Gem. leestijd 5 min  473x gelezen

Recruitment Success Framework (stap 1-3): Van brandjes blussen naar contentstrategie

Recruitment staat of valt met een strategische en planmatige aanpak. Maar hoe maak je zo’n recruitmentplan? Welke elementen komen hierin altijd terug? Het Recruitment Success Framework geeft antwoord. Vandaag: de eerste 3 stappen.

Recruitment Success Framework (stap 1-3): Van brandjes blussen naar contentstrategie

Stel jezelf de productie van een auto voor. Daarbij kom je verschillende processen tegen. Om al die processen zo soepel mogelijk te laten verlopen, moet de hele productielijn naadloos op elkaar afgestemd zijn. Anders loopt het namelijk vast. Daarnaast onderzoek je voordat je zo’n nieuwe auto gaat bouwen natuurlijk van tevoren welke behoefte er leeft in de markt. Pas dan kan de productie echt beginnen.

Wil je alle processen zo soepel mogelijk laten verlopen, dan moet de hele productielijn naadloos op elkaar afgestemd zijn.

Op dezelfde manier kijken wij bij Timetohire ook naar het recruitmentproces. Om zo’n proces net zo goed te laten verlopen als de productie van een nieuwe auto, hebben wij het Recruitment Success Framework ontwikkeld, bestaande uit 9 stappen. In deze blogserie nemen wij jou de komende weken mee door alle stappen heen en delen we concrete tips om zelf met het Recruitment Success Framework aan de slag te gaan. Vandaag de eerste 3 stappen.

Stap 1: Strategy & Alignment 

Strategy & Alignment staat voor een langetermijn recruitmentstrategie gebaseerd op de organisatiestrategie. Aan de hand hiervan kun je doelstellingen opstellen die focus en structuur geven, en een concreet actieplan met een duidelijke roadmap ontwikkelen. Begin je zonder duidelijke strategie, dan is niet helder wat de wervingsbehoeften precies zijn. Op welke rollen moet je sourcen? Welke vacatures hebben prioriteit? Ben je ook met groei van de organisatie bezig, of alleen met het vervangen van verloop? Het gevolg is dat je verzeild raakt in een cyclus van brandjes blussen.

Recruitment Success Framework stap 1

Een duidelijke langetermijnvisie en -strategie geeft organisaties de ruimte om efficiënt mensen te werven.

Een duidelijke langetermijnvisie en -strategie geeft organisaties daarentegen de ruimte om efficiënt mensen te werven. Hierdoor kun je op tijd talentpools opbouwen, kun je werken aan referral recruitment en employer branding of hiring managers trainen. Dit alles bij elkaar heeft niet alleen een positief effect op het aantal hires, het werkt ook nog eens kostenbesparend.

> Hoe doe je dat?

Hoe formuleer je zo’n succesvolle strategie? Kijk daarvoor eerst naar de organisatiestrategie en de wervingsbehoefte die daarbij hoort. Ga daarna aan de slag met een actieplan om deze doelen te behalen, en giet dat in een roadmap. Zo wordt het overzichtelijk wanneer je welke rollen moet werven, en kun je ook je activiteiten op het gebied van employer branding hierop afstemmen.

Stap 2: EVP en employer brand

In de tweede stap van het Recruitment Success Framework kijken we naar employer branding (het werkgeversmerk dus) en de Employer Value Proposition. Employer branding is een verzamelnaam voor alle activiteiten die een organisatie onderneemt om de zichtbaarheid op de arbeidsmarkt in positieve zin te vergroten. In deze krappe arbeidsmarkt een flinke uitdaging, maar ook dé route naar succes talentvolle medewerkers aan te trekken en te behouden.

De Employer Value Proposition is de kern van je employer brand.

De Employer Value Proposition is een belofte van het bedrijf aan de gehele werkomgeving. Het is de kern van je employer brand. Geen enkel EVP is hetzelfde en de uitdaging zit hem in het geloofwaardig uitwerken van jouw sterke punten als werkgever. Belangrijke vragen die je jezelf als organisatie kunt stellen zijn:

  • Welke argumenten kun je gebruiken waarmee je kandidaten kunt overtuigen?
  • Wat kun jij je werknemers bieden?
  • Waarom moeten mensen geïnteresseerd zijn om bij jou te gaan werken?
  • Wat onderscheidt jouw werkgeversmerk van de concurrenten?
  • Welke aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bied jij?

> Hoe doe je dat?

