Gem. leestijd 3 min  952x gelezen

Recruitment website met als positionering “de vrolijke vakspecialist” (Decom Technology People)

Recruitment website met als positionering “de vrolijke vakspecialist” (Decom Technology People)

Een onderscheidende website in een traditionele markt met een frisse en innovatieve uitstraling en unieke tone-of-voice. Lees de hele case van Decom Technology People die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case Decom Technology People

Omschrijving van de case

Decom Technology People is een niche recruitment specialist binnen de domeinen Telecom, Energie en Infrastructuur en was toe aan een nieuwe huisstijl en innovatieve website. De bestaande huisstijl was verouderd, te zakelijk en miste persoonlijkheid.

Om te zorgen dat de beste mensen aan dit project werkte, is er gekozen om meerdere partijen voor de realisatie te laten samenwerken. Hierdoor konden de voor Decom beste partijen worden geselecteerd en werd iedereen uitgedaagd om tot het beste resultaat te komen.

Grote rol in het creatieve proces was weggelegd voor bureau Vruchtvlees, dat vooral naam heeft gemaakt in de culturele sector en voor een verfrissende kijk op zaken zorgde.
Centraal stond een nieuw imago dat beter aansloot bij wie we zijn en onze ambities.

Na enkele strategische sessies met Vruchtvlees, kwam de merkessentie tot stand in de zin “Decom is de vrolijke vakspecialist”.

Het gekozen kleurenpalet is geleend van Le Corbusier waarbij het blauw past bij ons specialisme, het geel staat voor onze vrolijkheid en het oranje en het beige voor het menselijke en het gezellige.

Met bureau Elephant (verantwoordelijke voor techniek) werden er persona’s en wireframes opgesteld waarbij de gebruikerservaring centraal stond: de route en het sollicitatie-proces moest zo natuurlijk mogelijk aanvoelen. Alleen naam en emailadres is nog verplicht; dus geen lange vragenlijsten meer. En solliciteren kan direct vanaf de vacature-detailpagina en vanaf elk denkbaar apparaat.

Verder is er nieuwe, authentieke fotografie gemaakt en tref je geen Stockfoto-smiles meer aan op de nieuwe site. Om niet te verdrinken in gelijksoortige communicatie van concurrenten, werden er tevens een nieuwe, onderscheidende tone of voice, blogs en cases ontwikkelt.

Tegelijk werd er een nieuw ATS systeem gekoppeld aan de website. De keuze voor het systeem van PeopleXS met een zeer flexibele API zorgde ervoor dat er op alle fronten een unieke gebruikers ervaring gerealiseerd werd.

Logo-Decom-280x104

Wat was de impact van de case?

• Een innovatieve website met een toegankelijke huisstijl, authentieke fotografie en de nodige dosis humor.
• Positieve reacties van kandidaten op de sollicitatie ervaring door de heldere layout en het eenvoudige sollicitatieproces.
• Door de nieuwe webteksten hebben kandidaten een duidelijker beeld van wie wij zijn en wat we doen. Dit blijkt uit interviews met kandidaten. Net zo belangrijk, kandidaten hebben ook een duidelijker beeld van de sfeer en cultuur binnen Decom.
• De nieuwe stijl van communiceren is door het recruitment-team ook eigen gemaakt. De communicatie met kandidaten een stuk persoonlijker en informeler geworden, wat weer tot hogere acceptatie- en overtuigingsratio’s leidt. Een tweede gevolg is dat gesprekken persoonlijker worden. Uit tevredenheidsonderzoek d.m.v. enquêtes, blijkt dat kandidaten ons het hoogst beoordelen voor het op gemak stellen van de kandidaat (9,1 gemiddeld).
• Sterke groei aantal sollicitanten. Het aantal bezoekers vanaf oktober t/m maart op onze website 95% toegenomen in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De conversieratio’s zijn tevens flink gestegen.
• Betere branding en social media impact. Groei websitebezoekers via social media van ruim 330%.
• De site biedt nu ook een perfecte ervaring via alle mogelijke mobiele devices.
• De klantportfolio aanzienlijk gegroeid sinds lancering website.
• Inbound marketing is een continu proces geworden als gevolg van de keuzes voor blogs en cases.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De website onderscheidt zich in een traditionele markt met een frisse en innovatieve uitstraling en unieke tone-of-voice.

Door te kiezen voor 6 partijen die uitblinken in hun vakgebied maar nog geen ervaring met elkaar en arbeidsbemiddeling hadden, hebben we een positief spanningsveld gecreëerd waarbij het creatieve proces voorop stond.

Hierdoor hebben we het maximale resultaat bereikt: een unieke merkessentie in de technische recruitment branche, onderscheidend door gezelligheid en humor te combineren met vakspecialisme. Het eindproduct: een innovatieve website waarin gebruikservaring en content centraal staan.

Door het gebruik van authentiek fotomateriaal gekoppeld aan regelmatig aangevulde content in de vorm van cases en blogs, blijft de site tevens actueel. Branding is hiermee een continue proces geworden in plaats van het resultaat van een brainstorm sessie.

De impact is enorm: positieve reacties en een sterke groei in sollicitaties en klanten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Decom Technology People:
Daan van Mosseveld
Esther Burgmans
Danny Poelen
Tom Benders

Vruchtvlees:
Michael Danker
Rindor Golverdingen
Roman Stikkelorum
Niek Kessels

Elephant:
Micha Ligtvoet
Fabian de Jong
Tommy Kolkman
Martijn Schipper
Freek Bron

Hotel Content:
Ko van ‘t Hek
Thomas Hogeling

Fotografie:
Jordi Huisman

PeopleXS:
Korien van Oord
Oscar Smits

Ook kans maken op een Werf& Award?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners