Gem. leestijd 4 min  167x gelezen

Referralprogramma The Connection (inzending APG)

Referralprogramma The Connection: over het ontsluiten van netwerken, kracht van verbinding. 3.500 APG-collega’s en hun netwerken blijken goud waard! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Referralprogramma The Connection (inzending APG)

Referralprogramma The Connection. Centrale gedachte: intern beginnen is extern winnen. Connect met collega’s, laat je netwerk groeien en ervaar wat je netwerk voor jou kan betekenen en jij voor hen. Terug naar de essentie van referral. Volgens het principe: touch, tell, sell en care.

Fase 1: Touch

Bewustwording van het nieuwe programma, met ‘verbinding’ als centraal thema. Eind september 2023 zijn we gestart met een 14-daags festival. De kantoren Heerlen en Amsterdam werden omgebouwd tot festivalterrein. Collega’s ontvingen een gepersonaliseerd festivalbandje in APG-stijl met een QR-code van het eigen LinkedIn-profiel. Collega’s die elkaar tegenkwamen bij het koffieapparaat, tijdens een vergadering of lunch, konden een LinkedIn-connectie met elkaar maken door elkaars QR-codes te scannen, om zo de kracht van hun eigen interne netwerk te ervaren. Competitie-element: de Connection challenge: een selfie van jou met je nieuwe connectie maakte kans op een weekend weg.

Fase 2: Tell
  • Alle collega’s kregen de mogelijkheid om in een yurt een workshop bij te wonen en direct in hun eigen netwerk te kijken naar een match. Plus online workshops voor thuiswerkende collega’s.
  • Tijdens de Connection Drinks op 12 oktober 2023 werden de winnaars bekend gemaakt.
  • Een campagnepagina met inspiratie en informatie.

Fase 3: Sell
  • Belonen van inspanning met een lunchbon.
  • Start jouw kandidaat bij APG, €2.000 bruto.
  • Zomeractie: onder alle aandragers verlootten we 25x het gezelschapsspel KUBB.
  • Onboarding: nieuwe collega’s ontvangen een festivalbandje met QR-code naar de campagnepagina. Ook doorlopen ze een e-learning.
Fase 4: Care

Zorgvuldig omgaan met de connecties van onze collega’s is superbelangrijk. Vanaf dag 1 hebben we ingezet op een goede tooling.

  • Aansluiting ATS.
  • Beloningen geautomatiseerd.
  • Geautomatiseerde persoonlijke terugkoppeling bij afwijzing.

Complete campagne met een duurzaam karakter, waar het echt om de connectie gaat. Intern beginnen is extern winnen!

Referral programma The Connection: over het ontsluiten van netwerken, kracht van verbinding. 3.500 APG-collega’s en hun netwerken blijken goud waard! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

De landelijke invoering van de nieuwe pensioenwet legt druk op recruitment om voldoende capaciteit binnen te halen voor het overzetten van 4,5 miljoen pensioendeelnemers naar een nieuw systeem. Een mega-operatie. Referral is daarmee van strategisch belang voor APG.

Uitgangspunten referralprogramma The Connection:

  • Kracht van de verbinding
  • Het programma is er voor iedereen
  • Activatie is key
  • Automatiseren waar mogelijk
Referral is bewustwording van je netwerk
  • 130 collega’s volgden de workshops
  • 100 collega’s bezochten The Connection Drinks in Amsterdam en Heerlen
  • We deelden 450 bandjes persoonlijk uit. Dat is circa 15% van de APG-populatie die we persoonlijk hebben bereikt.
  • Het aantal eerstegraads connecties van APG’ers is in de campagnemaand met 10k connecties gestegen (bron: LinkedIn analytics).
  • Referral festival The Connection zorgde voor een aandraagpiek in januari 2024 (100 aangedragen kandidaten) en februari 2024 (113 aangedragen kandidaten) (gemiddelde over 2024 = 50 aangedragen kandidaten per maand).
  • Na de KUBB Zomeractie, zagen we een aandraagpiek in juli van 63 aangedragen kandidaten.
Impact cijfers
  • 95% van de respondenten kent referralprogramma The Connection. Een stijging van 45% ten opzichte van de periode voor de invoering.
  • 60 referral hires in 2024, een referralpercentage van 15,5%. Bijna een verdubbeling ten opzichte van de periode vóór de invoering (referralpercentage van 8%), en onze vooraf vastgestelde KPI is behaald.
  • Cost Per Hire: 3.400 euro incl. btw in 2024 (ter vergelijking: een wervingsfee van een werving & selectiebureau loopt als snel op tot 10k – 20k euro per hire afhankelijk van het salaris van de betreffende hire)
Impact The Connection Challenge

Een aantal reacties van collega’s:

  • ‘Ik heb de tel niet bijgehouden maar meer dan 10 (nieuwe connecties) is me zeker gelukt (ik geloof zelfs meer dan 25). Tevens heb ik iemand aangedragen via de referralpagina.’
  • Hi team, Added 20 (and counting) APG colleagues to my LinkedIn network since the Connection Festival. Looking forward to begin an ambassador and referring candidates for relevant positions. Better together!’
  • ‘Hi lieve mensen van The Connection Challenge, Hierbij mijn inzending. Ik heb de afgelopen dagen 51 nieuwe APG-collega’s toegevoegd. Op de foto met mijn favo collega!’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met referralprogramma The Connection hebben we aangetoond hoe groot en belangrijk de kracht van de verbinding is. Waar referral tot 2022 nauwelijks een rol speelde, is referral recruitment anno 2025 een van de belangrijkste wervingsinstrumenten van APG geworden.

Met Referral Festival The Connection hebben we collega’s letterlijk de kracht van hun netwerk laten ervaren.

Met Referral Festival The Connection, de lancering van The Connection, hebben we collega’s letterlijk de kracht van hun netwerk laten ervaren, netwerken ontsloten, en de bekendheid van het APG-referralprogramma een enorme boost gegeven. Het festival heeft in- en extern voor veel onderlinge verbinding gezorgd wat we terugzien in een enorme stijging van het aantal aangedragen kandidaten en een enorme stijging van de bekendheid van het referralprogramma.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern APG

  • Irma Bousardt, Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie
  • Fleur Weekers, Corporate Recruiter
  • Marije Renema, Recruitment Change Lead
  • Levien Houweling, Senior Adviseur Merk en Reputatie
  • Collega’s afdeling People & Change en Corporate Communicatie

Extern The Referral Company

  • Heleen Stoevelaar,
  • Xavina Patrikios,
  • Joost van Scherpenzeel

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners