Alles wat je doet, is een vorm van communicatie en zegt iets over wie je bent. Zo ook relatiegeschenken. Een goed relatiegeschenk weerspiegelt de ziel van de gever. Zo’n geschenk brengt een gevoel teweeg. Een gevoel dat medewerkers met zich meedragen. En uitdragen naar hun relaties stelt Elke Leyman in deze column.
Alle relaties zijn een geschenk
Aangezien al je relaties een geschenk zijn, is het als organisatie belangrijk er goed zorg voor te dragen. Zeker in het huidige economische klimaat (externe relaties) en de veranderende arbeidsmarkt (interne relaties). Zorg dragen doe je op verschillende manieren. Onder andere door het geven van oprechte aandacht, een schouderklopje, een kleine attentie. In deze column wil ik inzoomen op het relatiegeschenk voor interne relaties, oftewel medewerkers.
Net als Linkedin zegt dat hun kracht in het tweedegraadsnetwerk zit, ben ik ervan overtuigd dat de kracht van een relatiegeschenk in het tweedegraadsnetwerk zit.
Waarom en hoe?
Als organisatie heb je een relatie met elke medewerker. Als je goed zorgdraagt voor die relatie, stralen je medewerkers dat uit naar hun relaties. Van collega’s tot klanten en van leveranciers tot vrienden. En het effect daarvan komt als een boemerang terug naar jouw organisatie. Het is employer branding van de bovenste plank. Startend van binnenuit. Neem een actuele jaarlijkse gewoonte: het kerstpakket en het eindejaarsgeschenk. Wat zeg je daarmee tegen je medewerkers? “Bedankt voor je inzet het afgelopen jaar.” En verder? Wat zegt het over wie je bent en waar je voor staat?
Herkenning geeft vertrouwen
Vandaag is het meer dan ooit belangrijk om authentiek te zijn: doen en zeggen waar je voor staat en waar je in gelooft. Dat is belangrijk omdat mensen op zoek zijn naar herkenningspunten om andere mensen te vinden die geloven in wat zij geloven. Als mensen hun eigen waarden en overtuigingen herkennen bij anderen, geeft hen dat vertrouwen.
Vertrouwen in de zin van ‘blind’ vertrouwen, vertrouwen dat dieper geworteld zit dan vertrouwen in de zin van ‘kunnen rekenen op’. Bewust of onbewust kiest iemand voor een bepaald bedrijf omdat het goed voelt. Relatiegeschenken zijn perfect om die herkenningspunten te communiceren. En dan reiken ze veel verder dan een dankjewel. Herkenning leidt tot vertrouwen en vertrouwen leidt tot verbinding. Verbinding met de organisatie. Verbinding tussen medewerkers onderling. Verbinding tussen medewerkers en hun relaties.
Kies daarom een eindejaarsgeschenk dat de ziel van jouw organisatie weerspiegelt. Zo’n geschenk brengt een gevoel teweeg. Een gevoel dat medewerkers met zich meedragen. En uitdragen naar hun relaties: het tweedegraadsnetwerk.
Alles wat je doet, is een vorm van communicatie en zegt iets over wie je bent. Maak van je relatiegeschenk een herkenningspunt.
Door: Elke Leyman van Attentzijn.be