Net voor de zomervakantie kwam RecruitNow ineens met groot nieuws: het Amersfoortse softwarebedrijf werd overgenomen door de Duitse zvoove Group. ‘Een stap die mooie kansen biedt voor onze internationaliseringsambities en een boost geeft aan onze groei’, aldus COO Rob van Arnhem.
‘Nu kunnen we de krachten bundelen voor nóg meer resultaat.’
De Duitse marktleider in SaaS-oplossingen voor flexbedrijven en schoonmaakbedrijven in Europa telt ruim 4.500 klanten en 65.000 eindgebruikers. Zo ging voor RecruitNow een flinke deur open. ‘De zvoove-gebruikers zijn wereldwijd goed voor 1 miljoen sollicitaties, een arbeidsbestand van 700.000 werknemers en een jaarlijkse loonstroom van 12 miljard euro. Nu kunnen we de krachten bundelen voor nóg meer resultaat.’
‘Grootste van de wereld’
De beslissing om aan te sluiten bij de zvoove Group was geen impulsieve, zegt Van Arnhem. ‘Er is altijd wel interesse in scale-ups, maar bij ons ging de voorkeur uit naar een écht strategisch partner. We vinden het te leuk en zijn té trots op ons product om het alleen maar te verkopen, we willen juist de potentie ervan een nog groter vervolg geven.’
‘Misschien een cliché, maar ik vind klanttevredenheid nog steeds het allerbelangrijkst.’
Met zvoove Group was er direct een klik. ‘Er ontstond al snel een gedeelde visie om de grootste B2B SaaS-leverancier voor HR in Europa te worden. En als ultiem doel: van de wereld’, aldus Van Arnhem, die net als oprichter en CEO André Polderman en CCO Paul Wilkens vol trots aan RecruitNow werkt. ‘Je houdt het niet vol als je niet trots bent op wat je doet’, zegt hij. ‘Misschien een cliché, maar ik vind klanttevredenheid nog steeds het allerbelangrijkst. Daarom ben ik ook zo trots dat de 5 klanten van het allereerste uur állemaal weer hebben verlengd voor 2024.’
Tussen tech and touch
RecruitNow wil groeien met een soort Hollandse nuchterheid, stelt Van Arnhem. ‘Wij beloven onze klanten non-stop recruitmentinnovatie. We zien onszelf niet als consultancyclub, máár willen klanten wel een spiegel voorhouden en voorzien van de juiste tips en tricks. Het draait namelijk om een combinatie tussen tech en touch; uitstekende software en de puur menselijke kant.’
‘Onze A.I. Assistant is zo intelligent dat hij de schrijfstijl van de vacature afstemt op de tone-of-voice van de opdrachtgever.’
Na een aantal ‘diepe’ tests lanceerde RecruitNow al in februari 2023 een A.I.-assistent binnen het eigen Cockpit-ATS. Een primeur. ‘We waren daarmee een van de eersten in Europa. Daarin zetten we A.I. in voor het verleiden van kandidaten, met goede vacatureteksten. De Cockpit A.I. Assistant is zo intelligent dat deze de schrijfstijl van de vacature afstemt op de tone-of-voice van de opdrachtgever. Hiervoor kun je de assistent ook makkelijk voorzien van aanvullende context over bijvoorbeeld de bedrijfscultuur en de functie. Daardoor sluiten de vacatureteksten optimaal aan bij het werkgeversmerk én verbetert de candidate experience, omdat kandidaten beter weten wat ze van de functie en het bedrijf kunnen verwachten.’
A.I.-intakes
De zelf ontwikkelde A.I. Recruiter is een nóg geavanceerdere tool die in het proces voorbereidend werk uit handen neemt van de intercedent of recruiter. ‘Als al onze 200 klanten zeggen dat het een kandidatenmarkt is, en ze moeite hebben om kandidaten op de volgen, moeten we daar iets mee. We zien nu dat je met A.I. een stuk van dat werk kunt automatiseren. Chatbots waren voorheen echt té gescript. Nu kan onze A.I.-recruiter echter hele gesprekken voeren en de volledige intake overnemen, in de tone-of-voice van de klant. De eerste cijfers laten zien dat daardoor de kandidaattevredenheid met 10% stijgt, terwijl de administratieve last voor recruiters met 90% afneemt.’
Zo kun je tech inzetten om meer tijd te creëren voor de human touch, zegt hij. In dat verlengde komt RecruitNow in 2024 met ‘Cockpit X’. ‘Een tweede product, waarin we heel duidelijk maken hoe A.I. van toegevoegde waarde kan zijn.’ Daarnaast speelt het Amersfoortse bedrijf ook in op een andere grote trend: talentpooling, maar dan specifiek voor de staffingbranche.
‘De candidate journey houdt niet op bij matches in ons ATS.’
Van Arnhem: ‘De candidate journey houdt niet op bij matches in ons ATS. Het talent stroomt uit of zelfs terug. Daarin zien we mogelijkheden om vanuit Cockpit meer inzicht te creëren in in-, door- én uitstroom. Je wil iedereen zo lang mogelijk aan het werk hebben. Dat is goed voor de kandidaat, de werkgever, het bureau én de Nederlandse economie. Hiermee kunnen wij een positieve impact hebben op álle stakeholders. Ons ultieme doel.’
Meer weten?
Meer weten over de laatste ontwikkelingen in de bureauwereld, en veel inspiratie opdoen? Op Bureaurecruitment Live worden niet alleen cijfermatige updates gegeven, maar ook inzicht verschaft in technologische vernieuwingen en nieuwe kansen om schaars talent te vinden. Zelfs nu de markt verandert. Met de opkomst van A.I., internationalisering, certificering, nieuwe wetgeving en vele andere relevante ontwikkelingen is het thema dit jaar: Bureaurecruitment: the next level.
Meer lezen?
Dit verhaal is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!