Hoe specifieker je EVP, hoe geloofwaardiger en sterker hij is. Blijf daarom weg van generieke termen als ‘goede carrièremogelijkheden’. Waar het uiteindelijk om gaat, is dat de EVP een eerlijke, herkenbare, duurzame, aantrekkelijke, realistische en bovenal onderscheidende weergave is van je bedrijfscultuur. Valse beloftes zorgen voor teleurgestelde werknemers en dit kan schade toebrengen aan het imago.

Recruitment Success Framework stap 2

Stap 3: Contentstrategie

De wereld van recruitment kent steeds meer aandacht voor marketing. Maar employer branding is wel echt iets anders dan even snel iets op LinkedIn plaatsen en ergens ‘een campagne draaien’. We denken bij marketing al gauw aan in een korte tijd zoveel mogelijk bereik creëren en verwachten vervolgens een enorme toename aan sollicitaties. Dat is helaas een illusie, er komt veel meer bij kijken. Een contentstrategie kan je dan uit de brand helpen.

Nu niet meteen in video’s, foto’s of vacatures denken!

Voor de basis daarvan kijk je naar je EVP, de persona’s die je hebt opgesteld en doelgroepinformatie die je hebt ingewonnen. In je contentstrategie leg je onder andere vast wat het doel is van je content, wie de doelgroep is, wanneer je de content live wil zetten en via welke online kanalen je dat gaat doen. En nu niet meteen in video’s, foto’s of vacatures denken! Het gaat juist om het creëren van een interessante boodschap die je over verschillende kanalen kunt distribueren.

> Hoe doe je dat?

Hoe doe je dat dan? Elke organisatie is anders, daarom is er niet één aanpak om de contentstrategie voor employer branding op te stellen. Maar neem in elk geval de candidate journey hierin mee. En kijk naar de doelen die je wilt bereiken. Content maken zonder doel is als varen op zee zonder kompas. Denk dus aan: leads, naamsbekendheid, klantenbinding, website traffic, thought leadership, etc. Daarnaast moet de content die jij deelt, een eigen herkenbare stijl hebben. Ook dat kun je vastleggen in je contentstrategie.

Vaak zijn er 2 tot 4 pijlers om de boodschap van de organisatie over te brengen.

Denk daarnaast na over de messaging pilars van je content. Vaak zijn er 2 tot 4 pijlers om de boodschap van de organisatie over te brengen. Je wil een breinpositie innemen bij jouw ideale doelgroep. Dat betekent herhaling, herhaling en nog meer herhaling. Hoe consistenter je bent, hoe effectiever de strategie. En maak ook een promotieplan. Je content promoten is net zo belangrijk als het ontwikkelen ervan. Een interessante blog die niemand leest omdat niemand hem ziet, is niets waard. Denk ook aan wannéér je iets plaatst, via een contentkalender. Pas als je dat allemaal hebt, kun je gaan nadenken over de vormen die je wilt gebruiken.

Veel gemaakte fouten bij recruitment marketing
  • Te snel stoppen omdat er geen resultaat zichtbaar is. Hou er rekening dat je een lange adem nodig hebt.
  • Gebrek aan consistentie. Hou vast aan de messaging pilars. Herhaling is essentieel om de juiste boodschap over te brengen. Herhaling dus.
  • Inside out in plaats van outside in denken. Vaak denk je wel te weten wat je kandidaat wil en wat hem drijft, maar is dat wel echt zo?
  • Selling the job. Verkoop niet de baan, verkoop liever een gevoel. Mensen kiezen niet voor een functie als developer, ze kiezen voor een bedrijf waar hij of zij bijvoorbeeld de kans krijgt om met nieuwe technieken te werken.
  • Voor mainstream media kiezen. Developers zitten op Signal, jongeren op TikTok. Ga niet meteen uit van Facebook en Instagram, kijk waar jouw specifieke doelgroep online actief is.

Meer weten?

Dit waren de eerste stappen van het Recruitment Success Framework. De komende weken de andere 6 stappen. Of lees er nu alvast meer over:

Recruitment Success Framework

recruitment success framework

Meer horen?

Sebastiaan Cové van Timetohire geeft op woensdag 8 februari een webinar over Candidate Generation, oftewel: hoe je in deze markt pijplijnen vult met diverse kandidaten – rekening houdend met interne kandidaten, referrals, stagiairs, freelancers, gig-workers en andere soorten talent. In deze sessie ontdek je wat de voordelen van Candidate Generation zijn en hoe je dit binnen je eigen organisatie kunt implementeren.

Webinar Timetohire
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners