De recruitmentsite van de toekomst bevat de nodige testen en games. Afhankelijk van het soort functies dat een organisatie zoekt zullen dat verschillende soorten testen zijn.
In de whitepaper beschrijf ik drie soorten testen en games: testen die je helpen een functie te kiezen, testen die je karakter toetsen aan de cultuur en testen als onderdeel van het sollicitatieproces.
Functiekeuze testen
Er zijn de nodige organisaties die, vooral voor startende professionals, heel veel ‘gelijkende’ functies hebben. Denk aan een accountancy of IT organisatie. Zeker in het begin van je carrière heb je vaak geen idee welk deel-vakgebied je in wilt. Risk services, fiscaal, accounting, pensioenen of overnames. Allemaal keuzes die je moet maken als je net al de moeilijke keuze hebt gemaakt de rest van je leven analytisch met cijfers om te gaan. Voor professionals in het vakgebied zijn het hele duidelijke vakgebieden, maar voor een buitenstaander is het lastig om te weten hoe het speelt. Een test kan je daarbij helpen. Zo’n test kan zowel ingaan op de inhoudelijke aspecten van het vak, maar als hij goed is ook op de specifieke culturele aspecten van dit specifieke vakgebied bij deze specifieke organisatie. Hetzelfde geldt voor IT, zowel in taalkeuzen (Java, .Net, Ruby) als in soort werk (netwerk, programmeren, architectuur, beheer, etc). Functiekeuze testen kunnen hierin helpen en zullen steeds normaler worden in de recruitmentsite van de toekomst.
Cultuurtesten
Pas jij bij de cultuur van onze organisatie? Of misschien nog beter: bij de cultuur van welke afdeling pas jij? Bij bijna elke organisatie hebben verschillende afdelingen hele verschillende culturen. Bij de eerder genoemde accountants is de cultuur van fusies & overnames totaal anders dan bij de fiscalisten of de adviseurs. Dat durft men echter nog niet naar buiten te brengen. Bij ziekenhuizen is de afdeling cardio totaal anders qua cultuur dan bijvoorbeeld de dermatologie (Daar is nog een bijzonder grappige aflevering van Grey’s over). Ziekenhuizen durven hier al meer over naar buiten te komen. In de cultuurtesten op de recruitmentsite van te toekomst kan je niet enkel testen in hoeverre je bij de organisatie past, maar ook bij welke afdeling.
Hoe de cultuurtest eruit zal zien zal verschillen per organisatie. Soms zal dit middels vragen zijn, maar in de toekomst zal ook tooling, op basis van psychologische profielen, beschikbaar komen die jouw social media gedrag afzet tegen de organisatie.
Competentietesten
De laatste variant van testen en games die we veel gaan tegenkomen de komende jaren zijn competentietesten. Denk hierbij aan het al veel aangehaalde Harver. Een test in plaats van het CV, iets dat steeds vaker zal voorkomen en voor steeds meer beroepen. Maar ook testen voorafgaand aan de sollicitatie. Zo heb ik enkele jaren geleden al een ‘kan jij onze uitdaging aan’ test ontwikkeld voor een IT bedrijf. Dit bedrijf had een zeer zware analytische test die iedereen moest maken, waarbij op de site al enkele voorbeeld vragen werden gegeven. Een test of je wel zou moeten willen solliciteren.
Het testen van vaardigheden wordt steeds normaler. Dit begint nu bij IT bedrijven, waar grappig genoeg de markt krap is. Toch zijn er velen die, ergens in het proces, verschillende testen doen om de werkelijke vaardigheden naar boven te halen. Hoe goed het CV ook is, over de werkelijke programmeervaardigheden zegt een CV weinig. En het blijkt dat (bijna) geen goede programmeur hier moeite mee heeft. Steeds normaler zal het worden om accountants op analytische vaardigheden te testen. Marketeers op creatief vermogen of salesmensen op luistervaardigheden en overtuigingskracht.