weergaven op YouTube, 51% heeft meer dan 30% bekeken, 36% heeft volledig uitgekeken (uitzonderlijk hoog voor een film van 1.19 minuut )
Artikel: digitaal interview in Technisch Weekblad is 3.550x bekeken met een leestijd van 3.30 minuut - Website: 70.000 bezoekers bekeken 278.000 pagina’s. Daarvan waren er 224.248 views op de speciale onderhoudsopgave pagina (combi van vacatures en verhalen)
- Meet & greet: 10 externe ‘maintainmomenten’ met ruim 250 bezoekers en 2 interne ‘maintainmomenten’ voor eigen collega’s
- Sollicitaties: 1647 technische sollicitaties, 1009 inkoopsollicitaties
- Selectie: gedurende 8 maanden, 56 selectiedagen. Aanstellingen: 289 (11%)
- Intern: 386 leden voor de nieuwe Rijkswaterstaat Werf Mee! groep (alleen voor RWS collega’s). Grote betrokkenheid van directie en managementteams door een actieve rol te spelen in de werving en selectie
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De campagne was gericht op bijzonder moeilijke doelgroepen. We hebben ze bereikt en overtuigd dat wij een goede werkgever zijn. Bovendien is dat gelukt op een zeer creatieve wijze.
Door te verrassen met een film – passend bij het employer brand en de kernwaarden, trokken we de aandacht naar onze kanalen en activiteiten. Wij zijn met erg veel interessante potentials in contact gekomen, waarvan een deel gesolliciteerd heeft en waarbij voor een ander deel de interesse is gewekt (Talentpool).
We hebben mensen aangesproken in de taal die zij zelf spreken en dit gekoppeld aan een verrassend thema als kunst. Hierdoor ontstaat een verrassend effect van trots, zowel intern als extern.
Er was ruimte om te experimenteren met andere manieren van werven. We hadden matchmakers, die hielpen zoeken naar een passende vacature voor geïnteresseerden. Met webinars hebben we meer de diepte in kunnen gaan en interactie gecreëerd. Potentiële sollicitanten zijn in contact gebracht met potentiële collega’s.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
- Contactpersoon: Anneke Laoutaris
- Bureau: The Odd Shop
- Account: Josefien Homan, Iris Veenstra, Manirma Vries
- Copy: Pieter Schouten,Tim Visser
- Art: Nick Philipse
- Film/prod.mij.: The Odd Shop
- RTV-producer: Julia Oosterhoff
- Muziek: Soundsright & Olmo van Straalen
- Editor: Nikaj Gouwerok
- Mediabureau: Initiative