Als University of Twente hebben wij een awareness-campagne gecreëerd om meer aandacht te krijgen voor PhD-functies en om het imago van een PhD-functie te verbeteren. Er zijn veel vooroordelen over het doen van een PhD, waaronder dat het saai zou zijn om 4 jaar lang met hetzelfde onderwerp bezig te zijn, dat het nooit af komt en dat je een Einstein moet zijn om überhaupt in aanmerking te komen voor een PhD. Dit is natuurlijk allemaal niet waar.
Wij hebben hiervoor onder andere video’s laten maken waarin een aantal van onze huidige PhD’ers op een ludieke wijze de vooroordelen weg proberen te nemen. PhD’ers lezen stuk voor stuk de vooroordelen voor en reageren daarop. We hebben hiermee hun authentieke reacties vast kunnen leggen.
In video’s proberen een aantal huidige PhD’ers op een ludieke wijze de vooroordelen weg te nemen.
Naast de video’s hebben we ook interviews, posters, narrowcasting en een beursstand gemaakt. Het beeldmateriaal hebben we geplaatst op alle websites waar de UT zichzelf als werkgever presenteert. De beursstand hebben we gebruikt op de Business Days Twente, waar ongeveer 2.000 UT-studenten rondlopen en zoeken naar een toekomstige werkgever. De video’s hebben we ook geplaatst op de LinkedIn van de UT. Ook hebben we medewerkers van de UT de video’s laten delen op hun eigen LinkedIn-pagina, omdat dit meer bereik oplevert dan de LinkedIn van de UT.
Wat was de impact van de case?
We hebben 6 video’s geplaatst op de LinkedIn pagina van de UT, de berichten zijn elk gemiddeld 25.000 keer bekeken, de video’s gemiddeld 15.000 keer. Onder deze weergaven is een deel van de doelgroep, dus de LinkedIn-post heeft zeker effect gehad. Met de beursstand hebben we bovendien veel studenten bereikt. We hadden een opvallende plek en de kleuren van de campagne maken de beursstand nog aantrekkelijker. Ook hebben we veel gadgets uitgedeeld dus de campagne zal hierdoor meer herkenning krijgen onder studenten.
De studenten wilden zelfs met een van de PhD’s uit de campagne op de foto!
De campagne is ook middels schermen en posters zichtbaar op de universiteit. Doordat steeds meer studenten dit zien, worden de vooroordelen over het doen van een PhD verminderd. Een van de hoofdrolspelers was aanwezig op de Business Days Twente bij onze stand en hij werd hierbij herkend door een aantal studenten. De studenten wilden zelfs met hem op de foto!
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het is een unieke campagne, het betreft een uniek onderwerp en we zijn de enige universiteit die met dit soort campagnes bezig is. Dit laat ook ons Employer Brand zien, waar wij met een team hard aan werken. Het is een duurzame campagne, de video’s kunnen meerdere jaren gebruikt worden en het onderwerp blijft zeker nog relevant. PhD posities zijn bij ons altijd beschikbaar.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Intern: het Employer Branding team (vanuit hier is het idee ontstaan om deze campagne te doen), de faculteiten (bij hen lag de noodzaak om de vooroordelen van een PhD weg te nemen) en de studenten van de UT (zij zijn de doelgroep).
- Extern: More BV. (zij hebben geholpen met de opzet van de campagne en het beeldmateriaal gemaakt) en masterstudenten van andere universiteiten (zij zijn onderdeel van de doelgroep).
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Meer informatie en tickets
Lees ook
- Inzenden voor de Werf& Awards is nú geopend
- Bekijk hier alle inzendingen van 2024