Gem. leestijd 3 min  1383x gelezen

Dit kun je van Rembrandt leren over je employer brand

Dit kun je van Rembrandt leren over je employer brand

Rembrandt was niet alleen een begaafd schilder en tekenaar, maar kan ons ook nog wat leren als het gaat over employer branding. Rik Blokland haalt er 3 belangrijke lessen uit.

In dit Rembrandtjaar kom je hem overal tegen: getekend in ballpoint op het Rijksmuseum, met zijn ‘social network’ in het Rembrandthuis en natuurlijk in een brede waaier aan programma’s op de publieke zenders. Heel Holland viert de oude meester. Zo ook Rik Blokland, die graag wat lessen deelt over het ‘Employer Rem-brandt’.

#1. Zet je mensen op een podium

Als je door Rembrandt geschilderd werd, was je in zijn tijd al snel een popster. Niet in de laatste plaats omdat hij zijn hoofdpersonen letterlijk en figuurlijk in de spotlights zette. Neem het dubbelportret van Maarten en Oopjen, jeweetwel, die om beurten in het Louvre en in het Rijks hangen. Burgers werden traditioneel niet ten voeten uit geportretteerd, maar zij wel. Zíj kregen een podium, zíj werden de held.

De les > Doe dat ook in je employer branding: maak je mensen belangrijk, zet ze royaal in de spotlights.

#2. Beleving, beleving, beleving

In Rembrandts getekende zelfportretjes zie je hoe hij allerlei gezichtsuitdrukkingen en emoties oefende met zichzelf als altijd beschikbaar model. In zijn schilderijen gebruikt hij bovendien het spel van licht en donker om drama, emoties en beleving over te brengen.

De les > Gebruik in je webteksten en je portretvideo’s niet (alleen) de feiten, maar verleid je kandidaten met beleving. Hoe is het om hier te werken, wat is de sfeer, hoe voelt het?

#3. Toon lef, wat ze ook zeggen

Omdat je het werk van Rembrandt zo goed kent, besef je nauwelijks hoe vernieuwend en verbazingwekkend zijn kunst was toen de verf nog nat was. Er is een mooi zelfportret-met-cirkel, waarbij hij als antwoord op de aantijgingen dat hij gek en halfblind was, even uit de losse pols een perfecte cirkel of twee neerzette. Om de traditionele denkers de mond te snoeren.

De les > Als je met een gedurfde campagne naar buiten treedt, zul je tegenwind krijgen. Als je overtuigd bent van de kwaliteit van je campagne, trek je een lange neus naar de criticasters. Je campagne werkt kennelijk preselectief en zal juist vanwege het lef juiste mensen aantrekken. Zoals deze campagne. die op zichzelf ook weer een ode is aan deze oude meester.

rik bloklandDe auteur van dit blog is Rik Blokland, oprichter van creative-direction.nl, een flexibel collectief van professionals in strategie, creatie en de productie van campagnes voor employer branding (extern en intern).

Lees ook van Rik:

Oprichterbij creative-direction.n

Rik Blokland

Rik Blokland is oprichter van creative-direction.nl, een employer-brandingnetwerk dat is gespecialiseerd in creatieve communicatie die van een organisatie een sterk werk-merk maakt.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners