De recruitmentsites van de drie grote banken kunnen nog op veel plekken beter. De site van ABN Amro is eigenlijk de enige die een krappe voldoende krijgt.
Digitaal-Werven bekijkt in aanloop naar het event op 7 oktober de corporate recruitmentsites van verschillende grote, bekende organisaties. Te beginnen met de drie grootste banken van Nederland: ABN Amro, ING en de Rabobank.
#1. ABN Amro: kan veel beter
De site van ABN Amro is recent geüpdate en dat is te zien. Hij is mobiel goed toegankelijk, net als die van ING, maar verder is er niet echt ingespeeld op het mobiel solliciteren. Verder is de site gewoon degelijk. Er zitten geen grote fouten in, er ontbreekt wel wat informatie hier en daar (zoals over de arbeidsvoorwaarden), maar al met al is het gewoon wel een aardige site.
ABN Amro krijgt het rapportcijfers 6.
Lees hier het volledige oordeel over de site van ABN Amro.
#2. ING: loopt zeker niet voorop
De site van ING loopt zeker niet voorop, in tegenstelling tot wat ING zelf wil uitstralen met haar reclamecampagnes. Ook in de ‘test’ die op de site staat geeft men aan dat ze graag het meest innovatieve bankbedrijf willen zijn. In de filmpjes zeggen medewerkers dat ze meer naar Apple en Google kijken dan naar andere banken. De recruitmentsite zelf is echter zeer matig. Er zitten de nodige foutjes in, zoals dode links, en het sollicitatieproces is zelfs dramatisch te noemen.
ING krijgt het rapportcijfer 5.
Lees hier het volledige oordeel over de site van ING.
#3. Rabobank: slaat bijna alle planken mis
De Rabobank heeft een site met twee gezichten. Tekstueel is er veel te vinden. Qua basisinformatie, zoals over de arbeidsvoorwaarden, is hij beter dan die van ING en ABN Amro. Visueel is het echter bijzonder onaantrekkelijk en de site heeft ook weinig extra’s te bieden. Hij ademt op geen enkele manier sfeer uit en is ook niet gebruiksvriendelijk. Net als bij ING is het sollicitatieproces dramatisch te noemen. Tijd voor een update?
Rabobank krijgt het rapportcijfer 4.
Lees hier het volledige oordeel over de site van de Rabobank.
Conclusie: het land der blinden
Van de drie grote banken is de site van ABN Amro dus de beste, maar het moet gezegd: hij is wel de beste in een rijtje van heel matige corporate recruitmentsites, éénoog in het land der blinden.
De auteur van dit artikel, Bas van de Haterd, is professioneel bemoeial en organisator en initiatiefnemer van Digitaal-Werven, het jaarlijkse evenement waarin de digitale sollicitatie-ervaring van kandidaten centraal staat. Volgende keer in deze serie: de sites van 3 retailbedrijven.
Foto boven: via Facebook: werken bij ABN Amro