Gem. leestijd 3 min  810x gelezen

Recruitmentmarketing: veelbesproken, maar nog bepaald niet wijdverbreid

Al een paar jaar wordt er in de wereld van werving en selectie veel gesproken over recruitmentmarketing. Maar in de praktijk komt er nog bar weinig van terecht, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Wordt 2021 dan het jaar van de doorbraak?

Recruitmentmarketing: veelbesproken, maar nog bepaald niet wijdverbreid

We praten nu al zolang over de principes van recruitmentmarketing, dat je misschien zou verwachten dat het overal al praktijk is. Maar zo is het zeker niet, blijkt uit recent onderzoek van Symphony Talent. Meest schokkende constatering, na onderzoek onder de 500 grootste bedrijven in Amerika: nog slechts 7 procent stuurt andere content dan vacatures naar hun talentpool. Als ze tenminste al zo’n talentpool hebben – en onderhouden.

Een gepersonaliseerde benadering van kandidaten? Een CRM-oplossing? Of zelfs een chatbot? Het mag mogelijk klinken als gesneden koek, het blijkt nog steeds een behoorlijke bijzonderheid. Enkele andere opvallende bevindingen:

  • Slechts 32% besteedde online aandacht aan COVID-19 (updates) en wat dit betekende voor hun werving en selectie op het moment.
  • Maar liefst 76% heeft nu een talentnetwerk, een CRM of werkt met job alerts. Dit was in 2019 nog maar 57%.
  • Zo’n talentnetwerk hebben betekent nog niet dat het ook gebruikt wordt. Slechts 54% communiceert op regelmatige wijze ermee, en dan ook nog eens vaak alleen: ongepersonaliseerde vacatures (ter geruststelling: in 2019 was dit zelfs nog maar 30%).
  • Nog slechts 11% van de organisaties gebruikt een chatbot op de werkenbij-site. Dit is wel bijna twee keer zoveel als in 2017.
  • Zo’n 13% gebruikt een automatische e-mail reminder als mensen hun sollicitatie halverwege afbreken. Dat is ruim twee keer zoveel als in 2019.

Hoe contact te houden

Het onderzoek laat zien dat de meeste (grote) bedrijven nog behoorlijk worstelen met hoe contact te houden met geïnteresseerde kandidaten. Ze weten niet zo goed welke content ze naar hen moeten opsturen, en gebruiken doorgaans ook nog maar weinig technologie daarvoor. Er wordt wel gesproken over bijvoorbeeld ‘touchpoints’, maar in de praktijk komt daar niet veel van terecht, aldus de onderzoekers.

‘Ik ben blij om te zien dat steeds meer werkgevers talentnetwerken hebben om met (latente) kandidaten te communiceren’, aldus Ben Eubanks, principal analyst bij het onderzoekende Lighthouse Research & Advisory. ‘Maar ik ben zeer verrast over het gebrek aan tools die daarvoor gebruikt worden. Ik verwacht echter wel dat de lessen die we geleerd hebben in 2020 ervoor zullen zorgen dat de komende maanden de adoptie hiervan zal versnellen.’

Nog enkele interessante bevindingen:
  • Slechts 23% van de werkenbij-site heeft een blog of andere waardevolle verhalende content voor de kandidaat. Dit is wel een behoorlijke groei: vorig jaar was dit nog maar 15%.
  • Opvallend, gezien alle aandacht rondom het thema ‘diversiteit’: waar in 2019 nog 65% van de werkenbij-sites aandacht aan dit onderwerp besteedde, was dit in 2020 gedaald (!) tot 64%.
  • Niet meer dan 20% van de werkenbij-sites had ook apart aandacht voor interne mobiliteit. Dit was in 2019 overigens nóg minder: 15%.
  • Ongeveer 15% van alle vacatures beschikte over foto’s of video. Dit was maar een marginale stijging: in 2019 was dit 14%.
  • Zo’n 51% van de sites bevatte testimonials van werknemers (hetzij in tekst, hetzij in video). Dit was vorig jaar nog 48%.
  • In 2020 zond 23% van de bedrijven gepersonaliseerde vacatures naar zijn talentpool. In 2019 was dit nog slechts 19%.

Meer weten?

Tijdens de Webinar Week van Werf& gaat het op maandag over het thema “Laat technologie voor je werken”. In het eerste webinar van die dag gaan Jan Hein de Wilde en Jon Cassuto van SendtoDeliver in op hoe je meer kunt halen uit je online aanwezigheid en huidige database. Schrijf je dus hier snel in.

webinar week beeld

Lees meer

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners