Uit onderzoek naar de relatie tussen corporate recruiters, HR-managers & recruitmentmanagers en recruitmentbureaus blijkt dat nichebureaus bij veel respondenten favoriet zijn. Verder moeten recruitmentbureaus oppassen met ongevraagde aquisitie- telefoontjes; deze worden als irritant gezien.
Nichebureaus favoriet
Dit blijkt uit een stageonderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Jobwerkt onder 150 respondenten. Wanneer gevraagd wordt naar de beste bureaus, zien we dat de uiteindelijke top 3 bestaat uit de grotere bureaus die meerdere disciplines in huis hebben. Op de eerste plaats staat Randstad, gevolgd door Michael Page en op de derde plaats staan YER & Brunel. Hoewel men in eerste instantie de grotere bureaus noemt, blijkt uit het onderzoek dat de meerderheid van de respondenten die in een niche van de markt werkzaam zijn, het liefst samenwerkt met een klein nichebureau.
Ongevraagde aquisitie irriteert
Recruitmentbureaus kunnen voor irritatie zorgen. Irritatiebron met stip op nummer één is het plegen van aquisitietelefoontjes naar aanleiding van geplaatste vacatures of advertenties. Daarnaast ergert ruim 60% van de respondenten zich aan doorschuiven van cv’s zonder de kandidaat daadwerkelijk gesproken te hebben. De meerderheid van de respondenten vindt het ergerlijk om ongezien een kandidaat doorgestuurd te krijgen. Uitzondering hierop vormen de HR-managers (8% van de respondenten), die dit geen probleem vinden.
Social media populair
Social media wint de strijd op het gebied van mediagebruik voor het plaatsen van vacatues en het zoeken van kandidaten. LinkedIn wordt het meeste gebruikt (89%), waarna Twitter volgt (71%). Opvallend is dat van alle respondenten 56% Facebook gebruikt. Het meest gebruikte jobboard is Monsterboard (56 % van de respondenten maakt hier gebruik van).
Over het onderzoek
In totaal hebben ongeveer 150 respondenten de vragenlijst ingevuld, verdeeld over corporate recruiters (73%), HR-managers (8%), recruitment consultants (5%), HR-adviseurs (6%) en recruitment managers (8%). 56% van de respondenten werkt bij een organisatie met meer dan 1000 werknemers. Van de respondenten heeft 74% zelf bij een recruitmentbureau gewerkt.